اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

در دومین همایش اقتصاد اسلامی مطرح شد

پایه و اساس هدف‌گذاری توسعه ایدئولوژی است/ پرداختن اقتصاد اسلامی به ربا و امثال آن کافی نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: باید در راستای اقتصاد اسلامی نهادها را وارد اقتصاد کنیم و اینکه اقتصاد اسلامی تنها به مسائل ربا و امثال آ‌ن می‌پردازد کم است.

پایه و اساس هدف‌گذاری توسعه ایدئولوژی است/ پرداختن اقتصاد اسلامی به ربا و امثال آن کافی نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی عزتی در دهمین همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی با چالش توسعه عدالت و اشتغال به موضوع توسعه علم و دین پرداخت و گفت: توسعه یک فرآیند از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب است.

وی تأکید کرد: مطلوب آن چیزی است که کشورها با ایدئولوژی، فرهنگ و شرایط خود ترسیم می‌کنند.

این اقتصاددان با بیان اینکه آنچه در توسعه است مجموعه‌ای از دانستنی‌ها را طی گام‌هایی فراهم خواهد کرد، تصریح کرد: اساس دین ایمان آوردن به یک سری اموری است که زندگی پس از مرگ، حساب و کتاب، دوزخ و برزخ و تمام آن چیزی که با عقل و تجربه نمی‌توان به آن پی برد را دربرمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه وجه اشتراک همه کتاب‌های آسمانی همین مباحث است، عنوان کرد: دین مکمل دانستنی‌ها و کسب شرایط عقل و تجربه است. 

عزتی چند دسته اطلاعات را مورد نیاز برای برنامه‌ریزی و توسعه دانست و گفت: هدف‌گذاری، شناخت وضع موجود، نگاه به ایدئولوژی از جمله این موارد است؛ پایه و اصل هدف توسعه ایدئولوژی است.

* وقف در راستای اهداف اسلام امروز در جامعه اسلامی دیده نمی‌شود

در ادامه  این همایش، محمدرضا یوسفی با اشاره به موضوع اسلام، نهادهای دینی و توسعه عنوان کرد: برخی نهادها کارکردهایی داشتند که در مسیر تحول کارآیی ندارند. موضوع وقف به فقرزدایی و اشتغال می‌پردازد و حضرت علی اوقاف زیادی داشته، چاه و زمین آباد می‌کردند و عده‌ای مشغول کار می‌شدند که فقرزدایی صورت می‌گرفت به مرور زمان خلأهای جامعه پر شده است. وقفی که اسلام بر آن تأکید کرده امروز در قرن 21 کارکرد خود را از دست داده است اکنون به جامعه نگاه کنید میزان اوقافی که صورت گرفته چقدر در جهت فقرزدایی، اشتغال و سرمایه مولد است.

وی ادامه داد: در دهه محرم افراد برای یاد آرمان‌های عاشورا و امام حسین عزاداری می‌کنند که این در برهه‌های مختلف زمان از یک روز به دو ماه و یک دهه رسیده است. اگر برگردیم به فلسفه اصلی امام صادق می‌فرماید این مسأله منجر به زنده نگه داشتن امر و اهداف اسلام و ترویج دین خواهد شد. در طول زمان اصل عزاداری هدف می‌شود به همین دلیل میلیاردها برای این ایام هزینه شده است. 

این اقتصاددان تصریح کرد: اما میزان اختلاس و پرخاشگری رقم بالایی دارد چون عزاداری هدف شده در حالی که عزاداری ابزاری برای حفاظت از ارزش و احیای دین است و نه هدف.

عزتی افزود: باید نهادهای اسلامی به اقتضائات زمان بازتعریف شود تا بتوان از این ابزارها به شکل درست بهره‌مند شد بنابراین باید عزم جدی در جهت اصلاح نهادهای دینی گام برداشت. 

*پرداختن اقتصاد اسلامی به ربا و امثال آن کافی نیست

همچنین در ادامه این همایش فاطمه‌السادات جعفری به نقشه راه برای تدوین برنامه توسعه پرداخت و یادآور شد: برنامه‌ریزی از بالا به پایین مشکل معرفت‌شناختی دارد زیرا خلاقیت مربوط به تک تک افراد است و الزام به توسعه اما نادیده گرفته می‌شود. سرشت خلاق انسان نیز نادیده گرفته می‌شود. 

این اقتصاددان تأکید کرد: راهی جز شخصیت دادن و هویت دادن به انسان را نداریم. 

وی افزود: باید در راستای اقتصاد اسلامی نهادها را وارد اقتصاد کنیم و اینکه اقتصاد اسلامی تنها به مسائل ربا و امثال آ‌ن می‌پردازد کم است.

*وقتی خواهش‌ها جواب ندهد مجبور می‌شویم قسم بخوریم

به گزارش فارس، در بخش دیگری از این همایش که مربوط به پرسش و پاسخ میزگرد بود، دژپسند در پاسخ به این سؤال که آیا قسم حضرت عباس موجب توسعه است یا نه با اشاره به اظهارات نوبخت در مجلس،‌ گفت: اگر وفاق و اجماع در سیاست‌های کلان صورت بگیرد نیاز به قسم حضرت عباس نیست؛ در برنامه ششم رشد کشاورزی را 5.5 درصد پیش‌بینی کردیم اما در مجلس با یک قیام قعود به 8 درصد افزایش پیدا کرد که نتوانستیم کاری کنیم. بودجه را به مجلس می‌بریم و آنجا چیز دیگری تصویب می‌شود.

دژپسند افزود: وقتی اعتبارات هزینه‌ای افزایش می‌یابد تعهد ایجاد می‌شود به ناچار از طرح‌های عمرانی‌ باید بزنیم که این موضوع اختلال در هارمونی ایجاد می‌کند. 

وی تأکید کرد: زمانی که خواهش‌ها جواب ندهد فرد مجبور می‌شود قسم بخورد.

*کسی خریدار طرح‌های عمرانی نیست

معاون سابق سازمان برنامه‌ و بودجه با بیان  اینکه از سال 85 تاکنون تعداد طرح‌های عمرانی 2.5 برابر شده است، گفت: سه سال است می‌خواهیم طرح‌ها را واگذار کنیم و داد می‌زنیم اما کسی خریدار نیست به دلیل ویژگی‌هایی که این طرح‌ها دارند برای بخش خصوصی به صرفه نیست بنابراین تا الان نیز 4 هزار پروژه را واگذار کردیم.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه گسست بین نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته با اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی نمایندگان سه استان تهدید به استعفا کردند که این موضوع تهدیدات اجتماعی به همراه دارد. در حال حاضر برخی بنگاه‌ها باید تعطیلی خود را اعلام کنند چون با سلیقه بازار همسو نیست و باز هم پول تزریق می‌شود. 

وی ادامه داد: پیشنهاد کردم کلینیک مدیریت اقتصاد باید ایجاد شود تا اصلاح بازار و تکنولوژی به وجود آید چطور می‌شود اعتبار یک نهاد با قیام قعود در مجلس دو برابر می‌شود. این مدل مشکل‌ساز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول