اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای:

همکاری‌های اقتصادی اولویت‌ مهم شانگهای در مرحله توسعه است

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای تعاملات اقتصادی را یکی از اولویت‌های این سازمان در مرحله جدید توسعه عنوان کرد.

همکاری‌های اقتصادی اولویت‌ مهم شانگهای در مرحله توسعه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «رشید علیم اف» دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در «کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و همگرایی در  آسیا و اقیانوسیه» گفت: تعاملات اقتصادی یکی از اولویت‌های این سازمان در مرحله جدید توسعه می‌باشد.

وی در نخستین روز این کنفرانس ضمن سخنرانی پیرامون همکاری‌های کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای یکی از اولویت‌های فعالیت‌های مشترک در چارچوب سازمان مذکور را تعاملات اقتصادی عنوان کرد.

دبیر کل شانگهای تصریح کرد: ایجاد انگیزه بازسازی، تأمین ثبات اقتصادی و مالی، حمایت از رشد پایدار و پویا و توسعه متعادل و همه جانبه تنها از طریق همکاری‌های گسترده بین المللی امکان پذیر است.

وی گفت: همبستگی اقتصادی کشورهای عضو سازمان شانگهای با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها و همچنین موافقتنامه‌ها و برنامه‌های مشترک در چارچوب این اتحادیه فراهم می‌شود.

علیم اف ادامه داد: امروزه شرکت کنندگان سازمان شانگهای بر روی پروژه‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌ها، حمل و نقل، ارتباطات متمرکز و در جستجوی روش‌های جدید تعامل اقتصادی می‌باشند.

وی گفت: این امر به رشد مداوم سرمایه‌گذاری‌های متقابل کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در سال 2016 میلادی بیش از 40 میلیارد دلار را تشکیل دادند، کمک می‌کند.

رشید علیم اف همچنین افزود: همکاری‌های اقتصادی در چارچوب شانگهای از طریق مکانیسم‌های چند جانبه وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه در زمینه گمرک و حمل و نقل، کشاورزی و ارتباطات ارائه می‌شود.

دبیر کل سازمان شانگهای در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تعاملات حمل و نقلی در چارچوب سازمان مذکور اشاره و بر اهمیت ویژه توسعه توافقنامه کشورهای عضو شانگهای در زمینه ایجاد شرایط مطلوب برای حمل و نقل بین المللی جاده‌ای تأکید کرد.

دومین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی و همگرایی در آسیا و اقیانوسیه در مقر «کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه» در «بانکوک» در تاریخ 21 نوامبر آغاز و امروز به پایان می‌رسد.

در این کنفرانس همچنین مسائل مربوط به لغو موانع برای گسترش بیشتر همگرایی بازرگانی و تقویت تعاملات مالی منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شده است.

در تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 برابر با 10 ژوئیه سال 2015 میلادی هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگهای شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ 19 تیر ماه سال 1394 برابر با 10 ژوئیه سال 2015 میلادی به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.

از تاریخ 11 ژوئیه سال 2015 میلادی برابر با 20 تیر ماه سال 1394 ریاست سازمان همکاری شانگهای به ازبکستان منتقل شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول