عبدالله سیدی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در داراب اظهار داشت: انجیر نوایگان از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است اما برند شناختهشدهای نیست و تحت عنوان برند استهبان صادر میشود.
وی بیان کرد: برای شناساندن و رونق بخشی به صادرات انجیر نوایگان، قصد برگزاری جشنواره انجیر داشتیم که به دلیل کمبود اعتبار موفق به برپایی این جشنواره نشدیم.
مدیر جهاد کشاورزی داراب با تأکید بر اینکه برندسازی انجیر نوایگان نیازمند حمایت و تعامل بین دستگاهی است، افزود: ما در حد بضاعت خودمان برای برندسازی این محصول ارزشمند تلاش میکنیم اما مجموعه صنعت و معدن و تجارت هم باید در کنار جهاد کشاورزی برای شناساندن انجیر نوایگان اقداماتی انجام دهد.
سیدی ادامه داد: دعوت از معاون وزیر جهاد کشاورزی، مدیرکل میوههای گرمسیری و نیمه گرمسیری و کارشناسان وزارت جهاد و بازدید آنها از روستای نوایگان همچنین بررسی پتانسیلهای کشاورزی این منطقه از اقدامات ما برای معرفی محصولات صادراتی نوایگان است.
وی بابیان اینکه گل محمدی نوایگان و لایزنگان بهواسطه برپایی جشنواره سالانه این محصول، شناختهشده است، گفت: انار اشکفتو نیز از دیگر محصولات مرغوب نوایگان است که برای بازاریابی و عرضه آن در سطح وسیع با چند شرکت قرارداد داریم اما علیرغم کیفیت عالی و تعداد دانه انار اشکفتو، به دلیل پوست نازک آن و احتمال ترکخوردگی در زمان حملونقل برای صادرات این محصول مشکل وجود دارد.
مدیر جهاد کشاورزی داراب خاطرنشان کرد: جهاد درزمینهٔ ردیابی آفات و بیماریها در انجیر دیم، کمک به مرمت و تعمیر راههای بین باغات، آبرسانی به آبانبارها و دامهای روستا همچنین شیب بندی باغات دیم، کشاورزان نوایگانی را حمایت میکند.
به گزارش فارس روستای نوایگان واقع در بخش جنت داراب طی سال جاری پردرآمدترین سال درزمینهٔ محصولات دیم و آبی را پشت سر گذاشته است.
امسال ارزش انجیر دیم این روستای هدف گردشگری بالغبر 20 میلیارد تومان در سطح زیر کشت دو هزار و 400 هکتار است.
همچنین 25 میلیارد تومان ارزش انواع انار در روستای نوایگان و تنگ طه(اهالی نوایگان) طی سال جاری است.
انتهای پیام/