اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه

به همت مرکز ارتقاء سواد فضای مجازی و کلینیک سلامت ذهن سازمان سراج

اولین دوره آموزش همگانی سواد فضای مجازی با رویکرد روانشناسی سایبری برگزار می‌شود

«صلح در فضای مجازی» عنوان اولین دوره آموزش همگانی سواد فضای مجازی است که به ارائه راهکارهایی برای مقابله با آسیب‌های روانی ناشی از مواجهه نادرست با فضای مجازی می‌پردازد.

اولین دوره آموزش همگانی سواد فضای مجازی با رویکرد روانشناسی سایبری برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، مرضیه پورصالحی، با اعلام این خبر گفت: نخستین دوره «آموزش همگانی سواد فضای مجازی با رویکرد روانشناسی سایبری» با هدف بهبود روابط بین فردی و ارتقاء توانایی مدیریت رفتار، احساسات و هیجانات در فضای مجازی طراحی‌شده است.

مدرس این دوره افزود: «صلح در فضای مجازی»، حاصل مواجهه آگاهانه با نظرات مختلف و رسیدن به نتیجه‌ منطقی و امنیت است که بهبود روابط را در پی خواهد داشت.

 مدیر کارگروه روانشناسی سایبری کلینیک سلامت ذهن درباره ضرورت برگزاری این دوره با توجه به گسترش روزافزون فضای مجازی، گفت: یکی از مهم­ترین مسائل در رویارویی با پدیده‌های اجتماعی، شناسایی همه‌جانبه آن است. به همین منظور، پیش از تبدیل هر پدیده به یک مشکل یا معضل، می­بایست اقدامات لازم در زمینه شناسایی و اطلاع‌رسانی درباره آن انجام شود.

 

این روانشناس با اشاره به تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از انواع آسیب، تأکید کرد: سازمان بهداشت جهانی 3 سطح برای پیشگیری تعریف کرده است که سطح اول آن شامل پیشگیری باهدف جلوگیری از بروز آسیب، بیماری یا جراحت است. سطح دوم، مداخلات درمانی پس از وقوع حادثه را در برمی‌گیرد و سطح سوم نیز باهدف کمک­رسانی به افراد در زمینه مدیریت مشکلات و آسیب­‌های طولانی‌مدت و پیچیده­ انجام می‌شود.

وی ادامه داد: کارگاه­‌های«آموزش همگانی سواد فضای مجازی با رویکرد روانشناسی سایبری» در گروه پیشگیری سطح یک، قرار می‌گیرند؛ چرا که عموم افراد نسبت به آسی‌ب­های فضای مجازی اطلاعات کافی نداشته و برگزاری این کارگا‌ه­‌ها ضمن شفاف‌سازی انواع آسیب­‌های فضای مجازی، شرکت‌کنندگان را با پیامدهای مثبت و منفی، عوامل زمینه‌­ساز و پرخطر روانشناختی در این فضا و راهکارهای درمانی آن، آشنا می‌کند.

مدیر کارگروه روانشناسی سایبری کلینیک سلامت ذهن درباره شیوه برگزاری این دوره گفت: کلاس‌ها به شکل کارگاهی و بر پایه تعامل بین مدرس و فراگیران پیش می‌رود. هر کارگاه با 25 تا 30 شرکت‌کننده برگزار خواهد شد و تأکید این دوره آموزشی بر حضور فعال و گفتگو‌محور فراگیران در بحث‌ها و فعالیت‌های کارگاهی است.

وی با اشاره به اهمیت تقویت تفکر انتقادی و پرسشگری در مخاطبان کودک و نوجوان رسانه‌ها، تصریح کرد: تفکر نقادانه یعنی درست اندیشیدن و تلاش برای به دست آوردن آگاهی مناسب و قابل‌اعتماد در جهان؛ به عبارتی تفکر انتقادی، هنر تجزیه و تحلیل و انتخاب اندیشه‌ها است که در این دوره آموزشی تقویت خواهد شد.

وی یکی از مهارت‌های انسان امروزی را داشتن تفکر انتقادی برای اتخاذ تصمیمات درست در زندگی دانست و تأکید کرد: امروزه گسترش فضای مجازی و سهولت تبادل اطلاعات، افرادی بافرهنگ‌ها و ایده‌های متنوع از نقاط مختلف جهان را به هم متصل کرده است و در چنین فضایی، رشد توانایی استدلال و نتیجه‌گیری برای مواجه آگاهانه با موضوعات، ضروری به‌نظر می‌رسد.

این روانشناس با اشاره به تأثیر گسترش امکانات فضای مجازی در زندگی کودکان و نوجوانان امروز گفت: کودکان امروز در شرایط متفاوتی از گذشته زندگی و رشد می‌کنند و حضور تکنولوژی ضمن تغییر در شیوه‌های زندگی افراد، بر رشد و تربیت کودکان و حتی نحوه فرزندپروری والدین هم اثر گذاشته است.

وی تأکید کرد: نوجوانان نیز بخشی از دنیای پیرامون خود را از طریق فضای مجازی تجربه می‌کنند. اطلاعات به‌شکلی گسترده و سریع در فضای مجازی مبادله شده و نوجوانان نیز به اقتضای سن خود بسیار کنجکاو و علاقه‌مند به کنکاش و پرسه زدن در این دنیای بزرگ هستند.

مدیر کارگروه روانشناسی سایبری کلینیک سلامت ذهن، تأکید کرد: این کارگاه‌ها با آگاه‌سازی نوجوانان و خانواده‌ها نسبت‌به آسیب‌های فضای مجازی، همچنین آموزش تفکر خلاق و انتقادی در مواجهه با این فضا، امکان استفاده مناسب از این امکانات تکنولوژی در جهت رشد کیفیت زندگی را هموار می‌کند.

پورصالحی با اشاره به نقش فضای مجازی و اینترنت در ارتقاء کیفی و تسهیل زندگی افراد گفت: گسترش فضای مجازی، زمینه‌ای مناسب برای رشد تحصیلی، علمی، هنری و... است. والدین نیز با بهره‌گیری از این امکانات می‌توانند با سرعت بیشتری به اطلاعات مفید در زمینه فرزندپروری دست یابند.

این مدرس با بیان اینکه «در کنار همه این جوانب مثبت و کاربردی، هر تکنولوژی می‌تواند مسائل و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی را به همراه داشته باشد» افزود: ایجاد امکانی برای زورگویی و سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی (بولینگ یا زورگویی مجازی)، همچنین بروز مشکلات ناشی از مواجهه کودکان و نوجوانان با محتویات نامتناسب با سن آنها، می‌تواند برای خانواده‌ها نگران‌کننده باشد.

پورصالحی با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی و رعایت رژیم مناسب مصرف اینترنت، ادامه داد: همچنین برخی از کودکان و نوجوانان دچار مشکل در زمان‌بندی استفاده از فضای مجازی می‌شوند به‌طوری که ساعات زیادی را پای لپ تاپ، رایانه یا تلفن همراه می‌گذرانند که موجب لطمه به زندگی عادی آنها، روابط و نیز تکالیف مدرسه می‌شود.

وی افزود: اگر چه طرح موضوع «اعتیاد به اینترنت» به‌عنوان یک اختلال روانشناختی مستقل، با تردیدهایی مواجه است، اما واقعیت این است که اعتیاد به اینترنت نیز مانند اعتیاد به مواد مخدر، آسیب‌های جدی را پدید می‌آورد که به درمان جدی و بلندمدت نیاز دارد.

وی با تأکید بر نقش استفاده نادرست از فضای مجازی و در رابطه زوجین، گفت: بسیاری افراد به‌دلیل مجهز نبودن به راهکارهای ارتباطی متناسب و سالم برای برآوردن نیازهای ارضا نشده طبیعی، به فضای مجازی روی ­می‌­آورند. این مسئله می‌­تواند با ایجاد زمینه نادیده گرفتن شرایط طبیعی زندگی به راهی برای فرار از مشکلات و تنش­‌های زندگی واقعی، تبدیل شود که تبعات منفی زیادی در پی خواهد داشت.

وی تأکید کرد:­ پیامدهای استفاده افراطی از فضای مجازی در قالب نتایج منفی تحصیلی، شغلی و خانوادگی تعریف می‌شود و بی­‌توجهی زوجین به حالات عاطفی و هیجانی یکدیگر و حذف تعاملات سالم از مهم‌ترین این پیامدها است.

نخستین دوره «آموزش همگانی سواد فضای مجازی با رویکرد روانشناسی سایبری» از نهم تا سی‌ام شهریور 96 ساعت 8 تا 12 هر پنج‌شنبه در موزه صلح تهران واقع در پارک شهر پذیرای حضور علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول