اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

پیام رئیس جمهور به اسد

دکتر ولایتی قرار است در در دیدار با حافظ اسد پیام آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان را تقدیم وی کند.

پیام رئیس جمهور به اسد

 رخدادهای 20 تیر 63

چکیده:

  • سمینار سه روزه حج با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

 

  • حکومت سعودی نمی تواند  تعیین کننده شیوه برگزاری حج باشد.

 

  • هاشمی: امریکا، انگلیس، اسرائیل، فرانسه و شوروی از بت های زمان پیامبر خطرناک ترند.

 

  • مذاکرات وزرای خارجه ایران، لیبی و  سوریه در دمشق آغاز شد.

 

  • در اجلاس اوپک ایران، عربستان را مسئول نابسامانی در بازار جهانی نفت اعلام کرد.

 

  • عرفات: اگر اسرائیل حقوق فلسطینی ها را به رسمیت بشناسد ما نیز موجودیت اسرائیل را قبول می کنیم.

 

هاشمی: مسلمانان باید بت های زمان را بشکنند

سمینار سه روزه روحانیون، مدیران و ناظران حج که در استادیوم آزادی تشکیل شده بود دیروز با صدور قطعنامه ای به کار خود پایان داد.

آقای هاشمی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست پایانی این سمینار طی سخنانی  تاکید کرد: اسرائیل، فرانسه، آمریکا، انگلیس و شوروی و جباران دست نشانده طاغوت اینها از بت های زمان پیامبر خطرناکترند و مسلمانان باید این بت ها را بشکنند. مسئولان عربستان بگذارند مسلمانان محروم دنیا در این مراسم از جور استکبار فریاد بزنند.

در قطعنامه پایانی این سمینار سه روزه نیز تاکید شده است حرمین شریفین (مکه معظمه و مدینه منوره) دو پایگاه بزرگ اسلامی متعلق به عموم مسلمین جهان است و اهداف سیاسی خاص حکومت سعودی نمی تواند تعیین کننده شیوه برگزاری حج و زیارت باشد. در این قطعنامه همچنین هر گونه دخالت آمریکای جهانخوار در منطقه خلیج فارس محکوم شده است.(1)

 

سفر ولایتی به دمشق

خبرگزاری فرانسه از دمشق گزارش داد فاروغ الشرع وزیر خارجه روسیه دیروز به طور جداگانه با همتایان لیبیایی و ایرانی اش عبدالسلام طریقی و علی اکبر ولایتی که هر دو هم اکنون در دمشق به سر می برند دیدار و آخرین تحولات منطقه را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی دکتر ولایتی در جریان ملاقات خود با فاروغ الشرع گفت: سوریه به عنوان تنها کشور خط مقدم جبهه که در مقابل اسرائیل ایستاده، مورد هدف امپریالیسم و صهیونیسم است تا این آخرین سنگر را بشکنند و علی رغم همه توطئه ها سوریه برجای خود ایستاده و از موضع خود عقب نشینی نکرده و این مهمترین چیزی است که دولت و ملت ما را به سوریه پیوند می دهد. فاروغ الشرع نیز در این دیدار تاکید کرد: مواضع شما در قبال جنگ، توطئه های امپریالیسم و قضیه فلسطین کاملا مورد تائید ماست. موضع ما تائید ایران است زیرا ایران حق و صدام باطل است و راهی جز پیروزی حق بر باطل وجود ندارد. گفتنی است دکتر ولایتی  قرار است در دیدار با حافظ اسد پیام آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان را تقدیم وی کند.(2)

 

مخالفت ایران با افزایش سهیمه اعضای اوپک

هفتادمین اجلاس وزرای نفت 13 کشور صادر کننده نفت (اوپک) دیروز در وین گشایش یافت. دستور کار 16 ماده ای کنفرانس مباحث گوناگونی از قبیل انتخاب دبیرکل و سیاست های دراز مدت سازمان را در بر می گیرد. همزمان با شروع این اجلاس محمد غرضی وزیر نفت کشورمان طی مصاحبه ای با خبرنگاران ایرانی حاضر در اجلاس تاکید کرد: ایران با درخواست هرگونه افزایش سهمیه تولید کشورهای عضو مخالفت می کند. ایران همچنین سیاست های نفتی عربستان را یکی از عوامل مهم در نابسامانی موجود در بازار جهانی نفت می داند. محمد غرضی همچنین عربستان را متهم به عدم رعایت مقدار سهمیه تولیدی خود کرد.

خبرگزاری آلمان نیز گزارش داده کمیته نظارت بازار اوپک توصیه کرده است قیمت رسمی پایه نفت 29 دلار برای هر بشکه نفت حفظ شود اما سهمیه تولید 13 عضو افزایش پیدا نکند. بر اساس همین گزارش کمال مقهور وزیر نفت لیبی برای یک دوره 6 ماهه دیگر به ریاست اوپک انتخاب شده است.(3)

 

شرط یاسر عرفات برای صلح با اسرائیل

یاسر عرفات رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین دیروز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: تا زمانی که اسرائیل حقوق حقه ملت فلسطین را به رسمیت نشناسد سازمان آزادی بخش فلسطین نیز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

عرفات افزود: اگر اسرائیل حقوق ملت فلسطین را به رسمیت بشناسد ما از ملت فلسطین خواهیم خواست به وعده های خود جامه عمل بپوشاند. گفتنی است عرفات دیروز به مدت 2 ساعت با خاویر پرز دوکویار دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت و گو کرد. در این ملاقات تشکیل یک کنفرانس بین المللی جهت حل بحران خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت.(4)

منابع:

1. اطلاعات، 20 تیر 63، ص 3
2. اطلاعات، 20 تیر 63، ص 2
3. اطلاعات، 20 تیر 63، ص 4
4. کیهان، 20 تیر 63، ص 22

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول