به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی حقشناس امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: مراسم امسال دریانوردی به دلیل تقارن آن با ایام ماه محرم و احترام این ماه در سال جاری زودتر برگزار شد.
وی ادامه داد: کنوانسیون ایجاد سازمان بینالمللی دریانوردی در کنفرانسی که سال 1948 در ژنو سوئیس برگزار شد به تصویب رسید.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در 69 سال گذشته سازمان مذکور تحت سیستم سازمان ملل متحد فعالیت مؤثری داشته است بهطوریکه با تصویب کنوانسیونها و پروتکلهای مختلف نهتنها به ارتقای ایمنی و امنیت تردد شناور در دریاها و اقیانوسها پرداخته بلکه با الزام صنایع مختلف برای استفاده از تکنولوژیهای جدید در ساخت شناورها کمک بزرگی به محیطزیست دریایی کرده است.
حقشناس گفت: ایران از 59 سال قبل به سازمان جهانی دریانوردی پیوست و با پذیرش 28 کنوانسیون، پروتکل و آییننامههای مصوبه سازمان عملاً یکی از سازمانهای مؤثر در اجرای قوانین بینالمللی دریانوردی برای افزایش ایمنی و امنیت تردد شناورها و پیشگیری از آلودگی دریایی در منطقه و جهان شناخته میشود.
وی به عضویت ایران در کنوانسیون FTTW اشاره کرد و افزود: این عضویت ایران را واجد شرایط صدور انواع گواهینامههای دریانوردی کرده است و ایران سالهاست که در لیست سفید این سازمان قرار دارد.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در چشمانداز 20 ساله و برنامه 5 ساله همواره توجه به سواحل یا توسعه دریامحور مورد تأکید برنامهریزان بوده است اما در تحقق سواحل آباد بهویژه سواحل مکران، راه زیادی در پیش داریم.
حقشناس تصریح کرد: برگزاری سالانه مراسمهای دریانوردی در ایران درواقع توجه به مسائل بخش دریایی کشور و مشکلاتی است که کشورهای دیگر نیز با آن مواجه هستند که دراینباره میتوان به کیفیت آموزش دریانوردی، توجه به شرایط سخت کار در دریا، حوادث و خطرات دزدان دریایی اشاره کرد.
وی یادآور شد: حضور مؤثر همه ارگانهای دریایی در مراجع تصمیمسازی و تصمیمگیری منجر به افزایش تسهیلات دریانوردی و شناورهای ایرانی شده است.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همکاری مشترک و مؤثر نیروهای نظامی، انتظامی، خطوط کشتیرانی، مراکز آموزش عالی، صنایع دریایی و بخش خصوصی در کنار نویدبخش بودن توسعه شهرهای بندری ایران میتواند منجر به افزایش توان تجارت دریایی کشور شود.
حقشناس به توزیع نامناسب جمعیت کشور و تمرکز شهرنشینی در پایتخت اشاره کرد و گفت: شاید اینبار کمبود آب یا بحران آب در ایران بتواند فرصت مناسبی برای زندگی و انتقال جمعیت از کلانشهرها به سمت مناطق ساحل جهت آبادانی بیشتر شهرهای بندری ایجاد کند.
وی شرط تحقق این هدف را افزایش سهم دریا در تولید ناخالص ملی دانست و گفت: با هدفگذاری رشد حداقل 5 برابری حملونقل دریایی به نسبت، رشد اقتصادی بلندمدت کشور قابل تحقق است.
انتهای پیام/