اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رئیس سیا: پیروزی در سوریه گام مهمی برای ایجاد خاورمیانه بزرگ است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید ایران در حال کشاندن مرزهای خود به سمت سوریه است و باید برای تحقق نقشه خاورمیانه بزرگ، آمریکا پیروز میدان در سوریه باشد.

رئیس سیا: پیروزی در سوریه گام مهمی برای ایجاد خاورمیانه بزرگ است

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) امروز میهمان اندیشکده «اسپن» بود و در خصوص ارزیابی اطلاعاتی آمریکایی‌ها از شرایط جهان سخن گفت.

سوال اولی که از پمپئو پرسیده شد، این بود که «دشمن آمریکا در سوریه دقیقاً چه کسی است؟»

رئیس سیا در پاسخ گفت که تا دیروز دشمن اول داعش بوده که آمریکا و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند آن را شکست دهند.

پمپئو ادامه داد: «امروز اما دشمن ما ایران است که در حال جلو کشیدن مرزهای خود است. آنها دارند از مرزهای خود جلوتر می‌آیند و می‌خواهند از طریق عراق (به خاک سوریه) وصل شوند.»

رئیس سیا باز هم به «فهرست دشمنان آمریکا در سوریه» پرداخت ولی بدون «دشمن» خطاب کردن روس‌ها، گفت که روسیه هم در سوریه حضور دارد که «نتوانستیم جایی برای کار مشترک با آنها پیدا کنیم زیرا منافع همسانی با آنها نداریم.»

پمپئو گفت: «از 4 سال پیش که تصمیم گرفته شد به روسیه برای حضور در سوریه اجازه داده شود، چشم‌انداز این کشور متفاوت و شرایط برای مردم سوریه بدتر شد.»

مجری پرسید: «منافع آمریکا در سوریه دقیقاً چیست؟»

مایک پمپئو پاسخ داد: «منافع ما خیلی بزرگ‌تر از سوریه است. باید به سوریه به عنوان بخشی از یک حلقه ارتباطی در خاورمیانه بزرگ نگاه کنیم. این حلقه می‌تواند شرایط را برای ایجاد ثبات در خاورمیانه و تضمین امنیت آمریکا، مساعد کند.»

«خاورمیانه بزرگ» اصطلاحی آمریکایی است که در اوایل قرن 21 رونمایی شد. در نقشه‌ای که آمریکایی‌ها برای این نوع از خاورمیانه کشیده‌اند، بسیاری از کشورها تکه تکه می‌شوند و اسرائیل دیگر با تهدیدی جدی روبرو نیست.

مجری برنامه سپس به سراغ دوستان آمریکا در سوریه رفت و پرسید که آیا کردها دوست آمریکا هستند.

پمپئو خندید و گفت: «سوال پیچیده‌ای است ولی بهرحال آنها در مسیر مبارزه با داعش با ما همکاری کرده‌اند و به ما در رسیدن به نتیجه دلخواه آمریکا، کمک می‌کنند.»

مجری پرسید که عاقبت دلخواه آمریکا از ماجرای خون‌بار سوریه چیست؟

مایک پمپئو ابتدا توپ را در زمین «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا انداخت و گفت که از نظر وزارت خارجه، بشار اسد کمکی به ایجاد ثبات در سوریه نمی‌کند.

وی ادامه داد: «از منظر اطلاعاتی و سیاسی، سخت است تصور سوریه باثبات در حالی که (بشار) اسد هنوز در قدرت است. او عروسک خیمه‌شب‌بازی ایرانیان است و خیلی غیرمحتمل است که بشار اسد در قدرت باشد و منافع آمریکا به خوبی تأمین شود.»

در ادامه صحبت به برجام کشید.

پمپئو که از زمان حضور در کنگره در زمان زمامداری «باراک اوباما» به عنوان مخالف برجام شناخته می‌شد، باز هم از توافق هسته‌ای انتقاد کرد و گفت که این توافق، دسترسی بسیار محدود و موقتی برای سردرآوردن از برنامه هسته‌ای ایران به آمریکا داده است.

وی در ادامه این بحث گفت که دولت ترامپ می‌خواهد هم در زمینه هسته‌ای و هم دیگر زمینه‌ها در برابر ایران بایستد و تهران را عقب بنشاند.

مجری از وی پرسید که دولت ترامپ چه ابزاری را برای پس زدن ایران می پسندد؟

پمپئو در پاسخ گفت «نمی‌دانم از چه ابزاری برای پس زدن آنها استفاده کنیم ولی می‌دانم که نباید به دلجویی از آنان در قبال کارهایشان ادامه دهیم. نباید وقتی آنها کار اشتباهی انجام می‌دهند، کارشان را تأیید کنیم. باید آنها را به تبعیت از تعهداتشان مجبور کنیم و برخی اوقات این کار، مستلزم خطرپذیری است که مطمئنم این دولت، نهایتاً متمایل به این کار خواهد بود.»

رئیس سیا گفت که این تغییر راهبرد در قبال ایران، در عمل هم نشانه‌هایی داشته و تلاش ترامپ برای ایجاد اتحاد میان اعراب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و اسرائیل برای مقابله با ایران، مهم‌ترین گام در این مسیر بوده است.

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول