اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

گزارش خبرنگار اعزامی فارس

تشریح فعالیتهای بنیاد مستضعفان در قاره آفریقا از زبان معاون این سازمان

معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان با تشریح فعالیتهای بنیاد در قاره آفریقا گفت: ما به دنبال یک برتری و مزیت جدیدی در تجارت هستیم که از زمینه های تهاتر استفاده شود و در همین راستا به مقاصد صادراتی توجه داریم.

تشریح فعالیتهای بنیاد مستضعفان در قاره آفریقا از زبان معاون این سازمان

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، خسرو مختاری معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان در گفتگو با خبرنگاران اعزامی همراه محمدجواد ظریف وزیر خارجه در سفر به سه کشور آفریقای جنوبی، اوگاندا و نیجر درباره حضور نماینده بنیاد در این سفر عنوان کرد: همکاران ما که در هلدینگها فعالیت می کنند از قبل سفرهایی را داشتند و سفرهای متقابلی نیز از کشورهای آفریقایی از جمله اوگاندا به ایران انجام شده و از پتانسیل های بنیاد بازدید کردند و خیلی علاقه مند به همکاری هستند. 

وی افزود: در این سفر خدمت وزارت خارجه و شخص وزیر هستیم برای اینکه بتوانیم در سطحی فراتر از آن چیزی که بصورت طبیعی اتفاق می افتد فعالیتهایمان را گسترده کنیم. 

مختاری ادامه داد:در حال بررسی هستیم که چگونه بتوانیم بین واردات و صادرات موازنه ای را بعنوان یک مزیت ایجاد کنیم. 

معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی بنیاد مستضعفان خاطرنشان کرد: مزیت جمهوری اسلامی این است که می تواند با همسایگان خود تهاتر را بعنوان مقابله با آثار تحریم انتخاب کند و همیشه وابسته به بانکها و مبادلات ارزی نباشد، به شرط اینکه اینها محصول مشترکی از سرمایه گذاریهای دوجانبه باشد. 

وی افزود: رویکرد بنیاد مستضعفان صادرات است و حدود ٥٤ شرکت دارد که محصولاتش را صادر می کنند و در کشورهای همسایه فعالیتهای بسیار خوبی دارد از جمله فعالیتهای پیمانکاری و صدور نفت، روغن موتور، شیشه، سیمان، فولاد و حتی در صنایع غذایی و دامپروری اقدام به صدور گاو زنده به افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و قطر هم میکنیم. 

مختاری ادامه داد: ما در این سفر بیشتر برای ارتقای سطح همکاریها و ثبات و پایداری آنها با سرمایه گذاریهای مشترک اقدام کردیم و امیدواریم بتوانیم محصولات کشورمان را با اتکا به توان و تولید ملی صادر کرده و ظرفیتهای اشتغال را در کشور بالا ببریم.            

وی درباره سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان در خارج از کشور و حمایت از سرمایه گذاران ایرانی عنوان کرد: اصولا فعالیتها و جغرافیای بنیاد مستضعفان و نهادهایی در مقیاس بنیاد مشخص است، در جاهایی که دولت مجاز به انجام فعالیت اقتصادی نیست و بخش خصوصی هم توان این کار را ندارد و ریسک این کار بالا است، بنیاد مستضعفان ماموریت و اراده دارد که در این زمینه وارد شده و همکاری کند. 

معاون بنیاد مستضعفان ادامه داد: ما در بسیاری از فعالیتهایمان از بخشهای خصوصی به عنوان شریک و پارتنر حتی برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و حضور در غرفه هایمان و در صادرات استفاده کرده و انتقال تجربه  را در این زمینه شروع  کردیم. البته عمدتا توجه بنیاد در سالهای گذشته به تامین نیازهای داخل کشور بوده تا تولید محصول، و در حال حاضر با توجه به اینکه تولید از وضعیت خوبی در داخل کشور برخوردار است، به بازار صادرات توجه می کند و بنیاد از صادرات حمایت های جدی بعمل آورده و مشوق های لازم را در اختیار شرکتهای خود گذاشته است 

وی عنوان کرد: در مورد سرمایه گذاران بحث سرمایه گذاری متقابل مد نظر ما است. ما در کشورهای همسایه معادل سرمایه گذاری که آنها در ایران انجام دهند، ما هم در آنجا سرمایه گذاری انجام می دهیم برای اینکه اطمینان داشته باشند و خلاء بازار خودمان را پر کنیم. 

مختاری اضافه کرد:  ما به دنبال یک برتری و مزیت جدیدی در تجارت هستیم که از زمینه های تهاتر استفاده شود و در همین راستا به مقاصد صادراتی توجه داریم که از آنجا مواردی که مورد نیاز در ایران است توسط همکاران بخش خصوصی وارد شود و ما با آنها همکاری داشته باشیم. 

وی گفت: در حال حاضر بنیاد در زمینه واردات به جز ماشین آلات و تجهیزاتی که برای سرمایه گذاری نیاز دارد اقدام به واردات  نمی کند، ولی می تواند با واردکنندگان قراردادهایی را منعقد کند که در ازای صادرات آنها اقدام به واردات کرده و با هم همکاری داشته باشیم که اینها در مراحل بررسی و شناخت آدرسها و افرادی است که می توانیم در این زمینه با هم همکاری کنیم 

مختاری درباره سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی با بیان اینکه آفریقای جنوبی به عنوان قطبی در جنوب آفریقاست، اظهار داشت: اکنون در اوگاندا و کنیا در حال مطالعه و بررسی هستیم، ما قدرت پیمانکاری بسیار قوی در کشور داریم و در جریان هستید که آزادراه تهران -شمال یکی از بزرگترین پروژه های مطرح در دنیاست و شرکتهای ایرانی الان جایگزین شرکتهای خارجی شدند و در کنار شرکتهای بنیادی، بخش خصوصی هم داریم که از طریق مناقصه و رقابت وارد شدند . تراز مهندسی کشور بالاست و میتوانیم در دنیا خدمات پیمانکاری ارائه دهیم و در گام اول خدمات پیمانکاری را مدنظر داشته و قصد داریم در هر کشوری که کار و خدماتی را انجام دادیم درآمد حاصله را در همان کشور سرمایه گذاری کنیم و این بعنوان مزیت نوع سوم تجارت جهانی است. 

  

وی گفت: الان در تجارت جهانی همه ما به ازای خدماتشان ارز می خواهند، ولی ما میتوانیم به جای ارز از کالاهای آن کشور استفاده کنیم که هم اقتصاد کشور مقصد ما رونق پیدا کند و اشتغالش حل شود و هم کشور ما بتواند بخشی از نیازهایش را تامین کند. 

 انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول