به گزارش خبرگزاری فارس استان تهران، صنعت تفریح و سرگرمی، دنیای شگرفی است که با وجود سادهانگارانه دیده شدن اما از پیچیدگیهای تخصصی زیادی برخوردار است برای همین، زمانی که از صنعت تفریح و سرگرمی سخن گفته میشود، اکثراً فکر میکنند این امر تنها مربوط به کودکان است، در حالی که این صنعت فراتر از این رده سنی است و تمام اقشار جامعه را در بر میگیرد.
این صنعت درآمد زیادی برای کشورهای فعال در این حوزه ایجاد کرده است که این امر باعث پیشرفت روزافزون صنعت تفریح و سرگرمی در جهان شده است.
با اینکه صنعت تفریحات و سرگرمی میتواند بخشی از وابستگی کشورمان به نفت را کاهش دهد اما هیچ نظام مدونی برای پرکردن اوقات فراغت مردم کشورمان و تفریح و سرگرمی آنها تعریف نشده است.
امروز شهروندان به مراکزی احتیاج دارند که در آن زمان خود را مدیریت کرده و تفریح و سرگرمی هدفمند و سالمی داشته باشند، این مراکز میتوانند با جذب تمام افراد خانواده به ویژه نسل جوان از آسیبهای اجتماعی به نحو قابل ملاحظهای بکاهند.
یکی از مراکزی که امروزه دارای طرفداران بیشماری بوده و توانسته است قشر زیادی از جامعه را به خود جذب کند، پارکهای آبی به عنوان تلفیقکننده ورزش و تفریح هستند.
در دهه اخیر به واسطه تمایل بالای مردم به استفاده از پارکهای آبی شاهد رشد این مراکز در سطح کشور هستیم، البته پارکهای آبی باید دارای بالاترین استانداردهای روز دنیا باشند، چراکه تفریحات آبی اثر مستقیمی بر سلامتی مردم دارند.
یکی از موفقترین پارکهای آبی کشور «اُپارک» است که با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای مورد نیاز این نوع مراکز توانسته رضایت مشتریان خود را بهترین نحو ممکن فراهم کند، برای آشنایی بیشتر با این مجموعه گپ و گفتی با محمدعلی حسینزاده، مدیرعامل جوان و باانگیزه این مجموعه زدیم، مدیرعاملی که نشان از مدیریت مجددانه و شبانهروزی داشت.
* آقای حسینزاده لطفاً مجموعه «اُپارک» را به صورت اجمالی معرفی کنید؟
اُپارک یک مجموعه ورزشی تفریحی است که برای استفاده شهروندان از یک پارک آبی مدرن دارای استانداردهای بالای ایمنی و زیستمحیطی ایجاد شده تا بتواند برای مشتریان خود لحظاتی زیبا را خلق کند، این مجموعه با سرمایهگذاری بخش خصوصی در زیربنای 58 هزار مترمربع با هزینهای بالغ بر 180 میلیارد تومان احداث شده است.
اُپارک از چندین بخش تشکیل شده است، در فاز نخست که در حال حاضر راهاندازی شده و مردم از آن استفاده میکنند به جز پارک آبی، دو استخر روباز، دو سونا و جکوزی، فودکورت و یک شهربازی وجود دارد، همچنین با راهاندازی این فاز، پارکینگ مجموعه با ظرفیت 900 خودرو نیز راهاندازی شد تا آسایش بیشتری را مشتریان ایجاد شود.
در حال حاضر طبق برنامه کاری مجموعه آقایان روزهای فرد و جمعهها و بانوان روزهای زوج میتوانند از این مجموعه استفاده کنند.
* با توجه به اهمیت موقعیت مکانی مراکز تفریحی، در جانمایی «اُپارک» چه فاکتورهایی را مد نظر قرار دادید؟
در جانمایی اُپارک چندین فاکتور مد نظر قرار گرفت، در وهله نخست، علاقهمند بودیم که این مجموعه در غرب تهران ساخته شود، چراکه بر اساس نظر تمام کارشناسان رشد تهران به سمت غرب است و آینده این کلانشهر نیز در این منطقه رقم خواهد خورد.
اصل دیگری که به طور ویژه مورد بررسی قرار گرفت دسترسی راحت به مسیرهای عمومی بود، همچنین با توجه به اهمیت آسایش مشتریان، دسترسی آسان با خودروی شخصی نیز برای ما بسیار مهم بود.
بر همین اساس این محل انتخاب شد و زمینی را در کنار پارک چیتگر به عنوان بزرگترین پارک تهران خریداری و اقدام به ساخت اُپارک کردیم که تا متروی چیتگر تنها 2 تا 3 دقیقه فاصله دارد و در کنار دو شاهراه ارتباطی تهران به نامهای آزادگان و آزادراه تهران ـ کرج قرار گرفته و از دسترسی بسیار ویژهای برخوردار است.
*وجه تمایز «اُپارک» با دیگر پارکهای آبی کشور چیست؟
اُپارک بزرگترین پارک آبی ایران و خاورمیانه است، بر همین مبنا سعی کردیم تا بهترین هم باشیم، بنابراین این مجموعه دارای بالاترین استاندارد جهانی است و در بحث کیفیت در کشور حرف اول را میزند.
برای ایمنی مشتریان خود از بهترین برند سرسره جهان که ساخت کاناداست استفاده شد، البته این امر همزمان با قطع رابطه این کشور با ایران بود، به همین دلیل برای وارد کردن این سرسرهها با مشکلات زیادی روبهرو شدیم.
در بحث طراحی از شرکتهایی استفاده شد که در کشور در این زمینه حرفی برای گفتن داشتند تا بتوانیم در این زمینه نیز بهترین باشیم که گواه این حرف، طراحی چشمنواز و مدرن این مجموعه است.
در این مجموعه از تجهیزاتی استفاده شده و طراحی آن به صورتی است که امکان استفاده تمام گروههای سنی را فراهم میکند، همچنین باید گفت که اُپارک با اینکه سرپوشیده است اما به نور مصنوعی نیازی ندارد.
* با توجه به اهمیت پیشرفت و توسعه در تمامی امور، «اُپارک» چه برنامهای برای توسعه دارد؟
یکی از نقایص مجموعههای تفریحی کشور، کمبود مراکز تفریحی مختص بانوان است، بر این اساس در پروسه توسعه اُپارک، راحتی و آسایش این قشر از جامعه را به صورت ویژه هدفگذاری کردیم و قصد داریم یک پارک آبی دیگر بسازیم تا آقایان و بانوان به صورت مجزا در یک روز از امکانات اُپارک استفاده کنند.
با این کار علاوه بر اینکه محیطی تفریحی مختص بانوان ایجاد میشود، خانوادهها نیز میتوانند یک روز خوب بیرون از خانه داشته باشند و به تفریحی سالم و بانشاط بپردازند.
* هدف شما از ساخت مجموعه «اُپارک» چه بود؟
با اینکه مجموعه اُپارک به عنوان یک مجموعه انتفاعی باید سود را در اولویت خود قرار می داد اما در این مجموعه سود به عنوان هدف اصلی و نهایی مد نظر قرار نگرفت و ما سعی کردیم تا با ساخت اُپارک مسؤولیت اجتماعی خود در قبال جامه را به عنوان یک ایرانی به جا آوریم.
هدف اصلی ما در ساخت اُپارک خانوادهمحوری است و میخواهیم یک روز تفریحی برای خانواده ایجاد کنیم تا اعضای خانواده به دور از دغدغههای روزمره به تفریح بپردازند.
همچنین یکی از اهداف اصلی مجموعه ایجاد شور و نشاط در جوانان بود تا آنها بتوانند در محیط سالم به تفریح بپردازند و انرژی خود را خالی کنند، چراکه این امر باعث کاهش ناهنجاریهای اجتماعی میشود.
کشور در بحث تحصیلات رشد کرده است اما در ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال تخصصی دچار کمبودهای فراوانی هستیم، به همین دلیل یکی دیگر از اهداف ما بحث اشتغالزایی بود، بر همین اساس در فاز نخست اُپارک، 450 نیرو به صورت مستقیم مشغول به کار شدهاند و نزدیک به 2 هزار نفر از این مجموعه ارتزاق میکنند که یکی از زیباترین اتفاقات رویداده در این مجموعه است.
مثلاً از 450 نفر نیروی شاغل در اُپارک 130 نفر خانم هستند که به جز نیروهای خدماتی همه دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.
* در استخدامها تخصص چقدر برای شما از اهمیت برخوردار بود؟
به دلیل اینکه خودم فارغالتحصیل رشته مدیریت در مقطع کارشناس ارشد هستم، سعی میکنم تا از نیروها به صورت تخصصی استفاده شود و برای این امر اهمیت ویژهای قائل هستم.
در بحث استخدامها به بحث تحصیلات توجه ویژهای شده به طور مثال از فارغالتحصیلان رشته تربیتبدنی در مقطع کارشناسی ارشد به صورت تخصصی استفاده شد و از یک دکترای این رشته به عنوان لیدر آنها بهره میبریم.
* در بحث ایمنی وسایل چقدر استانداردهای لازم رعایت شده است؟
در بحث استاندارد وسایل از سختگیرانهترین قواعد پیروی کردیم، دید ما به گونهای بود که برخلاف عرف معمول وقتی بازرس سازمان استاندارد برای بازدید مجموعه آمد به وی گفتم که هر آنچه میتوانی از مجموعه ایراد بگیر تا این مشکلات احتمالی را رفع کنیم.
در این بازرسی در همه موارد استانداردهای مد نظر سازمان و حتی فراتر از آن رعایت شده بود که نشان از دیدگاه ما در حفظ سلامت مردم دارد.
* سلامت در تفریحات آبی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، در «اُپارک» چقدر به بحث سلامت و کیفیت به ویژه در بحث آب توجه شده است؟
در بحث کیفیت و سلامت در پارکهای آبی چندین فاکتور باید مورد توجه قرار گیرد، نخستین فاکتور مصالح استفادهشده برای این بناست، با توجه به اهمیتی که برای سلامت مردم قائل بودیم سعی شد تا بالاترین کیفیت بهداشتی در این مجموعه رعایت شود، بر این اساس از بهترین و باکیفیتترین مصالح استفاده شد که دارای تمامی تأییدیههای لازم بود، به همین دلیل به راحتی توانستیم نشان استاندارد را کسب کنیم.
فاکتور مهم دیگر، بحث کیفیت آب است، در این موضوع هم با استفاده از پیشرفتهترین دستگاههای تصفیه به بالاترین استاندارد رسیدیم، سطح کیفیت تصفیه آب اُپارک سه برابر کشور پیشرفتی مانند کاناداست و برای این کار از 25 کیلومتر لوله استفاده شده است.
همچنین با توجه به مضرات کلر برای سیستم تنفسی انسان، در تصفیه آب مجموعه اُپارک از کلر استفاده نمیشود و به جای آن از محلولهای حاصل از الکترولیز نمک طعام استفاده شده که نوع بیضرر کلر را در خود دارد، به همین دلیل در این مجموعه به هیچ وجه بوی کلر حس نمیشود که این امر ضامن سلامتی مشتریان و کارکنان است.
بهداشت بالای اُپارک باعث شده تا مردم با اطمینان بالا و خیال راحت از امکانات این مجموعه استفاده کنند.
* مجموعه «اُپارک» چقدر به محیط زیست اهمیت میدهد و برای حفاظت از آن چه اقداماتی انجام داده است؟
به دلیل اینکه بحث حفظ محیط زیست به ویژه آب برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است اُپارک برخلاف بسیاری از مجموعههای آبی کشور هیچ دورریز آبی ندارد و به جرأت میتوانم بگویم که تقریباً هیچ مجموعهای اقدام به این کار نکرده است.
این امر تنها ریشه در محیطزیستدوستی مسؤولان اُپارک دارد، چراکه بدون در نظر گرفتن حقی که بر اساس مجوزمان مبنی بر برداشت و دورریز آب داریم اقدام به تصفیه آب خروجی کردیم تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.
در اُپارک سه نوع تصفیه مدرن آب وجود دارد که شامل بکواش برای تصفیه آب سرسرهها و استخر، تصفیه پساب انسانی و تصفیه پساب دوشهاست، با این کار هزینه مجموعه به شدت بالا رفته است اما پیش وجدان خود راحتیم که با پساب تصفیهشده اُپارک که دارای کیفیت بالایی است، درختان چیتگر آبیاری میشوند و بخشی از سهم خود نسبت به محیط زیست را ادا کردهایم.
* در ساخت مجموعه «اُپارک» چقدر از ظرفیتهای داخلی استفاده شده است؟
کمک به صنعت کشور یکی از اصلیترین اهداف ما بود، به همین دلیل در ساخت اُپارک از تمام ظرفیتهای داخلی به عالیترین شکل ممکن استفاده شد و سعی کردیم تا از بهترین تولیدات داخل بهره ببریم و تنها امکاناتی که در داخل نبود از خارج کشور وارد شد.
در بحث تصفیه آب از ظرفیت شرکتی دانشبنیان استفاده شد که توانسته بود دستگاه تصفیهکننده آبی بدون نیاز به کلر بسازد، این دستگاه ایرانی دارای بالاترین استانداردهای جهانی است.
همچنین به عنوان تنها پارک آبی با بهرهگیری از بهترین متخصصین داخلی اقدام به ساخت استراکچرهای مورد نیاز خود کردیم، در حالی که دیگر مجموعهها این استراکچر را از خارج وارد میکردند.
*و صحبت آخر...
معتقدم باید از امکاناتی که در اختیار ما گذاشته شده است برای جوانان این مملکت استفاده شود؛ برخی افراد وقتی به خارج از کشور میروند به محسنات آنجا مثل قانونمداری و رانندگی خوب اشاره میکنند اما وقتی پا به مملکت خود میگذارند تمام این حرفها را فراموش میکنند و اولین نفر دست به تخلفات رانندگی میزنند.
اگر میخواهیم ایران نیز به قول آنها مانند خارج خوب شود باید از خود شروع کنیم، اگر میخواهیم کشور پیشرفت اقتصادی کند باید کمر همت ببندیم و به جای برخی از امور مثل دلالی یا اکتفا به سود بانکی با تلاش شبانهروزی به محقق شدن این امر کمک کنند.
بنابراین از تمام کسانی که این توانایی را در خود میبینند تا بتوانند برای این مرز و بوم کاری کنند، میخواهم آستین همت را بالا زده و به پیشرفت ایران کمک کنند، چراکه این امر به همت تک تک مردم بستگی دارد.
در حین بازدید از قسمتهای مختلف مجموعه اُپارک با اکبر طرزی، قائم مقام این مجموعه آشنا شدم، مرد بسیار خوشبرخورد و فعال برخورد کردم و با وی نیز همصحبت شدم.
*آقای طرزی آیا طرحی برای توسعه مجموعه «اُپارک» در دیگر نقاط کشور نیز دارید؟
قطعاً به دنبال گسترش این مجموعه در دیگر نقاط کشور به ویژه در شهرهای بزرگ هستیم تا بتوانیم اُپارک را در دسترس همه ایرانیان قرار دهیم، البته اولویت اصلی ما ساخت فاز دوم مجموعه است.
* به نظر شما «اُپارک» چقدر به سمت ایجاد یک برند در صنعت تفریح و سرگرمی پیش رفته است؟
متأسفانه در ایران چیزی به نام برند در حوزه تفریح وجود ندارد اما دید ما متفاوت از این موضوع است و به دنبال برندسازی هستیم.
تا قبل از ساخت اُپارک، با آمدن اسم پارک آبی معمولاً محیطی کثیف و آلوده در اذهان تداعی میشد اما این مجموعه با ساختارشکنی توانست این تفکر را کمرنگ کنند و اکنون حتی کسانی که مشتری پارکهای آبی در خارج به ویژه دبی بودند امروز به خاطر کیفیت بالای اُپارک، مشتری دائمی ما شدهاند و به ما اعتماد کردهاند.
با همین ایجاد اعتماد و همچنین گسترش فعالیت میتوانیم به عنوان نخستین برند در صنعت تفریح و سرگرمی مطرح شویم، هدفگذاری ما نیز به این سمت پیش میرود.
*چه برنامهای برای تبلیغ و جلب اعتماد کسانی که تابهحال به این مجموعه نیامدهاند، دارید؟
در ایران بهترین تبلیغ چهره به چهره است و بر اساس آماری که داریم تقریباً نیمی از مشتریان ما بر اساس توصیه دیگران به اُپارک آمدهاند، چراکه وقتی فردی از امکانات این مجموعه استفاده میکند به خاطر رضایتی که دارد به نوعی تبلیغکننده ما میشود و این امر برای ما بهترین حمایت و تشویق است.
* برای آموزش کارکنان به ویژه در تکریم مشتریان چه برنامههای دارید؟
در استخدام نیروهای اُپارک از بالاترین شاخصهها استفاده شد و به دلیل اهمیتی که برای جلب رضایت مشتری داشتیم در استخدامها بسیار دقت کردیم و افرادی دارای مدارک بالای دانشگاهی جذب شدند، همچنین علاوه بر آموزشهای ابتدایی سعی میکنیم تا با آموزشهای دورهای خدماترسانی را بیش از پیش بهبود دهیم.
*به نظر شما مشتریمداری تا چه حد دارای اهمیت است؟
به نظر تمام مسؤولان و پرسنل اُپارک، مشتریمداری و رضایت مشتری بالاترین اصل در این مجموعه است، چراکه تمام اقدامات ما هیچ است مگر اینکه مردم از خدمات ما راضی بوده و بتوانند تفریحی بانشاط و سالم در این مجموعه داشته باشند.
انتهای پیام/ی