اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نشست خبری هفتگی(اجمالی)

قاسمی: مقامات سعودی عادت به فرافکنی دارند/ براساس اظهارات وزیر اطلاعات برخی اتهامات وارد شده به دری اصفهانی درست نیست

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود در واکنش به اظهارات وزیر خارجه سعودی گفت: اظهارات ریاض تازگی ندارد و این مقامات عادت به فرافکنی و بیان مشکلات خود به شکل دیگری و کشیدن پای دیگران به مشکلات منطقه و خودشان دارند.

قاسمی: مقامات سعودی عادت به فرافکنی دارند/ براساس اظهارات وزیر اطلاعات برخی اتهامات وارد شده به دری اصفهانی درست نیست

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام  قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره نشست  آستانه هفت گفت: روز گذشته اجلاس کارشناسی آغاز و امروز و فردا اجلاس اصلی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد که مین زدایی و مبادله زندانیان و اجساد از موضوعات این اجلاس است.

قاسمی افزود: امیدواریم طرفین در این مرحله به تفاهمات لازم دست یابند و بتوانیم این روند را ادامه و گام‌های ثمربخشی در راستای صلح و ثبات در سوریه برداریم.

وی درباره مسدود شدن حساب‌های ایرانیان در چین بخصوص دانشجویان ایرانی عنوان کرد: موضوع خاص ایران نیست مشکل در گذشته برطرف شد. اخباری را در این زمینه دریافت کردیم و پیگیری‌هایی از طریق سفارت چین در ایران و ارگان‌های دیگر انجام داده‌ایم و امیدواریم در کوتاه مدت مشکل دانشجویان ایرانی به فرجام خوبی نائل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گفتگوهای ایران با اروپا و مطالب منتشر شده به نقل از عراقچی درباره گپ موشکی با اروپا گفت: ما با خیلی ها گفت‌وگو می‌کنیم از خانواده گرفته تا دیگران وقتی سفارتخانه‌ها فعالند گپ و گفت جزو کارهای اولیه است. ولی اگر منظورتان مذاکرات با اروپایی‌ها در حوزه خاص است بحث دیگری است و براساس مسائلی که مطرح می شود قابل تفسیر است.

وی درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه عراقچی عنوان کرده ما در بحث موشکی گفتگو نکردیم ولی گپ زدیم، بیان کرد: متن صحبت آقای عراقچی را ندیده‌ام. در بحث موشکی مواضع ما کاملا روشن است ما درباره مسائل موشکی با هیچ‌کس و فرد گفتگو نخواهیم کرد این بخشی از مسائل دفاعی ماست. جنگ تحمیلی، فشارها و شیطنت‌های دیگران و بدعهدی‌ها به ما آموخته در دفاع از کیان کشور بر ایستادگی خود بایستیم. موضوع موشکی داخلی است و هر آنچه بخواهیم اقدام می‌کنیم و سیاست‌های موشکی ما کماکان ادامه خواهد یافت.

وی درباره اظهارات الجبیر وزیر خارجه عربستان درباره یمن گفت: موضع ما درباه یمن روشن است از همان ابتدا هشدارهای لازم به کشورهای منطقه و کشورهای بخصوصی که نقش اصلی در این تهاجم داشتند داده شد.اظهارات ریاض تازگی ندارد و این مقامات عادت به فرافکنی و بیان مشکلات خود به شکل دیگری و کشیدن پای دیگران به مشکلات منطقه و خودشان دارند.

وی ادامه داد: نمی‌توان با اشاره به نام دیگران گناهی را که مرتکب شده اند را به دیگران نسبت دهند و برای خودشان حریم جدیدی را تعریف کنند.

قاسمی درباره تعیین شدن معاونت‌های سیاسی و اقتصادی وزارت خارجه بیان کرد: تغییرات ساختاری در وزارتخارجه جدی است و ادامه دارد و مراحل خود را طی می‌کند. این بحث به تصویب سازمان امور اداری و استخدامی رسیده است. اقدامات دیگری که در کنار تغییر ساختار در وزارت خارجه مطرح بوده توسط کمیته‌های تعیین شده پیگیری می‌شود. هنوز نفراتی که باید مسئولیت این دو حوزه را بپذیرند قطعی نشده آنچه در رسانه‌ها آمده گمانه زنی بیش نیست بعدا اعلام خواهیم کرد.

وی بیان کرد: اصل چارت و تغییرات ساختاری راه خود را می‌رود. 

قاسمی افزود: انشاءالله شاهد وزارت خارجه‌ای با ساختار و عملکرد جدید خواهیم بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست سه جانبه روسای جمهور ایران روسیه و آذربایجان در تهران گفت: این اجلاس دوم است این اجلاس چهارشنبه برگزار می‌شود و در کنار اجلاس دیدارهای دوجانبه برگزار خواهد شد. مسائل دوجانبه، منطقه و آخرین فعل و انفعالات پیرامون سه کشور و بحث مبارزه با تروریسم محور گفتگو است. فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم در مجموعه مسایل که سه کشور و منطقه و جهان با آن روبروست مشارکت جدی داشته باشیم. 

وی درباره سفر هیاتی از انگلیس برای افزایش تعداد روادید و اینکه آیا این سفر لغو شده گفت: وقتی سفر انجام نشده به معنی لغو نیست. تصور می‌کنم چیزی لغو نشده و درباره تاریخ انجام این سفر اطلاعاتی ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نهاوندیان گفته من دری اصفهانی را نمی‌شناختم و وزارتخارجه او را معرفی کرده است، عنوان کرد: من چند هفته بیش صحبت کردم آنچه قوه قضاییه مطرح می‌کند و نظرات این قوه بعنوان قوه متین است و من درباره مباحثی که توسط این قوه بیان شده اظهارنظری ندارم. آنچه اطلاعات ما در وزارت خارجه بر آن صحه می گذرد و توسط وزیر اطلاعات مطرح شد این است که دری اصفهانی عضو وزارت خارجه نبوده است. 

قاسمی ادامه داد: وی بعنوان مشاور به وزارت خارجه معرفی شده و ایشان سوابقی طی دهه‌های گذشته دارد، با بسیاری وزارتخانه ها از جمله وزرات دفاع همکاری داشته و خدمات ارزنده‌ای برای کشور به ارمغان آورده است. ١.٧ میلیارد دلار که به کشور برگشت از خدمات ایشان بود ما صلاحیت ابزار درون افراد و روابط ناپیدا و پنهان آنها را نداریم و آن وظیفه نهادهای امنیتی کشور است که اگر مشکلی است باید به اطلاع برسانند. با توجه به اظهارات وزیر اطلاعات، برخی اتهامات وارد شده به ایشان درست نیست.

وی همچنین گفت: عربستان به جای اعطای شهروندی به ربات‌ها، در عالم واقعیت حقوق شهروندانش را حفظ کند و باورش شود این ژست‌های بی ربط کمک کار این کشور نخواهد بود.

وی درباره سپنتا نیکنام هم گفت: درصدد نیستم به این موضوع داخلی ورود کنم.

وی درباره مصر هم گفت: مصر می‌تواند و باید در ثبات و امنیت منطقه نقش بیشتری ایفا کند. 

قاسمی در خصوص روابط مصر و ایران و در توصیه به دولتمردان مصری گفت: تا حدی از نگاه‌های سنتی و دیدگاههایی که طی چند دهه گذشته داشتند که باعث نبود رابطه و مشکلات فعلی است فاصله بگیرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره مطالب مطرح شده مبنی بر اینکه یکی از ابعاد سفر حیدر العبادی به تهران بحث میانجیگری بین ایران و عربستان بوده، گفت: فکر نمی کنم در خصوص میانجیگری بحث روشنی صورت گرفته باشد البته همواره صداها از ریاض متفاوت است. هر از گاهی صحبت از میانجیگری کشورها می‌کنند و بعد تکذیب می‌کنند. 

قاسمی افزود: ما مشکلی برای حل و فصل برخی مسایل با کشورهای همسایه و پیرامونی اگر باشد، نداریم. این آمادگی را داریم بتوانیم در یک محیط آرامش و باثبات‌تر زندگی کنیم و وضعیت جدیدتری برای عرصه منطقه رقم بزنیم. آنچه در ریاض قابل مشاهده است و علائمی که صادر می شود علائمی است مغایر با این روند و هنوز اختلاف سلیقه‌ها در درون عربستان وجود دارد و تا حد زیادی از واقعیات منطقه به دور هستند و بیشتر نگاه آنها به کشورهای فرامنطقه‌ای است تا استفاده از یک ظرفیت جمعی منطقه‌ای برای گسترش امنیت و ثبات در منطقه.

*مشروح خبر متعاقبا منتشر می‌شود*

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول