اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

دادرس دادگستری گرگان:

قوه قضاییه درباره حفر چاه غیرمجاز شدیدترین برخورد را اِعمال می‎کند/ بیشترین پرونده مربوط به «استفاده غیرمجاز از چاه مجاز» است

دادرس دادگستری گرگان با بیان اینکه در بحث حقوقی – قضایی 96.23 درصد از پرونده‎های تشکیل شده در اداره امور آب به صدور کیفرخواست و محکومیت منتهی شده است، گفت: قوه قضاییه درباره حفر چاه غیرمجاز شدیدترین برخورد را خواهد داشت.

قوه قضاییه درباره حفر چاه غیرمجاز شدیدترین برخورد را اِعمال می‎کند/ بیشترین پرونده مربوط به «استفاده غیرمجاز از چاه مجاز» است

محمدجواد زمانی‎کیاسری امروز در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: قانون مدنی، نخستین قانون در بحث آب و آب‎های زیرزمینی است که در سال 1307 مصوب شده است؛ براساس این قانون هر کسی که زودتر از دیگران موفق به حفر چاه و دستیابی به منابع زیرزمینی می‎شد آن چاه به همان شخص تعلق می‎گرفت که در سال 1345 بر اثر فشارهای بین‎المللی و در نتیجه پیوستن ایران به تعدادی از کنوانسیون‎های بین‎المللی قانون جدیدی تصویب می‎شود که براساس آن دولت می‎تواند مکان‎های نامناسب برای حفر چاه را ممنوع اعلام کند.

وی با بیان اینکه نخستین قانون درباره ملی شدن آب و آب‎های زیرزمینی در سال 1347 مصوب شد، گفت: براساس این قانون آب‎های زیرزمینی جزو مشترکات و در اختیار حکومت قرار گرفته بود اما در عمل، به دلیل فقدان ضمانت اجرای کیفری مناسب استفاده از آب‎های زیرزمینی همانند شیوه سابق ادامه داشت تا براساس اصل 45 قانون اساسی و تصویب قانون توزیع عادلانه آب در سال 1361، برای حفر و یا استفاده غیرمجاز از چاه آب مجازات کیفری در نظر گرفته شد.

دادرس دادگستری گرگان اضافه کرد: در سال 1391 نیز قانونی برای ساماندهی چاه‎های غیرمجاز حفر شده در سطح کشور تصویب شد.

زمانی‎کیاسری با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در راستای حفظ آب‎های زیرزمینی و پیشگیری از حفر چاه غیرمجاز، بیان کرد: یکی از تکالیف قانون اساسی بر قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، قبل از ریاست آیت‎الله آملی‎لاریجانی در قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم بر عهده محاکم و دادسراها بود و با توجه به اینکه تخصص محاکم و دادسراها بعد از وقوع جرم بود عملاً اصل پیشگیری از وقوع جرم مظلوم واقع می‎ماند اما در حال حاضر معاونت خاصی در قوه قضاییه با عنوان پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری‎ها تشکیل شد.

وی متذکر شد: برای معاونت پیشگیری از وقوع جرم سه وظیفه فرهنگی - ‎اجتماعی، حقوقی - قضایی و انتظامی در نظر گرفته شده است.

دادرس دادگستری گرگان با بیان اینکه در بحث حقوقی – قضایی پرونده‎هایی بسیاری تشکیل شده و 96.23 درصد از پرونده‎های تشکیل شده در اداره امور آب به صدور کیفرخواست و محکومیت منتهی شده است، اذعان کرد: قوه قضاییه درباره حفر چاه غیرمجاز شدیدترین برخورد را خواهد داشت.

*استفاده از توان مردم و تشکل‎های مردم‎نهاد در کاهش حفر چاه غیرمجاز

زمانی‎کیاسری متذکر شد: در بعد اجتماعی برای پیشگیری از وقوع جرم در مسأله حفر چاه غیرمجاز نیز سعی شده علاوه‎بر ادارات از توان و ظرفیت مردم و تشکل‎های مردم‎نهاد استفاده شود.

وی درباره میزان ورود مستقیم دادگستری و یا قوه قضاییه در پرونده‎های مربوط به حفر چاه غیرمجاز، گفت: دادستان به‎عنوان مدعی‎العموم و حافظ حقوق بیت‎المال در همه زمینه‎ها از جمله حفر چاه غیرمجاز اجازه ورود دارد اما در صورت مشاهده و اعلام چنین اقداماتی به طور قطع دادستان در این مسأله ورود پیدا خواهد کرد.

دادرس دادگستری گرگان با بیان اینکه قانون برای کسانی که از چاه آب استفاده می‎کنند قواعد و تکالیفی در نظر گرفته است که آنها مکلف به اجرای آن هستند، یادآور شد: قانونگذار برای حفر چاه غیرمجاز، استفاده از چاه غیرمجاز و استفاده غیرمجاز از چاه مجاز جرم محسوب و برای آنها مجازات تعیین کرده است.

زمانی‎کیاسری با اشاره به اینکه استفاده غیرمجاز از چاه مجاز بیشترین پرونده را در استان گلستان به خود اختصاص داده است، یادآور شد: در صورتی که استفاده از چاه آب دارای مجوز فراتر از میزان تعیین شده باشد مجازات این تخلف، 10 الی 50 ضربه شلاق و 15 روز تا سه ماه حبس، است البته برای وصول برخی هزینه‎های دولت برای این تخلف از 300 هزار تومان تا 3 میلیون و 300 هزار تومان جریمه نقدی تعیین شده است.

وی متذکر شد: در صورتی که برداشت از آب‎های زیرزمینی با سرعت فعلی ادامه یابد در آینده‎ای نزدیک در کتب درسی به‎جای «دشت گرگان» باید از «کویر گرگان» استفاده کنیم.

انتهای پیام/40/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول