اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی:

طرح کاداستر برای 2 میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجراست

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی گفت: طرح کاداستر برای دو میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجراست.

طرح کاداستر برای 2 میلیون هکتار از اراضی کشور در حال اجراست

صفدر نیازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان اظهار داشت: آخرین عملکرد مجموعه حدنگاری سازمان امور اراضی در اجرای طرح کاداستر، سامان‌دهی بالغ‌بر دو میلیون هکتار از اراضی کشور است که با انعقاد قرارداد، 100 مشاور در حال اجرای فعالیت‌های مربوط به این طرح هستند.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای بین این مجموعه و سازمان نقشه‌برداری کشور که متولی تولید عکس هوایی و ارتوفوتو کردن این عکس‌هاست، تصریح کرد: ارتوفوتو یک عملیاتی است که روی عکس‌های خام انجام می‌شود و در اختیار مشاوران برای اجرای طرح کاداستر قرار می‌گیرد.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی با بیان اینکه آخرین داده‌های سازمان نقشه‌برداری کشور بیش از 6 میلیون هکتار از اراضی کشور را در این طرح گزارش کردند، افزود: بالای 600 هزار هکتار از مجموع دو میلیون اراضی سامان‌دهی‌شده در طرح کاداستر تکمیل شده و اطلاعات توصیفی آن اراضی جمع‌آوری شد.

نیازی خاطرنشان کرد: اکنون پرونده این اراضی به مراکز ثبت کشور تحویل داده شده است و در اقدامات بعدی سند این اراضی برای بهره‌برداران صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه در مجموع 20 میلیون هکتار اراضی در سطح کشور برای اجرای طرح کاداستر پیش‌بینی‌شده است، اظهار کرد: تاکنون بالغ‌بر دو میلیون هکتار از آن را قرارداد بستیم و باقی‌مانده این اراضی با توجه به قانون برنامه ششم توسعه دولت موظف است این اراضی را در طرح کاداستر سامان‌دهی کند.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی از تعهد دولت برای اجرا و تکمیل طرح حدنگاری یا کاداستر تا پایان سال 1400 خبر داد و افزود: این مهم نیازمند حمایت مالی و تأمین اعتبارات لازم برای تکمیل طرح کاداستر در تمام اراضی کشاورزی است.

نیازی تأکید کرد: دولت مکلف شده که 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی و 114 میلیون هکتار از اراضی ملی را کاداستر کند و به‌تبع آن بر اساس قانون جامع حدنگاری سازمان ثبت موظف به صدور سند است و این مهم باید در برنامه ششم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه همه زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح وجود دارد و تنها مانع تأمین منابع مالی این طرح است، اظهار داشت: بالغ‌بر 800 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این طرح لازم است و به هر میزانی که منابع در اختیار قرار گیرد پروژه کاداستر پیشرفت خواهد داشت.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی با بیان اینکه از حدود 200 هزار هکتار اراضی استان سمنان 60 هزار هکتار برای اجرای طرح کاداستر قرارداد منعقد شده است، یادآور شد: این معادل 30 درصد از اراضی استان سمنان را در طرح کاداستر پوشش می‌دهد که سطح بسیاری خوبی در مقایسه با سایر استان‌ها در کشور است.

نیازی با تأکید بر اینکه استان سمنان استان پیشتازی در اجرای طرح کاداستر است، افزود: برای سرعت بخشی به اجرای این طرح رفع تداخلات قانون ملی شدن و قانون اصلاحات ارضی در دستور کار است.

وی با اشاره به اینکه سازمان منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی متولیان اجرای این قانون‌ها هستند، بیان کرد: این دو قانون در برخی موارد با یکدیگر تداخلاتی دارند.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: در تهیه اطلاعات ملکی دو بخش مشخصات نقشه‌ای اراضی و توصیف قطعه زمین دارای اهمیت ویژه‌ای است که کارشناسان پهنه‌بندی در قسمت اطلاعات توصیفی و مشاوران نیز در قسمت مهندسی فعالیت می‌کنند.

نیازی با بیان اینکه قراردادهای جدیدی برای رفع این اختلافات منعقد می‌شود، اذعان کرد: تمامی منابع مالی توسط سازمان امور اراضی کشور تأمین می‌شود.

وی درباره طرح ملی کاداستر تصریح کرد: برای مدیریت و تصمیم‌گیری نیازمند داده درست و دقیق هستیم و تأیید اطلاعات اراضی کشور نیز نیازمند اجرای طرح کاداستر است.

مدیرکل مهندسی و حدنگاری سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: برای رفع اختلافات اراضی ملی باید مالکیت زمین و صدور سند تک‌برگی در این اراضی انجام شود که امیدواریم با اجرای قانون کاداستر و رفع تداخل دو مشکل که اراضی ما سنددار شود و اختلافات دعاوی بین مردم و دستگاه‌های دولتی نیز رفع شود.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول