اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

حمایت تمام‌قد مقامات محلی از تخلف آشکار بازار پرندگان فریدونکنار/چاره بازار تخلفات فریدونکنار در دادستانی کل کشور است

کلید حل معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شمال کشور، تعطیلی بازار فریدونکنار است و این کلید را تنها در دادستانی کل کشور می‌توان جست.

حمایت تمام‌قد مقامات محلی از تخلف آشکار بازار پرندگان فریدونکنار/چاره بازار تخلفات فریدونکنار در دادستانی کل کشور است

گروه جامعه خبرگزاری فارس: با شروع فصل سرما و آغاز ورود پرندگان مهاجر به استان‌ها شمالی کشور، دوباره موجی از انتقادات نسبت به آنچه نسل‌کشی پرندگان مهاجر نام گرفته به راه افتاده. پرندگانی که تالاب‌های مصنوعی فریدونکنار، سرخرود و اِزباران را برای زمستانگذرانی انتخاب می‌کنند غافل از آنکه دامگاه‌داران و صیادان، بی‌جهت زمین‌هایشان را در اختیار پرندگان قرار نداده‌اند.

آنها در فصل سرما، در زمین‌هایشان آب انداخته و دانه پاشیده‌اند تا پرندگان مهاجری را که پس پیمودن فرسنگ‌ها راه، خسته و گرسنه به این مناطق رسیده‌اند جذب کرده و به روش‌هایی غیرقانونی و البته غیرانسانی قتل عام کنند.

صیادان همواره با تاکید بر اینکه صید پرندگان مهاجر، محل امرار معاش اجدادشان طی سیصد سال گذشته بوده، می‌کوشند؛ این حقیقت را پنهان کنند که آنچه اکنون در فریدونکنار، سرخرود و ازباران شاهد هستیم، قدمتی کمتر از 10 سال دارد و آنچه صیادان آن را محل امرار معاش اجدادشان عنوان می‌کنند با نسل‌کشی پرندگان در حال حاضر تفاوتی فاحش دارد.

کیانا گودرز، کارشناس ارشد زیستگاه‌ها و تنوع زیستی در این باره به خبرنگار فارس می‌گوید: روش صیدی که صیادان آن را محل امرار معاش اجدادشان عنوان می‌کنند روش «دوما» نام دارد. در این روش که قدمتی بیش از صد سال دارد، تنها جمعیت محدودی از پرندگان و از گونه‌هایی صید می‌شوند که در خطر انقراض قرار ندارند.

 این روش هم‌اکنون توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان روش قانونی شناخته می‌شود اما آنچه صیادان و دامگاه داران پنهان می‌کنند این است که روش‌هایی که امروز با استفاده از آن به نسل‌کشی پرندگان مهاجر مشغول هستند با روش «دوما» تفاوتی فاحش داشته و قدمتی کمتر از 10 سال دارد.

وی ادامه می‌دهد: در روش‌هایی مانند شب‌دام، کرس و گذر که اخیرا ابداع شده و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست غیرقانونی قلمداد می‌شود هیچ محدودیتی در تعداد و گونه نیست. هر گونه‌ای و به هر تعدادی در این تورها اسیر شده و فارغ از ارزش آن یا سر از سینی‌های بازار در می‌آورد یا به صورت قاچاق به مراکز نگهداری از پرندگان منتقل می‌شود. در واقع صیادان و دامگاهداران تحت لوای یک روش صید سنتی و قانونی، روش صید جدید، مخرب و غیرقانونی خود را توجیه می‌کنند.

گودرزی با بیان اینکه بازار فروش پرندگان مهاجر فریدونکنار، یکی از معدود بازارها در سراسر کشور است که آشکارا به فعالیت غیرقانونی خود ادامه می‌دهد تاکید می‌کند: متاسفانه مافیای دامگاهداران و صیادان در فریدونکنار آن‌قدر قدرتمند است که هیچ‌یک از مقامات محلی را انگیزه لازم برای جلوگیری از عرضه گوشت شکار در بازار فریدونکنار نیست و همین سبب شده تمامی صیادان متخلف در شمال کشور و از استان‌های مهاجر، پرندگانی را که به روش‌های غیرقانونی صید کرده‌اند برای فروش به بازار فریدونکنار برسانند و آنجا عرضه کنند. در واقع بازار فریدونکنار به مرکز عرضه تخلفات صید و شکار در استان‌های شمالی کشور بدل شده اما اصولا چرا چنین مرکزی باید به فعالیت خود ادامه دهد؟

وی تصریح می‌کند: اینکه صرفا بگوییم باید جلوی روش‌های غیرقانونی صید گرفته شود نتیجه نمی‌دهد. تا زمانی که از عرضه حاصل این تخلفات جلوگیری نکرده‌ایم تخلفات به هر نحو ادامه خواهند داشت. مگر می‌شود بازاری علنا مواد مخدر بفروشد و ما تنها بر جلوگیری از ورود مواد به کشور تمرکز کنیم. کانون تخلف و فساد، بازار فریدونکنار است و تا زمانی که فعال است یعنی اراده‌ای برای برخورد با تخلفات وجود ندارد.

این فعال محیط زیست یادآور می‌شود: تجربه نشان داده که به دلیل حمایت تمام‌قد مقامات محلی از جمله استاندار، فرماندار و برخی از نمایندگان مجلس از این جمعیت اندک اما قدرتمند، که سالانه درآمد قابل توجهی از نسل‌کشی پرندگان مهاجر به دست می‌آورند، امکان جلوگیری از تخلفات بازار فریدونکنار از داخل استان وجود ندارد. چه آنکه سال گذشته به دلیل شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نه به خاطر حفاظت از محیط زیست بلکه به دلیل جلوگیری از به خطر افتادن بهداشت عمومی جامعه، سازمان دامپزشکی کل کشور، بارها طی اعلامیه‌هایی بر لزوم تعطیلی بازار فریدونکنار تاکید کرد اما در نهایت فرماندار فریدونکنار با این توجیه که نمی‌خواهد خود را در برابر مردم قرار دهد تمکین نکرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شمال کشور علاوه بر آسیب به حیات وحش، بهداشت عمومی را تهدید کرده، به اقتصاد و صنعت مرغداری خسارت وارد کرده و وجهه کشورمان را در مجامع بین‌المللی تجریب می‌کند می‌گوید: کلید حل معضل نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شمال کشور، جلوگیری از عرضه گوشت شکار در بازار فریدونکنار است و این کلید را تنها در دادستانی کل کشور می‌توان جست. جایی که دیگر مقامات محلی استان و شهرستان، عمل به وظایف و مسئولیت در برابر جامعه را فدای جمعی صیاد و دامگاهدار نمی‌کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول