اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یک عضو سندیکای صنعت برق در پاسخ به فارس:

واردات ترانس‌ برق چینی کاهش یافت/ تولید ترانسفورماتور ویژه نیروگاه‌‌های بادی برای اولین بار

یک عضو سندیکای صنعت برق گفت: در سال‌های گذشته واردات ترانس‌های چینی افزایش داشت، اما به دلیل اینکه تعرفه واردات ۳۰ درصد شده است واردات ترانس از کشورهای مختلف به خصوص چین کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

واردات ترانس‌ برق چینی کاهش یافت/ تولید ترانسفورماتور ویژه نیروگاه‌‌های بادی برای اولین بار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فتحی‌پور در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که وضعیت شرکت‌های فعال در صنعت برق چگونه است و اینکه گفته می‌شد واردات ترانس از کشورهای مختلف به خصوص چین تولیدکنندگان داخلی را زمین‌گیر کرده است، گفت: طبق آماری که از جاهای مختلف به خصوص گمرک دریافت کردیم واردات ترانس‌های چینی به شکل قابل توجهی کاهش داشته، چرا که تعرفه واردات 30 درصد شده است پس توجیهی برای واردکنندگان ندارد که اقدام به واردات ترانس از چین و یا کشورهای دیگر بکنند.

وی ادامه داد: میزان واردات ترانس در پاره‌ای از مواقع به 10 میلیون دلار نیز رسیده بود اما به نظر می‌رسد این عدد در حال کاهش باشد.

فتحی‌پور در پاسخ به این سؤال که چه میزان از وزارت نیرو طلب دارید، گفت: از وزارت نیرو 500 میلیارد تومان طلب داشتیم که مقداری از آن پرداخت شده است.

این عضو سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه شرکت‌های فعال در حوزه تولید ترانس در ایران با ظرفیت 80 تا 90 درصد فعالیت دارند، گفت: شرکت ایران‌ترانسفو با ظرفیت 90 درصد در حال فعالیت است و این موجب خوشحالی است. 

وی با اشاره به اینکه متخصصان ایرانی توانسته‌اند برای نخستین بار ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه‌های خود با قدرت‌های 2.7 و 3.4 مگاولت آمپر با قابلیت نصب و توربین‌های بادی را تولید کنند، گفت: تا پیش از این ترانسفورماتورهای ویژه نیروگاه‌های بادی از خارج از کشور وارد و سالانه حدود 6 میلیون دلار از کشور خارج می‌شد که با عملیاتی شدن این طرح صرفه اقتصادی زیادی برای کشور به وجود می‌آید. 

فتحی‌پور با اشاره به ویژگی این ترانسفورماتورها افزود: این ترانس‌ها علاوه بر  قدرت بالایی که دارند قابلیت نصب آنها در ناسل توربین‌های بادی ویژگی‌های مثبتی را به ارمغان آورده است، چرا که ترانسفورماتورهای ویژه بادی که دارای قدرت بالایی هستند برق تولیدی حاصل از نیروی باد در نیروگاه‌های بادی را وارد شبکه توزیع برق کشور می‌کنند و این می‌تواند زمینه تولید برق در نیروگاه‌های بادی کشور را توسعه دهد. 

وی افزود: در راستای سیاست‌های وزارت نیرو جهت کاهش تلفات شبکه توزیع برق کشور متخصصان ایرانی موفق به طراحی و ساخت ترانس‌های فوق کم‌ تلفات برای مناطق جنوبی کشور شدند. 

این عضو سندیکای صنعت برق، افزود: علاوه بر این با راه‌اندازی خط تولید ترانسفورماتور (600 مگاولت آمپر و 400 کیلووات) در داخل کشور از خروج حدود 5 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی بر اساس قراردادی که با شرکت عمانی بسته شده امکان صادرات قطعات ترانسفورماتور به خارج از کشور و همچنین ورود ارز تا 4 میلیون دلار در سال فراهم شده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول