اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش:

۷ درصد از کشت شالی گالیکش با آب مجاز نسق انجام شد

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: ۷ درصد از کشت شالی این شهرستان سال جاری با آب مجاز نسق انجام شد

 ۷ درصد از کشت شالی گالیکش با آب مجاز نسق انجام شد

حبیب‌الله زارع امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: 2 هزار و ۹۶۱ هکتار از اراضی سطح شهرستان زیرکشت شالی رفته که با توجه به بحران کم آبی و با وجود تاکید کارشناسان در خصوص پرهیز از کشت شالی و رفتن به سمت کشت جایگزین مثل سویا درصد بسیار زیادی از کشاورزان با سیاست‌های جهاد کشاورزی  همراه نبوده و شالی کشت کردند.
وی ادامه داد: کشت سالی در سطح شهرستان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته در حالی که مروجین جهاد کشاورزی استان و شهرستان و کارشناسان پهنه به صورت حضوری و دیدار چهره به چهره با کشاورزان و با استفاده از رسانه‌ها و برنامه‌هایی مثل صدای آبادی به دنبال تغییر الگوی کشت بوده و بحران کم آبی را به کشاورزان گوشزد کرده بودند.
مدیر جهاد کشاورزی گالیکش اضافه کرد: ما سالیانه از حق نسق  ۱۰ درصد از آب‌های سطحی برخوردار هستیم و باید هماهنگ با سیاست‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای از سفره‌های آب زیرزمینی حفاظت کنیم تا در سال‌های آتی با معضل کم آبی و یا حتی بی‌آبی مواجه نشویم.
زارع با اشاره به شرایط آب و هوایی سال جاری و مشکلات کم آبی تصریح کرد: انتظار می‌رود بیش از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن شلتوک شالی از شالیزارهای سطح شهرستان برداشت شود و رقم‌های کشت دم سیاه، طارم سنگی و طارم هاشمی است و از کیفیت خوبی برخوردار است و در تلاش هستیم بالغ بر 2 هزار و ۵۰۰ هکتار از شالی کشت شده در سطح شهرستان به روش مکانیزه با کمترین هدر رفت برداشت شود.
وی با اشاره به برگزاری کلاس‌های ترویجی مختلف در روستاهای سطح شهرستان گفت: ۳۰ درصد مبارزه با آفات به روش بیولوژیک انجام شده و کشاورزان نسبت به سنوات گذشته استقبال خوبی از این روش نوپا داشتند.
شایان ذکر است شهرستان گالیکش در شرق گلستان و در فاصله ۱۱۵ کیلومتری از مرکز استان قرار گرفته و دروازه ورودی به گلستان از سمت شرق محسوب می‌شود و کشاورزی و دامداری شغل اصلی مردم این منطقه بوده و ۲۹ هزار و ۸۳ هکتار زمین زراعی و باغ در سطح شهرستان وجود دارد که از این مقدار ۱۶ هزار و ۲۶۵ هکتار آبی و بقیه دیم است و حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی منطقه قابلیت استفاده از آب نسق را دارا می‌باشد.

انتهای پیام/30/2307

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول