اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

فعال محیط زیست خطاب به ابتکار

ادعاهای شما درباره هورالعظیم فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد/ پاسخگوی منتقدان به دور از سیاسی کاری باشید

فعال محیط زیست در خوزستان در واکنش به گزارش‌های رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست درباره احیای ۸۰درصدی تالاب هورالعظیم در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، از رئیس سازمان محیط زیست خواست به سؤالات معترضان درباره این ادعا‌ها پاسخ دهد.

ادعاهای شما درباره هورالعظیم فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد/ پاسخگوی منتقدان به دور از سیاسی کاری باشید

ناصر عبیات فعال در استان خوزستان در  که پیش از این با ارسال گزارش‌هایی از گندابه شدن سطح هورالعظیم با ورود پساب‌های کشاروزی و زهاب‌های نیشکر خبر داده بود در گفت‌و‌گو با فارس گفت: ما از رئیس سازمان محیط زیست می‌خواهیم به ما پاسخ دهند که منظورشان از احیا چیست؟ هرچند تا به حال چندین مرتبه از ایشان درخواست کرده‌ایم ولی جوابی نگرفتیم. 

به گفته این فعال محیط زیست بار‌ها مشکلات بی‌شمار زیست محیطی استان خوزستان به همراه مستندات آن را رسانه‌ای و به گوش مسئولین محیط زیست و مردم رسانده‌ایم اما هر بار از این مشکلات و بحران پیش آمده سخن گفته‌ایم خانم ابتکار آن‌ها را سیاسی و دروغ خوانده‌اند این‌بار هم رسانه رسمی دولت این مساله را تسویه حساب شخصی خوانده است! آیا ورود زهاب نیشکر و پساب کشاورزی و فاضلاب به بیابان‌های خشک هورالعظیم دروغ است؟ آیا محدوده تالاب هورالعظیم که سازمان تعیین کرده محدوده طبیعی تالاب است؟ اگر هورالعظیم احیا شده پس چرا خوزستان هنوز در بحران قرار دارد و این بحران زیست محیطی رو به تشدید است؟ 

وی با بیان اینکه هر زمانی که ریزگرد‌ها تشدید شوند مسئولان محیط زیست منشاء آن‌ها را خارجی عنوان می‌کنند از برچسب سیاسی زدن بر منتقدان و حتی متخصصین و چهره‌های علمی کشور که نظر علمی خود را بیان می‌کنند، انتقاد کرد. 

به عقیده وی برخی کار‌شناسان معتقدند عمده علت بروز ریزگرد‌ها، بر اثر خشک شدن تالاب هورالعظیم چه در سمت عراقی و چه ایرانی است.

این فعال محیط زیست خطاب به ابتکار گفت: شما که شعارتان این شده که منشا ریزگرد‌ها از خارج است کاملا روشن است که به سیاست و عوام فریبی متمایل است، زیرا با واقعیات فرسنگ‌ها فاصله دارد. 

وی معتقد است: برخی مسئولین محیط زیست اقدام به نشر آمار و ارقام غیر علمی ـ عملی، باورنکردنی و غیر منطقی کرده‌اند؛ مثلا با چه روش علمی یا بر اساس کدام منبع از کل آب‌گیری صدهزار هکتاری هورالعظیم سی هزار هکتار پساب کشاورزی است؟ از چه دستگاه‌های دقیق ناشناخته‌ای استفاده کردیده‌اید که معلوم شد دقیقا سی هزار هکتار را پساب کشاورزی تشکیل می‌دهد؟ 

وی ادامه داد: به کرات شنیده‌ایم که مسئولین محیط زیست از ماهیگیری در هورالعظیم سخن گفته‌اند، لازم به ذکر است که وجود ماهی و صیادی در آب دلیل بر پاک و تمیز بودن آب نیست چون ماهی‌های جنوب(ماهی بومی و مهاجم) در مقابل شوری زیاد، با وجود آلودگی مقاوم هستند. 

عبیات با اشاره به اینکه یک مقام مسئول از سازمان محیط زیست مقدار ورودی آب کرخه به گنداب هورالعظیم را 150 متر بر ثانیه عنوان کرده است اظهار داشت: اولا این رقم و عدد وجود خارجی نداشته و ثانیا بر اساس کدام منبع این رقم را ارائه کرده‌اید؟ آیا از شرکتهای تابعه آب نیرو این عدد و رقم را گرفته‌اید یا خود آن را استنتاج کرده‌اید؟ همه مردم این منطقه اذعان دارند که این آمار‌ها و اعداد و ارقام فقط جنبه تبلیغاتی دارد و روی کاغذ نوشته می‌شوند و واقعیت ندارد. 

این فعال محیط زیست با یادآوری این نکته که مسئولان سازمان محیط زیست در جریان برگزاری کنفرانس بین المللی ریزگرد‌ها، این روز‌ها به منظور انحراف ذهن‌ها از فاجعه زیست محیطی خوزستان نابودی هورالعظیم را بر گردن ترکیه، سوریه و عراق می‌اندازند گفت: نباید فراموش کنیم که سد گتوند در آینده نزدیک جلگه خوزستان را در مسیر خود تا خلیج فارس به یک دشت نمکزار لم یزرع تبدیل خواهد کرد، علاوه بر این کانون اصلی ریزگرد اطراف اهواز مروبوط به تالاب خشک شده هورالعظیم است که قطعا این معضل با تخصیص حقابه از سد کرخه تا حد بسیار زیادی برطرف می‌شود. 

 

تصویر ارسالی که نشان می دهد برخی آبزیان هورالعظیم به دلیل افزایش شوری بیش از حد آب با ورود زهاب و پساب‌های کشاورزی از بین رفته‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول