چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیران بر مسئولیت اجتماعی شرکت در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این مطالعه، دادههای مربوط به 68شرکت بهصورت ترکیبی و برای دوره زمانی 2009 تا 2013 مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. همچنین برای گردآوری دادههای موردنیاز برای آزمون فرضیهها از روش اسناد کاوی استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادههای توصیفی از نرمافزار اکسل و بهمنظور آزمون فرضیهها از تحلیل رگرسیون چند متغیره، با کمک نرمافزار ایویوز7، استفاده شده است. فرضیه اول به بررسی تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر مسئولیت اجتماعی شرکت پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد در دورۀ زمانی موردبررسی، اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی مسئولیت اجتماعی شرکت تأثیرگذار است. در فرضیه اصلی دوم نیز شدت تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی دو بعد فنی و نهادی مسئولیت اجتماعی شرکت موردبررسی قرار گرفت و بعد از آزمون فرضیات فرعی اول و دوم و تأیید تأثیر معنیدار متغیر مستقل بر روی این دو بعد، نتایج حاصل از این فرضیه نشان داد که تأثیر اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریتی بر روی بعد فنی و بعد نهادی تفاوت چندانی باهم ندارند. همچنین برای کنترل اثرات سایر عوامل تأثیرگذار بر مدل، متغیرهای کنترلی نظیر اندازه و اهرم مالی و بازده داراییها در مدل استفاده شده است.
کلمات کلیدی: اعتمادبهنفس بیشازحد مدیریت ارشد; مسئولیت اجتماعی شرکت; اهرم مالی; سودآوری; ریسک.
نویسندگان:
محسن اکبری; معصومه قاسمی شمس; فاطمه هوشمند
پژوهش نامه مدیریت تحول – سال هشتم، شماره 15، بهار و تابستان 1395.