اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر گل و گیاه وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

سهم 24 میلیون دلاری ایران از ترانزیت گل در دنیا/ گردش مالی صادرات گل در جهان 20 میلیارد دلار است

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از 20 میلیارد دلار گردش مالی در بخش صادرات و مصرف گل و گیاه در دنیا وجود دارد که سهم کشور ایران در سال 95 مبلغ 24 میلیون دلار بوده که باید آسیب شناسی شود.

سهم 24 میلیون دلاری ایران از ترانزیت گل در دنیا/ گردش مالی صادرات گل در جهان 20 میلیارد دلار است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، غلامرضا تقوی دوشنبه‌شب در جشنواره و نمایشگاه گل و گیاه این شهرستان، اظهار کرد: برای سال 96 بیش از 26 هزار نفر بهره‌بردار را پیش‌بینی کردیم که آموزش دهیم که تا به امروز بیش از نیمی از این مقدار در حوزه‌های مدیریت گلخانه و مدیریت نوین انجام شد.

وی افزود: مدیریت نوین مثل استفاده از زنبورهای گرده‌افشان و استفاده از سیستم‌های نوین در گلخانه‌ها و همچنین معرفی انواع گلخانه‌هایی است که با بهره‌مندی‌های مختلف تناسب دارند و در 6 ماهه دوم سال مفصل‌تر این کار را دنبال می‌کنیم.

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 6 هزار و 500 هکتار مزارع گل و گیاهان زینتی داریم که 2 هزار و 300 هکتار آن در گلخانه است و 4 هزار و 200 هکتار در فضای باز است و بیش از 30 هزار نفر به‌صورت مستقیم در این حوزه مشغول به کار هستند و سه برابر این مقدار بصورت غیر مستقیم در این حوزه اشتغال دارند.

وی درباره سرمایه‌گذاری در بخش گل و گیاه گفت: بیش از50 هزار میلیارد ریال در این بخش سرمایه‌گذاری شده که نشان‌دهنده این است که تولید گل و گیاه از هر نظری برای وزارتخانه مهم و مفید است و باید کارهای بیشتری را در این زمینه انجام دهیم و ما جایگاه مناسبی در دنیا نداریم.

تقوی افزود: در دنیا بیش از 20 میلیارد دلار گردش مالی در این بخش وجود دارد که سهم ایران در سال گذشته 24 میلیون دلار بوده و این قضیه باید آسیب‌شناسی شود چرا در کشوری با شرایط آب و هوایی بسیار مناسب اعم از نور، نیروی انسانی ارزان قیمت و انرژی چرا نتوانیم در شرایط ایده‌آل ظاهر شویم.

وی یادآور شد: با وجود اینکه در کشور بیش از 60 درصد محصولات و در مازندران بیش از 80 درصد محصولات صادراتی است باید به فکر جهش برای جبران عقب‌ماندگی‌ها بود و بر اساس آسیب‌شناسی انجام شده ما نسبت به دنیا در سرانه مصرف گل اختلاف فاحشی داریم که در دنیا مصرف گل 150 شاخه ولی در ایران 18 شاخه گل در سال است.

مدیرکل دفتر گل و گیاه و قارچ خوراکی وزارت جهادکشاورزی درباره مشکل بعدی گل و گیاه اظهار کرد: بالا بودن ضایعات در بخش کشاورزی از مشکلات اصلی ماست و براساس اقلام فائو بین 20 تا 30 درصد ضایعات وجود دارد و اگر ما بتوانیم ضایعات را به چرخه اقتصادی برگردانیم قیمت تمام شده محصول برای کشاورز پایین می‌آید.

انتهای پیام/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول