اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رای الیوم: تحولات منطقه، اردن را به تقویت روابط با ایران سوق می‌دهد

روزنامه رای الیوم نوشت، پیروزی‌های ارتش‌های سوریه و عراق در سرکوب تروریسم، اردن را به سمت تقویت روابط با ایران در آینده ای بسیار نزدیک سوق داده است.

رای الیوم: تحولات منطقه، اردن را به تقویت روابط با ایران سوق می‌دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان « آیا پس از ناامیدی اردن از کمک‌های شیخ نشین‌ها شاهد گردش سریع امان به سمت ایران خواهیم بود»، تاکید کرد که شرایط و تحولات منطقه به سمت تقویت روابط تهران-امان پیش می‌رود.

این روزها برگزاری جشن‌های مختلف در اردن به ندرت اتفاق می‌افتد و ناامیدی بر بیشتر مردم به سبب گرانی و افزایش قیمت‌ها در نتیجه کاهش یارانه کالاهای اساسی به حداقل میزان آن و اعمال مالیات‌های جدید بر نود و شش قلم کالا غالب شده تا جایی که موجی از شکایات و انتقادها را متوجه دولت اردن و طبقه فاسدی که ثروت‌های این کشور را به تاراج می‌برد کرده است.

از همین رو می توان به یک اتفاق جدی که شایسته به پا کردن جشن  و شادی برای آن در اردن است،نگاهی انداخت و آن هم  بازگشایی مجدد تنها گذرگاه مرزی طریبیل در مرزهای اردن و عراق پس ازگذشت سه سال که به دلایل ناامنی و شدت حملات داعش و راهزنان بسته مانده بود .

گذرگاه طریبیل پس از تامین امنیت جاده بین المللی 550 کیلومتری آن باز شده است؛ امری که باعث تسهیل عبور کالاها و مسافران از دو طرف خواهد شد و نزدیک به سالانه یک میلیارد دلار برای اقتصاد اردن درآمد زاست بخصوص که اقتصاد اردن در حال حاضر به دلیل کمبود بودجه یک میلیارد دیناری این کشور در رکود بسر می‌برد و بدهی آن در سال جاری به 36 میلیارد دلار رسیده در حالی که سود آوری این گذرگاه برای امان دو میلیارد دلار درسال است.

اگر مذاکرات جاری بین دولت اردن و سوریه نیز برای بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب به نتیجه برسد بخصوص پس از تحکیم توافق آتش بس و کاهش شدت تنش ها ، روابط تجاری بین دو کشور بار دیگر  رونق گرفته و  بازگشت هزاران پناهجو و آواره سوری از اردن به سوریه و سرازیر شدن آسان خواهد شد و  300 میلیون دینار اردنی به خزانه اردن تزریق می شود.

سال 2017 چه بسا در تاریخ به عنوان سال بازگشایی گذرگاهها نامیده شود گذرگاه‌های  بین اردن با سوریه و عراق که به زودی به وضعیت طبیعی خود بازخواهد گشت و گذرگاه عرعر بین عربستان و عراق نیز که دو هفته پیش بازگشایی شد.

بازگشایی گذرگاهها تنها با شکست دادن گروههای افراط گرا و تروریستی بخصوص در سمت عراق در موصل و تلعفر امکان پذیر شده همانطور که قاسم الاعرجی وزیر کشورعراق در مراسم جشن بازگشایی گذرگاه طریبیل در حالی که در کنار غالب الزعبی همتای اردنی خود ایستاده  بود تاکید کرد که : بازگشایی این گذرگاه ثمره نابودی تروریسم و شکست آن است.

گذرگاه طریبیل همواره چه در زمان جنگ یا صلح صرف نظر از اوضاع عراق باعث خیر برای اردنی‌ها بوده است و در زمان صدام حسین این گذرگاه تنها ریه تنفسی عراق در برابر 12 سال محاصره طاقت فرسا بوده و در مقابل صدام اصرار داشت سالیانه به اردن هدیه نفتی به ارزش 400 میلیون دلار بدهد  و کارخانه‌های اردنی به سبب گشوده شدن بازارهای عراق به روی تولیداتشان سود زیادی بردند و شرکت‌های باربری هم ده‌‍ها هزار نوبت بار در بین مرز اردن و عراق جابجا می‌‍کردند که  این امر منجر به اشتغال‌زایی برای صدها هزار نفر از کارگران اردنی شده بود.

دولت‌های مختلف اردن مرتکب اشتباه بزرگی شدند زمانی که به وعده‌ها و اعانه‌های مالی کشورهای حاشیه خلیج (فارس) چشم دوختند که برای آنها حاصلی جز بی حرمتی دیدن و یاس و ناامیدی نداشت، شاید بازگشایی گذرگاه‌ها با کشورهای همسایه که امتداد جغرافیایی و طبیعی مرزهای این کشور محسوب می‌شود، خسارت‌های اردن را به دلیل این اشتباه اساسی به طور جزیی یا کلی جبران کند.

امان باید به سمت شرق و شمال یعنی عراق و سوریه گردش کند و مطابق منافع خود و ملتش برای ترمیم روابط با ایران قدم بردارد نه اینکه  مواضعی سیاسی برای تحریم دیگر کشورها بخصوص به خواست کشورهای حاشیه خلیج (فارس) اتخاذ کند و هنوز برای جبران این اشتباه دیر نشده  است، بخصوص که اکنون عربستان خود را به ایران نزدیک کرده و سفیر قطر هم به تهران بازمی‌گردد و امارات نیز روابط تجاریش با ایران را مطلقا  قطع نکرده است.

اردن برای تقویت روابط خود با ایران بسیار عقب مانده است. ایرانی که به توصیف رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در دمشق طرف پیروز در جنگ‌های منطقه و تحولات آن است، شاید ما به زودی شاهد این باشیم که سفیر اردن نیز جا پای سفیر قطر بگذارد و در آینده بسیار بسیار نزدیک وارد تهران شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول