اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

گزارش خبرنگار اعزامی فارس

ظریف: تاکید بر تقویت همکاری‌های بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی/همکاری با ایران امن و باثبات

وزیر خارجه کشورمان آفریقای جنوبی را دوست نزدیک ایران خواند و با تاکید بر تقویت همکاری‌های بانکی بین دو کشور، همکاری با ایران را امن و باثبات توصیف کرد.

ظریف: تاکید بر تقویت همکاری‌های بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی/همکاری با ایران امن و باثبات

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به آفریقای جنوبی، «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست و قدردرانی از مهمان نوازی طرف آفریقایی، کشور آفریقای جنوبی را دوست خیلی نزدیک ایران خواند.

وزیر خارجه با تشریح مناسبات ایران و آفریقای در قبل و بعد از انقلاب و همچنین پایان رژیم آبارتاید در آفریقای جنوبی به مناسبات سیاسی دو کشور و همکاریهای دو کشور در عرصه های بین المللی اشاره کرد .

وی همکاری با ایران را امن و با ثبات توصیف کرد و افزود: «به دلیل تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه روابط اقتصادی ما کمتر از ظرفیت و پتانسیل های دو کشور بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برداشته شدن تحریمهای غیرقانونی علیه ایران خاطرنشان کرد که در حال حاضر با لغو تحریمها چشم‌انداز همکاریها به شدت افزایش یافته و امکان افزایش همکاری‌ها رو به گسترش است.

ظریف با اشاره به همکاریهای بانکی ایران با اروپا و آسیا، خواستار تقویت همکاریهای بانکی بین ایران و آفریقای جنوبی شد.

وی گفت که مانعی بر سر راه گسترش روابط بین ایران و آفریقای جنوبی وجود ندارد.

وزیر خارجه کشورمان همچنین به سفر چند ماه آینده «حسن روحانی» به آفریقای جنوبی اشاره کرد.

به گزارش فارس،‌ظریف همچنین در این نشست با اشاره به سفرش به آفریقای جنوبی گفت: امیدوارم این سفر نویدبخش یک دوره فعال و ارزشمند در روابط دو کشور باشد.

وی ادامه داد: در ملاقات هایی که با سرکار خانم ماشابانه داشتم و در جریان برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک نیز، همگی بر ضرورت پیشبرد دستور کار توسعه روابط و همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور برای رساندن حجم تجارت فیمابین به 5 میلیارد دلار که از سوی روسای محترم جمهور دو کشور هدف گذاری شده است، تاکید نموده ایم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: برگزاری پنجمین مجمع تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی در حاشیه سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی و دستور کار ملی برای تمهید زمینه های حضور و مشارکت بخش خصوصی در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی طی 23 سال گذشته و متعاقب فروپاشی رژیم نژاد پرست آپارتاید، روابط رو به رشدی را در حوزه سیاسی و بین  المللی تجربه نموده اند و در اغلب موارد نیز دیدگاه های بسیار نزدیک و بلکه منطبق در موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی داشته اند. حمایت آفریقای جنوبی از برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و مواضع نزدیک در مسائل مهم منطقه ای همچون فلسطین، سوریه و عراق و مبارزه با تروریسم و افراط گرایی زمینه هایی بوده است که اعتماد دو کشور را نسبت به توسعه مناسبات افزایش داده است و لذا فرصت را مغتنم شمرده، از تلاش های دولت آفریقای جنوبی و کشورم در توجه به بارور نمودن ظرفیت های موجود تشکر می کنم.

وی خاطرنشان کرد:‌ انتظاری که بخش های خصوصی دو کشور از مقامات دولتی دارند ایجاب می نماید که بموازت توسعه مناسبات سیاسی و همکاری های بین المللی دو کشور، دستور کار مشخصی برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری و بخصوص تمهید فعالیت بخش خصوصی را طلب می کند که مستلزم توجه و اهتمام مقامات سیاسی دو کشور است.

وزیر خارجه افزود: در عدم رضایت طرفین از وضعیت کنونی روابط اقتصادی و تجاری دو کشور همین بس که متاسفانه علیرغم اینکه هر یک از دو کشور دارای گردش مالی بین المللی سالانه بیش از 130 میلیارد دلار با جهان خارج از خود می باشند، سهم تجارت بین دو کشور از این میزان، کمتر از 100 میلیون دلار در سال گذشته بوده است که به هیچ وجه شایسته سطح روابط عالی سیاسی و بیانگر ظرفیت های موجود اقتصادی و تجاری بین دو کشور نمی باشد. توجه به همین یک مهم ایجاب می کند که بخش دولتی دو کشور در رایزنی ها و ملاقات های مستمری که انجام می شود، ضمن آسیب شناسی دلایل کاهش روابط تجاری به بهره گیری از نقطه نظرات بخش خصوصی برای تدوین و ارائه ابتکارات جدید برای توسعه مناسبات بپردازد و با ترسیم چشم اندازی برای همکاری ها، هدف گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری دو کشور به میزان قابل قبول و متناسب با ظرفیت های موجود را در آینده نزدیک در دستور کار قرار دهد.

ظریف گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی دستور کار مشخصی برای توجه و تقویت بخش های خصوصی کشور در عرصه های بین المللی دارد و از همین رو در سفرهای کاری مقامات دولتی به کشورهای مختلف، زمینه مشارکت بخش های خصوصی برای آشنایی با ظرفیت های سایر کشورها و بخصوص کشورهای دوست و نزدیک در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد، چرا که تامین منافع ملت ها جزء وظایف ذاتی دولت ها می باشد و آن هم در گرو تسهیل و تمهید حضور و اقدامات سازنده بخش های خصوصی می باشد و تاثیر مثبت و مستقیمی در افزایش توان ملی، کاهش فقر و نابرابری، ایجاد اشتغال و ارتقای آموزش به همراه دارد و این همان حوزه هایی است که اغلب کشورهای در حال توسعه را به چالش کشیده و تلاش جمعی و همکاری های هدفمند این کشورها برای غلبه بر این مشکلات را طلب می کند.

ظریف خاطرنشان کرد:‌ با این مقدمه و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته و دریافت نقطه نظرات فعالان بخش خصوصی، فقدان سیستم بانکی بین دو کشور، مهمترین دلیل کاهش روابط تجاری غیر نفتی فیمابین بوده است. در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران سالانه بالغ بر 70 میلیارد دلار کالا و خدمات فنی و مهندسی از سایر کشورها -که بعضا روابط حسنه ای هم با ایران ندارند- وارد می کند، سهم آفریقای جنوبی بسیار ناچیز بوده و متاسفانه کمتر از 40 میلیون دلار می باشد. همین شرایط نیز در طرف آفریقای جنوبی وجود دارد که می توانند کالاها و خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران را با کیفیت بالا و قیمت کاملا رقابتی از جمهوری اسلامی ایران وارد نمایند. با این حال اما، حلقه وصل این دو بازار، سیستم بانکی می باشد که در برهه ای بخاطر تحریم های ظالمانه و ناعادلانه غرب، لطمات زیادی را به بخش های بازرگانی دو کشور وارد نموده است. با این حال بعد از مذاکرات موفق جمهوری اسلامی ایران با گروه 5+1 و امضای موافقتنامه برجام، روابط بانکی و حمل و نقلی با اغلب کشورهای اروپایی و سایر همپیمانان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است که جهان شاهد آن می باشد. با توجه به روابط خوب، تاریخی، حسنه و برادرانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آفریقای جنوبی و مذاکرات بسیار خوب و ثمربخشی که با مقامات عالی آفریقای جنوبی داشته و دارم ، امیدوارم با حمایت دو دولت، ظرفیت های بانکی و حمل و نقلی در گام اول بعنوان دو بخش مهم و تاثیرگذار برای تحقق آرمان 5 میلیارد دلاری سهم مبادلات دو کشور که در دیدارهای روسای جمهور دو کشور مورد موافقت قرار گرفته بود تحقق، یابد.

وزیر خارجه ادامه داد: بر اساس فضای واقعی و ظرفیت های غیرقابل مناقشه در روابط فیمابین تاکید دارم که دو کشور در حوزه های مهمی همچون انرژی و نفت خام، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع و محصولات وابسته، حمل و نقل، کشتیرانی و بنادر و تجارت کالا، دارو، تجهیزات پزشکی، تبادل گردشگر و راه اندازی خطوط هوایی مسافری و باری و همچنین همکاری در حوزه فناوری های نو و دانش محور دارای ظرفیت های مناسب برای فعالیت بخش خصوصی می باشند و لذا  اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران، تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان دو کشور به به بازارهای یکدیگر می باشد.

وی گفت: همکاری های منطقه ای در قالب سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و جامعه توسعه ای جنوب آفریقا (سادک) نیز از دیگر زمینه های همکاری بخش های خصوصی دو کشور برای فعالیت های بزرگتر در سطح مناطق آسیای مرکزی، قفقاز و شرق اروپا با جنوب و شرق آفریقا می باشد. جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای عضو سازمان اکو ظرفیت های بی بدیل و منحصر به فردی برای دسترسی تجار و بازرگانان کشورهای دیگر به منطقه آسیای غربی، آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و شرق اروپا فراهم نموده است که مهمترین زیرساخت آن یعنی راه آهن مستقیم جنوب به شمال و جنوب به شمال غرب در قالب کریدور جنوب به شمال در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های بارگیری و باراندازی در کلیه محورهای مواصلاتی مذکور می باشد. امیدوارم تجار و بازرگانان جنوب آفریقا برای دسترسی خود به بازارهای آسیایی از این ظرفیت بهره برداری نمایند. متقابلا تمایل داریم ظرفیت های سادک در اختیار تجار و بازرگانان جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول