اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران:

سیاست ایران تسهیل دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و سیاست تهران ایجاد دسترسی سریع و آسان‌تر کشورهای آسیای مرکزی از قلمرو ایران به آب‌های آزاد می‌باشد.

سیاست ایران تسهیل دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به آب‌های آزاد است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق آباد، اجلاس همکاری‌های حمل ونقل جاده‌ای به مدت 2 روز در سطح معاونین وزرای راه و شهرسازی و حمل ونقل ایران و ترکمنستان در شهر «عشق‌آباد» برگزار شد.

2 کشور با در نظر گرفتن جایگاه ویژه حمل ونقل جاده‌ای در تسهیل و تسریع روابط تجاری و همچنین انعقاد موافقتنامه عشق‌آباد بین «ایران – ترکمنستان – ازبکستان – عمان» به عنوان سند مادر، توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های حمل ونقل جاده‌ای فیمابین 2 کشور از مهمترین موضوعات این اجلاس بود.

«داود کشاورزیان» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای ایران با اشاره  به روابط بسیار دوستانه و مطلوب رهبران 2 کشور، تصریح کرد: احداث پل دوم سواره رو «سرخس» که توافق ساخت آن در سفر «حسن روحانی» در سال 1393 به عشق‌آباد صورت پذیرفت، از اقدامات طرف ایرانی برای گسترش روابط حمل ونقل جاده ای خود با ترکمنستان است .

وی ادامه داد: گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و «تهران» سرمایه گذاری زیادی در ارتقاء زیرساخت‌های حمل ونقلی از جمله در بنادر شمالی و جنوبی خود انجام داده که تسهیلات ایجاد شده از زمان استقلال جمهوری‌های آسیای مرکزی تاکنون مورد استفاده این کشورها قرار می‌گیرند.

کشاورزیان افزود: در واقع سیاست تهران ایجاد دسترسی سریع و آسان‌تر کشورهای آسیای مرکزی از طریق قلمرو ایران به آب‌های آزاد می‌باشد.

معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: تهران خواستار افزایش تعداد پذیرش روزانه حداقل بین 35 تا 40 کامیون از طریق مرز زمینی می‌باشد به ویژه آنکه مقصد نهایی کلیه کامیون‌های ایرانی حامل کالا، شهر عشق آباد می‌باشد.

وی بیان کرد:طرف ایرانی مجدداً آمادگی خود را برای راه اندازی سرویس‌های منظم مسافربری بین شهرهای 2 کشور و با استناد به موافقتنامه حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای امضا شده بین طرفین را پیشنهاد نمود.

رئیس سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای، اظهارداشت: از دیگر موضوعاتی که از سوی هیأت ایرانی در این نشست مطرح شد، نبود پوشش‌های بیمه‌ای برای «سی ام آرهای» صادره توسط شرکت‌های حمل ونقل ترکمنی برای کامیون‌های ایرانی که اقدام به بارگیری از مبدا می‌کنند و اسکورت کامیون‌ها توسط گمرک ترکمنستان به مقصد عشق‌آباد و سایر شهرهای این کشور بودند.

وی افزود: عدم دریافت مابه التفاوت سوخت از کامیونهای ترکمنی جهت تردد در جاده‌های ایرانی همچنین یکسان بودن نرخ فروش گازوئیل در مرز «بازرگان» به کلیه کامیون‌های خروجی اعم از ایرانی و خارجی و بدون هیچ گونه تبعیضی از دیگر موضوعات مورد بررسی در این نشست بود.

کشاورزیان با توجه به پتانسیل‌های ایران در زمینه تولیدات وسایل نقلیه سنگین از وزیر و معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان برای بازدید از شرکت‌های ایرانی سازنده کامیون و اتوبوس دعوت کرد که مورد استقبال طرف ترکمنی قرار گرفت.

«کسایف» معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان نیز نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون ضرورت هرچه بیشتر همکاری‌های حمل ونقل جاده‌ای بین 2 کشور را تأیید کرد.

وی اظهار داشت: وزارت حمل ونقل ترکمنستان با آگاهی از موقعیت ویژه ترانزیتی تهران و تسهیلات ایجاد شده توسط دولت ایران برای کشورهای محصور در خشکی در منطقه برای انتقال محموله‌های خود به آب‌های آزاد همچنین واردات کالاهای خود از این طریق، ابراز امیدواری کرد با توجه به افتتاح چند پروژه مشترک بین 2 کشور از جمله افتتاح و بهره‌برداری از راه آهن «قزاقستان – ترکمنستان – ایران» همکاری‌های مشترک در زمینه توسعه زیرساخت حمل ونقل بیش از پیش فعال گردد.

درخاتمه معاون وزیر حمل ونقل ترکمنستان اظهار داشت: موارد اعلام شده از سوی هیأت ایرانی را با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط بررسی خواهیم نمود.

لازم به ذکر است که مدیرکل دفتر ترانزیت وحمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای ایران و نمایندگان بخش خصوصی حمل‌ونقل بین‌المللی کشاورزیان را در این سفر همراهی می‌کردند.​

ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران دارای بیش از 1200 کیلومتر مرز مشترک و 4 گمرک فعال برخوردار هستند و روزانه صدها دستگاه کامیون باری در 2 طرف مرز تردد می‌کنند و 2 کشور همسایه همکاری‌های فعال در زمینه حمل و نقل جاده‌ای دارند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول