اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

یک نویسنده گلستانی در آستانه دهمین سالگرد رحلت آیت‎الله طاهری گرگانی مطرح کرد

نیم‎قرن فعالیت «آیت‎الله طاهری‎گرگانی» در 4 جلد کتاب/ نویسندگان به جای خاطره‎نویسی «نوآوری» کنند

یک نویسنده گلستانی گفت: از جمله روحانیونی که در نیم قرن اخیر تاریخ گرگان، نقش مهمی داشت، مرحوم آیت‎الله سیدحبیب‎الله طاهری‌گرگانی بود که پس از رحلت ایشان تاکنون فقط چهار جلد کتاب نوشته شده است.

نیم‎قرن فعالیت «آیت‎الله طاهری‎گرگانی» در 4 جلد کتاب/ نویسندگان به جای خاطره‎نویسی «نوآوری» کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مرحوم آیت‎الله سیدحبیب‎الله طاهری گرگانی از جمله روحانیونی است که در نیم‎قرن اخیر تاریخ گرگان، نقش مهمی داشت و به عنوان مدیر حوزه علمیه امام صادق (ع)، امام جماعت مسجد آذربایجانی‌های گرگان و نماینده مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری نام نیکی از خود برجای گذاشت، درباره این عالم بزرگوار، تاکنون چند اثر به چاپ رسیده است.

به نظر می‌رسد که سیر چاپ کتاب درباره زندگی و افکار ایشان رو به افزایش است، لذا در آستانه دهمین سالگرد رحلت ایشان و به منظور بررسی اجمالی این آثار، به سراغ محمد انصار نویسنده کتاب‎شناسی استان گلستان رفتیم و نظر ایشان را جویا شدیم.

* فارس: نخستین اثر چاپی درباره مرحوم آیت‎الله طاهری‎گرگانی چه بود؟

انصار: نخستین اثر، ستاره استرآباد نام داشت که به همت حسین عبدی گردآوری شد و توسط نشر سوره مهر «وابسته به حوزه هنری» به چاپ رسید، این اثر از کمیت و کیفیت محتوایی مطلوب نیست، حتی کتاب فاقد بخش‎بندی یا فصل‎نگار است و در گفتار مصاحبه‎کنندگان چیز مهمی نمی‌یابیم، متأسفانه از ایشان عکس نامناسبی هم در پایان کتاب آمده است ولی کتاب از کیفیت چاپی بالایی برخوردار است زیرا با کاغذ گلاسه منتشر شد.

 

* فارس: بعد از آن چه کتاب‌های دیگری به چاپ رسید؟

انصار: کتاب دیگری توسط نشر سوره مهر با نام خاطرات آیت‎الله حبیب‎الله طاهری‎گرگانی به قلم غلامرضا خارکوهی منتشر ش،. به اذعان نویسنده آنچه که در این کتاب آمده شامل بخشی از خاطرات شفاهی ایشان بوده و برای تکمیل کتاب به سایر منابع مکتوب، صوتی و تصویری مراجعه شده است.

بار دیگر از سوی این نویسنده، کتاب دیگری با نام تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت‎الله سیدحبیب‎الله طاهری‎گرگانی به چاپ رسید، تدوین این اثر به درخواست مرکز اسناد انقلاب اسلامی بود، از نظر محتوا در حقیقت تکمیل‎کننده اثر قبلی نویسنده بود، یعنی وجه اشتراک آن‌ها بیشتر از وجه افتراق آن‌هاست.

این دو اثر از نظر حجم، محتوا و ادبیات راوی با کتاب ستاره استرآباد قابل مقایسه نیست، آن‌ها دارای حاشیه‌ها و پاورقی‌هایی است که لزومی به مطرح کردن آن‌ها نبود، گفتارهای تکراری هم زیاد در آن دیده می‌شود.

 

* فارس: آیا آثار مرتبط با ایشان محدود به خاطره‎گویی شده است؟

انصار: خیر. مجموعه سخنرانی‌های مرحوم آیت‎الله‎طاهری‎گرگانی که در زمان حیات ایشان در ایام ماه مبارک رمضان از صدای مرکز استان گلستان پخش می‌شد توسط فرزند ایشان حجت‎الاسلام سیدمحسن طاهری به چاپ رسید که شامل 18 سخنرانی می‌شود در این سخنرانی‌ها به ترتیب به سه موضوع دعا، امام حسن مجتبی (ع) و امام علی (ع) پرداخته شد.

* فارس: آیا قرار است ادامه پیدا کند؟

انصار: بنا بر شناسنامه کتاب، این اثر جلد اول از مجموعه سخنرانی‌های ایشان بوده که به همت حجت‎الاسلام سیدمحسن طاهری گردآوری شده است، لذا بعید نیست که به زودی شاهد چاپ جلد دوم آن باشیم.

نکته‌ای که باید دست‎اندرکاران چاپ و نشر در نظر بگیرند این است که جلد اول آن از نظر چاپی، مناسب و حرفه‌ای نبود.

* فارس: آیا علمای دیگر گرگان هم چنین کاری انجام داده‌اند؟

انصار: بله تا جایی که می‎دانم آقایان نورمفیدی، رئیسی‎گرگانی، روشنی‎یساقی و ... بخشی از سخنرانی‌های‎شان تبدیل به کتاب کرده‌اند، بهتر است که اینگونه کارها در زمان حیات بزرگان ادامه پیدا کند.

* فارس: آثار چاپی مرحوم آیت‎الله‎طاهری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انصار: ویژگی تمام این آثار این است که با حمایت‌های دولتی و نظارت مستقیم خانواده ایشان به چاپ رسیده است لذا نویسنده را در معذوریت و محدودیت قرار خواهد داد و او استقلال رأی نخواهد داشت، این آثار از ضعف‌هایی برخوردار هستند اما به جهت آغازگر بودن‎شان ارزشمند هستند و می‌توانند یک چراغ راهی برای دیگر نویسندگان باشد.

متأسفانه مردم و رسانه‌های استان کمتر از وجود نشر چنین آثاری خبر دارند، ضمناً این آثار همگی پس از فوت ایشان منتشر شده‌اند اما مصاحبه‌های انجام شده در زمان حیات ایشان بود. جالب است بدانید که طراحی جلد همگی به جز یک مورد، اختصاص به عکسی از ایشان داشته که در همه جا موجود است.

* فارس: اگر سخن دیگری دارید بفرمایید؟

انصار: اکنون ده سال است که از رحلت آیت‎الله طاهری‎گرگانی می‌گذرد اما فقط چهار کتاب درباره ایشان نوشته شده است.

به نویسندگانی که قرار است درباره آقای طاهری مطلبی بنویسند پیشنهاد می‌کنم در این کار نوآوری داشته باشند، خاطره‎نویسی را کنار گذاشته و به سراغ موضوعات کار نشده بروند مثلاً اسناد و عکس‌هایی که مربوط به خانواده ایشان و اجداد آن‌هاست گردآوری شود‎، زیرا همچنان که آقای طاهری از شخصیت‌های مشهور شهر بودند اجدادشان هم از شخصیت‌های مشهور بودند یکی از این شخصیت‌ها، محمدطاهر مجتهد نام داشت که در چهار راه میدان کنار سقاخانه مدفون است، همچنین اگر آقای طاهری دستنوشته و یا یادداشت‌هایی دارند، آن‌ها را چاپ کنند.

ناگفته نماند که یکی از فعالان فرهنگی کتابی درباره فرزند ایشان شهیدمحمدطاهر طاهری نوشته و تحویل خانواده ایشان داده است امیدوارم این اثر هم چاپ شود.

انتهای پیام/40/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول