اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

یک روانشناس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

راه‌های پیشگیری از «خشم‌ آسیب‌زا» در نوجوانان/ حضور در تشکل‌های دانش‌آموزی به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود

یک روانشناس گفت: زمانی که نوجوانان، عضو تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و دانش‌آموزی می‌شوند، هدف‌دار شده و تعلق گروهی در آنها ایجاد می‌شود و به این ترتیب خود به خود از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

راه‌های پیشگیری از «خشم‌ آسیب‌زا» در نوجوانان/ حضور در تشکل‌های دانش‌آموزی به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود

بهروز دولتشاهی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه خشم و رفتارهای خود آسیب‌رسان به طور کلی در نوجوانان شایع‌تر است، اظهار داشت: بر اساس داده آماری بین‌المللی، خشم در دختران بیش از پسران گزارش شده است اما درباره افزایش این آسیب در کشور ما تحقیق قابل اعتنایی صورت نگرفته است.

وی افزود: عوامل متعددی مثل تغییرات فیزیولوژیک و هورمونی، نداشتن مهارت‌ در کنترل هیجانات، طرد شدن از سوی خانواده، زندگی در خانواده‌هایی که نمی‌توانند از فرزندان خود حمایت کنند یا در آن درگیری وجود دارد و درک نشدن از سوی خانواده، رفتارهایی چون خشم را آسیب‌زا می‌کنند که گاه به صورت آسیب به خود و گاه به صورت آسیب به دیگران بروز می‌کند. 

دولتشاهی اضافه کرد: خشم یک رفتار متدوال بین تمام انسان‌هاست؛ زمانی که برای رسیدن به هدف به مانعی برخورد می‌کنیم زمینه بروز خشم ایجاد می‌شود و زندگی‌هایی که موانع بیشتری دارند برون‌ریزی رفتارهای خشمگینانه در آنها بیشتر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ادامه داد: دوره نوجوانی زمان رشد آسیب‌پذیری اجتماعی است و الگوگیری همسالان از یکدیگر باعث شیوع آسیب‌ها می‌شود؛ گاه عکس‌العملی که یک نوجوان نشان می‌دهد بین سایر دانش‌آموزان مدل می‌شود و نوجوانانی که شخصیت محکمی ندارند به تقلید از رفتارهای ناهنجار و ضدارزش همسالان خود روی می‌آورند.

وی با اشاره به خودکشی دو دختر در اصفهان و پخش شدن کلیپ آن تصریح کرد: مشاهده این رفتارهای خودآسیب‌رسان حتی می‌تواند اثر تسهیل‌کننده برای سایر نوجوانان داشته باشد.

دولتشاهی با اشاره به ضعف سیستم آموزش خودمراقبتی در مدارس گفت: زمانی که نوجوانان عضو تشکل‌ها و گروه‌های اجتماعی و دانش‌آموزی می‌شوند هدف‌دار شده و تعلق گروهی در آنها ایجاد می‌شود و به این ترتیب خود به خود از آسیب‌های اجتماعی دور می‌شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه زمانی که ناکامی افزایش یابد خشم هم زیاد می‌شود، عنوان کرد: باید زمینه ناکامی و ایجاد فشار بر نوجوانان را کم کرد؛ نوجوانان با فراگیر شدن رسانه‌ها و تغییر برخی ارزش‌ها انتظارات زیادی از زندگی دارند که طبیعتاً موانع بسیاری بر سر راه تحقق آن وجود دارد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول