اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

معاون استانداری شبوه یمن:

امارات درصدد به راه انداختن حمام خون در «شبوه» است/ توطئه ائتلاف عربی برای تسلط بر منابع نفت و گاز یمن

معاون استانداری شبوه یمن ضمن هشدار درباره عواقب منفی اشغال شهرهایی از استان «شبوه» در جنوب یمن توسط نیروهای تحت حمایت امارات گفت، ائتلاف عربی با تسلط بر منابع نفت و گاز شبوه درصدد به تاراج بردن ثروت یمنی‌ها هستند.

امارات درصدد به راه انداختن حمام خون در «شبوه» است/ توطئه ائتلاف عربی برای تسلط بر منابع نفت و گاز یمن

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «احمد محمد الحمزه»، معاون استانداری شبوه یمن در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی» یمن، ضمن هشدار درباره نقشه خطرناک امارات برای به راه انداختن حمام خون در شبوه از مردم این استان خواست مراقب توطئه‌های ائتلاف خارجی باشند.

وی استقرار نظامیان اشغالگر اماراتی در شهرهایی از شبوه را اشغالگری غیرمستقیم آمریکا برای تسلط بر منابع نفت و گاز و ثروت ملت یمن به بهانه مبارزه با تروریسم دانست.

               ***متن کامل گفت وگو در زیر آمده است***

فارس: این روزها در شبوه چه خبر است؟

الحمزه: حوادث امروز شبوه از جمله علل تجاوز ظالمانه‌ای است که ائتلاف عربی از دو سال و نیم پیش تاکنون علیه ملت بی پناه یمن به راه انداخته است، امروز حضور آمریکا و امارات در شبوه ثابت می کند که بازگشت مشروعیت منصور هادی به یمن تنها توجیهی پوچ و بی معناست و هدف اصلی از مداخله کشورهای ائتلاف عربی و در پس آنها آمریکا، اشغال یمن و تسلط بر ثروت های آن است.

العربی: اما امارات از طریق نیروهای بومی و فرزندان شبوه در این استان حضور دارد، نظر شما چیست؟

الحمزه: دولت اشغالگر امارات با سوء استفاده از شکاف اجتماعی موجود در این استان که در نتیجه جنگ پدید آمده توانست خود را به برخی قبایل آن نزدیک کرده و از بین اعضای آن عضوگیری کند به گونه ای که در شبوه برخی از جبهه عبد ربه منصور هادی و ائتلاف جانبداری می کنند و برخی دیگر از سرزمین خود در برابر تجاوز بیگانگان دفاع می کنند.

از همین رو جوانان شبوه که از فقر و بیکاری رنج می برند آماده پیوستن به هر طرفی هستند و حزب اصلاح و منصور هادی بسیاری از اهالی شبوه را جذب کرده و آنها را به نبردهای داخلی یا جبهه های مرزی کشاند.

 العربی: امارات چگونه در قبایل شبوه نفوذ کرده و برخی را دنباله رو و مجری نقشه هایش کرده است؟

الحمزه: بسیاری از اهالی شبوه در صفوف نیروهای منصور هادی و ژنرال علی محسن الاحمر در جبهه های میدی، بیحان، البقع و غیر آن حضور دارند اما سربازگیری این طرف ها بر اساس اصول وفاداری و از قبایل متعددی در شبوه صورت گرفته است اما آنهایی از اهالی استان که توسط امارات جذب شدند از مناطق مختلف شبوه بودند و پیامدهای منفی این اشغالگری را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود و چه بسا حمام خون در شبوه به راه اندازد اما آنهایی که به اسم نیروهای نخبه شبوه جذب شدند جوانان بیکار و نادانی هستند که اصلا از نقشه امارات در شبوه بی خبرند.

العربی: نیروهای نخبه شبوه که از طرفداران امارات هستند چگونه تشکیل شد؟

الحمزه: قبل از اینکه دشمن در هر جامعه ای نفوذ کند مطمئنا ویژگی های آن جامعه را بررسی و نقاط ضعف و قوت و مجریان طرح خود را مشخص می کند و همین قضیه در خصوص کشور اشغالگر امارات در یمن صدق می کند که ویژگی های قبایل شبوه را بررسی کرد و از بین اعضای برخی قبایل شروع به سربازگیری کرده و برخی را نادیده گرفت.

بنابراین نیروهای نخبه شبوه تنها از سه قبیله بنی هلال، آل بالعید و الواحدی  تشکیل شده به گونه ای که 1200 نفر آنها از جوانان بنی هلال، 400 نفر از قبیله الوحادی و 400 نفر هم از قبلیه بالعید هستند از همین رو در تشکیل این نیروها بسیاری از قبایل شبوه نادیده گرفته شدند تا آتش اختلاف و فتنه قبیله ای در استان را شعله ور کرده و این استان را به همان دور درگیری های دهه هفتاد قرن گذشته بازگردانند و این خطرناک ترین موضوع در قضیه اشغال شبوه توسط امارات است.

العربی:آیا دیگر قبایل خودشان نخواستند در تشکیل نیروهای نخبه شبوه مشارکت کنند یا چیز دیگری در میان است؟

الحمزه: دیگر قبایل به شکلی تعمدی و نظام مند از حضور در نیروهای نخبه شبوه بازداشته شدند امارات ظرف سال های آتی به دنبال تحقق هدفی غیرعلنی در شبوه است تا حضور خود در آنجا را به درازا کشاند جوانانی از دیگر قبایل هم حاضرند برای فرار از فقر و بیکاری به نیروهای نخبه ملحق شوند اما امارات عمدا مانع این امر می شود تا با نیروهای نخبه آینده ای خونبار و مملو از درگیری های قبیله ای در استان شبوه ترسیم کند.

العربی: هدف اصلی حضور امارات در شبوه چیست؟

الحمزه، هدف امارات تسلط بر منابع نفت و گاز در استان شبوه است آن هم به بهانه حمایت از مشروعیت منصور هادی در رویارویی با القاعده، بنابراین توطئه بزرگی در راه است که تنها به تسلط بر چاه های نفت محدود نمی شود بلکه امارات به دنبال چپاول ثروت نفت و صادرات نفت و گاز است و این چیزی است که از همان نخستین لحظات استقرار نیروهای نخبه شبوه در شماری از شهرهای این استان طی هفته گذشته معلوم شد.

نیروهای تحت حمایت امارات در اطراف منابع نفت و بندر نفتی بلحاف در شبوه مستقر شدند این نیروها هفت پست نظامی مابین شهر عتق و منطقه العلم که انبارهای ذخیره نفت در آنجاست ایجاد کردند و سپس این نیروها شرکت های نفت موجود در منطقه العقله و دیگر مناطق نفت خیز در جردان و بلحاف را به بهانه حفاظت از آن تحت محاصره خود گرفتند.

العربی: چرا این نیروها در برخی شهرهای شبوه و نه غیر آنها مستقر شدند؟

الحمزه: نیروهای نخبه شبوه در  شهرهای حطاط، الطلح، دهره، صعید شبوه و غیره مستقر نشدند با وجود اینکه عناصر القاعده در برخی ازر این شهرها حضور دارند آن هم به این دلیل که امارات تنها به دنبال تسلط بر نفت و گاز شبوه است .

العربی: همزمان با استقرار نیروهای نخبه شبوه در برخی از شهرهای این استان صحبت هایی درباره ازسرگیری صادرات نفت این منطقه به میان آمده است واقعیت چیست؟

الحمزه: بله نقشه امارات صرفا تسلط بر چاه های نفت نیست بلکه می خواهد نفت و گاز یمن را به یغما ببرد به گونه ای که امارات درصدد تسلط بر خطوط نفت و گازی است که از بندر نفت خیز بلحاف تا منطقه نفت خیز العقله کشیده شده است تا صادرات نفت و همچنین گاز مایع از سر گرفته شود.

عربستان و امارات همچنین به دنبال ازسرگیری تولید نفت در تاسیسات نفتی صافر در استان مأرب هستند که روزانه قریب به 60 هزار تن نفت خام تولیده می کند تا به بندر بلحاف که امروز تحت تسلط امارات است صادر شود و اینجاست که مقاصد ائتلاف در خالی کردن خط لوله اصلی که نفت را از صافر به بندر راس عیسی در الحدیده روشن می شود.

این اقدام در راستای تکمیل تسلط امارات و در پس آن آمرکا بر منابع نفت یمن صورت گرفته است بخصوص به دنبال اینکه ابوظبی توسط نیروهای نیروهای موسوم به نخبه های حضرموت بر منابع نفت این استان هم چیره شد.

العربی: تاسیسات نفتی شبوه قبل از سیطره نیروهای امارات توسط چه طرفی حفاظت می شد؟

الحمزه: نیروهای هاشم و علی محسن الاحمر بخش هایی از منابع نفتی شبوه و بخصوص العقله را تحت کنترل خود داشتند اما نیروهای نخبه شبوه آنها را به زور بیرون کردند که موجب تنش بین طرفین شده و می تواند به درگیری هایی منجر شود.

العربی: القاعده بیش از یک پایگاه در شبوه دارد آیا امارات در حال حاضر به مقابله با این گروه تروریستی رفته است؟

الحمزه: نمی توان حضور عناصر القاعده در برخی مناطق شبوه را انکار کرد، القاعده در صعید شبوه هم حضور دارد و در عزان و میفعه هم آشکارا فعالیت می کنند، طی سال های گذشته القاعده امارتی اسلامی در عزان برای خود برپا کرده و تا توانسته آنجا را نابود کرده اما مساله عجیب و غریب این است که نیروهای ائتلاف و بخصوص امارات طی روزهای گذشته ادعا کردند که دو شهر نفت خیز بلحاف و العقلیه از چنگال القاعده درآمده است.

واقعیت این است که نیروهای نخبه امارات عملیات آزادسازی تخیلی ترتیب داده و برای خود پیروزی غیرواقعی و تصنعی ساختند مناطقی که نیروهای تحت حمایت امارات با کمک آمریکا در آنجا به بهانه مبارزه با القاعده حضور دارند همه و از جمله اهالی شبوه طرفدار ائتلاف هم می دانند که عناصر القاعده در این مناطق نیستند و اصلا به آنجا فدم نگذاشته اند و هیچ گاه پناهگاه عناصر القاعده نبود و این قضیه ثابت می کند که امارات به دنبال اشغال شبوه و تسلط بر منابع نفت و گاز آن است.

العربی: اخیرا وزارت دفاع آمریکا از حضور نیروهای آمریکایی در عملیات آزادسازی شبوه خبر داد نظر شما در این باره چیست؟

الحمزه: خبر پنتاگون برای ما غیرمنتظره نیست چرا که ما می دانیم که این جنگی که علیه ملت یمن به راه افتاده از آمریکا اعلام شد و عربستان، امارات و کشورهای عضو ائتلاف عربی هیچ گاه جرات به راه انداختن جنگی علیه کشوری دارای حاکمیت مستقل و ملتی مسالمت جو جز با چراغ سبز آمریکا نداشتند.

بنابراین ثابت می شود که این کشورها تنها ابزار دست آمریکا و مجری سیاست های استعماری آمریکا در منطقه هستند و حضور نیروهای آمریکایی در شبوه نیز نشانه دخالت و اشغالگری آمریکا در کشورها برای چپاول ثروت های آنهاست آن هم به بهانه اینکه می خواهد با القاعده و داعش که دست پرورده خودش است مبارزه کند.

العربی: جنبش انصار الله هنوز برخی شهرهای شبوه را تحت سیطره خود دارد آیا احتمال درگیری بین نیروهای نخبه شبوه با نیروهای انصار الله وجود دارد؟

الحمزه: نیروهای ارتش و انصار الله در شهر بیحان و بخش های زیادی از شهر عسیلان حضور دارند و به اعتقاد من خطوط تماس بین 2 طرف بسیار نزدیک است.

نیروهای انصار الله در نزدیکی مهم ترین مناطق نفتی یعنی جنه هنت و ذهبا مستقر هستند که تنها هشت کیلومتر با مناطق تحت سیطره آتشبازی نیروهای نخبه فاصله دارد اما تاکنون نشانه ای از وقوع درگیری نظامی بین آنها وجود ندارد چون نیروهای تحت حمایت امارات کاری جز تسلط بر ثروت های شبوه ندارند.

العربی: برخی اهالی شبوه مورد تعرض تخلفات بزرگی از سوی نیروهای طرفدار امارات قرار گرفتند آیا حوادث عدن و مکلا در شبوه تکرار خواهد شد؟

الحمزه: آنهایی که در برابر اشغالگری سکوت می کنند بهای سنگینی می دهند ما می دانیم امارات چه بلایی سر عدن و المکلا آورد و چه جرایم سنگینی در زندان های سری که در عدن و در فرودگاه ریان در مکلا تاسیس کرده مرتکب شده است اما بروز چنین جرایمی در شبوه بعید به نظر می رسد و اگر اتفاق افتاد اشغالگری امارات دوامی نخوخاهد داشت و شکست خورده  وذلیل از شبوه بیرون رانده می شود چون اهالی شبوه قبایل آزاده ای هستند که هرگز درباره توطئه های استعماری ساکت نخواهند نشست و روزهای آتی این قضیه را ثابت خواهد کرد.

تعرض امارات به ناموس و حقوق یمنی ها تا حد زیادی مثل جنایاتی است که آمریکا در زندان ابوغریب در سال 2013 بر سر  عراقی ها آورد  متاسفانه نیروهای نخبه حضرموت و نیروهای کمربندی امنیتی  در عدن کاملا عامل کمک کننده به این انسان های وحشی بودند از همین رو اگر اهالی شبوه سکوت اختیار کنند همین نمونه در شبوه اتفاق خواهد افتاد

مردان شبوه  مخالف ظلم و استبداد هستند و با همه قوای خود از حقوق و آزادیشان دفاع می کنند و به اذن پروردگار پیروز خواهند بود.

به عنوان کلام آخر از مردم یمن و آنهایی که در صف ائتلاف هستند می خواهم که سر عقل بیایند و منافع دین و کشورشان را بر منافع مادی و لحظه ای ترجیح بدهند چون آنا خون یمنی ها را به نفع کشورهای متجاوز می ریزند و با بازگشتشان به آغوش میهن آتش جنگی که هیزم آن خود ملت یمن هستند خاموش خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول