اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دیدار وزیر نفت با رئیس مجلس

آقای مهندس غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و گزارشی از کنفرانس تثبیت قیمت نفت و پایین آمدن میزان تولید سهمیه اوپک به وی ارائه داد.

دیدار وزیر نفت با رئیس مجلس

رخدادهای 17 آبان 63

چکیده:

  • آیت الله منتظری: مجلس باید هرچه زودتر به مشکل اراضی کشاورزی و موات توجه کند.

 

  • هاشمی: سیاست ایران بر اساس مقابله با بحران های تحمیلی از ناحیه ابرقدرت ها است.

 

  • دولت کرامی و رژیم صهیونیستی مذاکرات در مورد آینده جنوب لبنان را آغاز کردند.

 

  • کمیسیون سیاست خارجی مجلس مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد.

 

دیدار آیت الله منتظری با مسئولان هیئت های هفت نفره

قضات شرع و مسئولان هیئت های هفت نفره به همراه مسئولان و اعضای ستاد مرکزی واگذاری اراضی موات به اتفاق فاضل هرندی سرپرست این هیئت ها روز گذشته با آیت الله منتظری دیدار کردند.

آیت الله منتظری در این دیدار گفت: دولت و شورای عالی قضایی و وزرات کشاورزی به مشکلات هیئت های هفت نفره و انتظارات مردم از آنان توجه کنند و هماهنگی لازم بین آنان بوجود آید در غیر این صورت با توجه به عدم هماهنگی و نبودن قانون مشخص و با این ناهماهنگی موجود فکر نمی کنم ادامه کارهیئت ها مصلحت باشد.

آیت الله منتظری تاکید کرد: این وظیفه مجلس شورای اسلامی است که هر چه زودتر به مشکل اراضی کشاورزی و موات توجه کرده و فکریی بکنند. آیت الله منتظری گفت: برای رسیدن به استقلال و خودکفایی راهی به جز توجه جدی و عملی به مساله کشاورزی و احیای اراضی موات و دادن امکانات کافی به روستائیان تولید کننده نداریم و این معنا با انتخاب کشاورز نمونه و دادن جایزه و اینگونه کارهای تبلیغی حل نمی شود. بر اساس همین گزارش مبلغ 2 میلیون و 700 هزار ریال از طرف اعضای هیئت های هفت نفره سراسر کشور به منظور کمک به جبهه های جنگ تحمیلی تقدیم آیت الله منتظری شد.(1)

 

دیدار غرضی با رئیس مجلس

آقای مهندس غرضی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیروز با آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرد و گزارشی از کنفرانس تثبیت قیمت نفت و پایین آمدن میزان تولید سهمیه اوپک به وی ارائه داد.

در این دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایین آمدن سهمیه تولید نفت اوپک گفت: قطعا پایین آمدن سهمیه نفت در تثبیت قیمت آن تاثیر مستقیم خواهد داشت و سیاست جمهوری اسلامی ایران بر اساس مقابله با بحران های تحمیلی است.(2)

 

آغاز مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی

کابینه لبنان طی جلسه دیروز خود تصمیم گرفت مذاکره با رژیم صهیونیستی بر سر خروج نیروهای این رژیم از لبنان را از امروز آغاز کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس رشید کرامی نخست وزیر لبنان پس از این جلسه که سه ساعت به طول کشید خطاب به خبرنگاران گفت دولت به شورای عالی نظامی شش نفره ارتش لبنان اختیار داده است تا گروهی را انتخاب و به منظور مذاکره با مقامات اسرائیل به شهر مرزی نغوره اعزام کند. این کمیسیون نیز یک هیئت 8 نفره نظامی به سرپرستی محمد حاج را مامور مذاکره با یک هیئت نظامی صهیونیستی کرده است. وی افزود: بر اساس تصمیم کابینه لبنان این کشور از موافقتنامه ترک مخاصمه 1949 با اسرائیل و همچنین قطعنامه شورای امنیت در رابطه با خروج نیروهای اسرائیلی از لبنان حمایت می کند. علامه سید محمد حسین فضل الله تاکید کرده است این مذاکرات به طور ضمنی بر به رسمیت شناختن اسرائیل دلالت می کند. سازمان جهاد اسلامی نیز در واکنش به این تصمیم دولت لبنان اعلام کرد سرنوشت مذاکره کنندگان لبنانی بهتر از سرنوشت آمریکایی ها نخواهد بود. دولت سوریه نیز در آستانه شروع این مذاکرات اعلام کرد اجازه نخواهد داد که اسرائیل مقاصد سیاسی و نظامی خود را در لبنان به اجرا بگذارد.(3)

 

انتقاد شدید مجلس از مذاکرات اسرائیل و لبنان

کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای ضمن رد مذاکرات اخیر میان رژیم فالانژ لبنان و رژیم غاصب صهیونیستی بر ادامه مبارزات مسلحانه با این رژیم تاکید کرد.

در بخشی از بیانیه کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آمده است: مذاکرات کنونی بین رژیم فالانژ لبنان و رژیم تجاوزگر صهیونیستی گامی تازه در راستای مذاکرات گذشته این دو رژیم می باشد که تحت نظارات آمریکا منجر به انعقاد موافقت نامه 17 می 1983 گردید نتیجه طبیعی این مذاکرات رسمیت دادن به رژیم صهیونیستی و در عین حال تضمین امنیت در مرزهای شمالی آن است. در ادامه این بیانیه آمده است: اطلاق عنوان مذاکرات نظامی به مذاکرات اخیر که این بار تحت نظارت سازمان ملل انجام می گیرد پوششی برای مذاکرات سیاسی و در جهت فریب افکار عمومی و امت اسلام در جهان و نهایتا به قصد القاء شبه در زمینه فرهنگی و همسانی اصولی نتایج این گفت و گوهاست.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 17 آبان 63، ص 3
2. جمهوری اسلامی، 17 آبان 63، ص 2
3. اطلاعات، 17 آبان 63، ص 20
4. کیهان، 17 آبان 63، ص 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول