اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

رشد اقتصادی بلندمدت کشور در گرو ۵ برابر شدن حمل و نقل دریایی است

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه ضروری است جمعیت در سواحل کشور افزایش یابد و در بخش جمعیت تمرکززدایی داشته باشیم، گفت: با هدف‌گذاری رشد حداقل ۵ برابری حمل‌ونقل دریایی، رشد اقتصادی بلندمدت کشور محقق می‌شود.

رشد اقتصادی بلندمدت کشور در گرو ۵ برابر شدن حمل و نقل دریایی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی حق‌شناس امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی اظهار داشت: مراسم امسال دریانوردی به دلیل تقارن آن با ایام ماه محرم و احترام این ماه در سال جاری زودتر برگزار شد.

وی ادامه داد: کنوانسیون ایجاد سازمان بین‌المللی دریانوردی در کنفرانسی که سال 1948 در ژنو سوئیس برگزار شد به تصویب رسید.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در 69 سال گذشته سازمان مذکور تحت سیستم سازمان ملل متحد فعالیت مؤثری داشته است به‌طوری‌که با تصویب کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های مختلف نه‌تنها به ارتقای ایمنی  و امنیت تردد شناور در دریاها و اقیانوس‌ها پرداخته بلکه با الزام صنایع مختلف برای استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت شناورها کمک بزرگی به محیط‌زیست دریایی کرده است.

حق‌شناس گفت: ایران از 59 سال قبل به سازمان جهانی دریانوردی پیوست و با پذیرش 28 کنوانسیون، پروتکل و آیین‌نامه‌های مصوبه سازمان عملاً یکی از سازمان‌های مؤثر در اجرای قوانین بین‌المللی دریانوردی برای افزایش ایمنی و امنیت تردد شناورها و پیشگیری از آلودگی دریایی در منطقه و جهان شناخته می‌شود.

وی به عضویت ایران در کنوانسیون FTTW اشاره کرد و افزود: این عضویت ایران را واجد شرایط صدور انواع گواهینامه‌های دریانوردی کرده است و ایران سال‌هاست که در لیست سفید این سازمان قرار دارد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله همواره توجه به سواحل یا توسعه دریامحور مورد تأکید برنامه‌ریزان بوده است اما در تحقق سواحل آباد به‌ویژه سواحل مکران، راه زیادی در پیش داریم.

حق‌شناس تصریح کرد: برگزاری سالانه مراسم‌های دریانوردی در ایران درواقع توجه به مسائل بخش دریایی کشور و مشکلاتی است که کشورهای دیگر نیز با آن مواجه هستند که دراین‌باره می‌توان به کیفیت آموزش دریانوردی، توجه به شرایط سخت کار در دریا، حوادث و خطرات دزدان دریایی اشاره کرد.

وی یادآور شد: حضور مؤثر همه ارگان‌های دریایی در مراجع تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری منجر به افزایش تسهیلات دریانوردی و شناورهای ایرانی شده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همکاری مشترک و مؤثر نیروهای نظامی،‌ انتظامی، خطوط کشتیرانی، مراکز آموزش عالی، صنایع دریایی و بخش خصوصی در کنار نویدبخش‌ بودن توسعه شهرهای بندری ایران می‌تواند منجر به افزایش توان تجارت دریایی کشور شود.

حق‌شناس به توزیع نامناسب جمعیت کشور و تمرکز شهرنشینی در پایتخت اشاره کرد و گفت: شاید این‌بار کمبود آب یا بحران آب در ایران بتواند فرصت مناسبی برای زندگی و  انتقال جمعیت از کلان‌شهرها به سمت مناطق ساحل جهت آبادانی بیشتر شهرهای بندری ایجاد کند.

وی شرط تحقق این هدف را افزایش سهم دریا در تولید ناخالص ملی دانست و گفت: با هدف‌گذاری رشد حداقل 5 برابری حمل‌ونقل دریایی به نسبت، رشد اقتصادی بلندمدت کشور قابل تحقق است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول