اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گلستان:

150 میلیون مترمکعب از آب‌های گلستان غیرمجاز برداشت می‌شود/ وجود 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز در گلستان

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گلستان گفت: با وجود تلاش‌های مستمر، هنوز حدود 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد. این چاه‌ها حدود 150 میلیون متر مکعب از آب‌های استان را برداشت می‌کنند.

150 میلیون مترمکعب از آب‌های گلستان غیرمجاز برداشت می‌شود/ وجود 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز در گلستان


به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گلستان، سید محسن حسینی از احتمال خسارت محصولات کشاورزی کشت دوم تابستانه، در صورت صرفه‌جویی نکردن در مصرف آب خبر داد، اظهار کرد: لازم است سطح زیر کشت چاه‌ها حداقل  15 درصد کاهش یابد، در غیر این صورت کشاورزان در کشت دوم و فصل تابستان با ضرر و زیان در محصولات مواجه می‌شوند.

وی حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های غیرقانونی و غیر اصولی از آب به ویژه سفره‌های آب زیرزمینی استان را دلیل اصلی بروز مشکلات ناشی از کمبود آب عنوان کرد و گفت: با وجود تلاش‌های مستمر، هنوز حدود 15 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد. این چاه‌ها حدود 150 میلیون متر مکعب از آب‌های استان را برداشت می‌کنند که حدود 13 درصد از حجم کل آب‌های استان است.

*نیمی از چاه‌های غیرمجاز گلستان باید پر و مسلوب‌المنفعه شوند

معاون حفاظت شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه برای جلوگیری از خسارت کشت باید سطح زیرکشت چاه‌ها را حداقل 15 درصد کاهش داد، افزود: به طور معمول حدود نیمی از چاه‌های غیرمجاز بعد از بررسی احتمالا می‌توانند پروانه داشته باشند ولی نیم دیگر آنها باید پر و مسلوب‌المنفعه شوند.

حسینی با بیان اینکه در سال گذشته، سطح کشت و منصوبات و آبدهی 18 هزار چاه به صورت موردی بازرسی شده است، گفت: توانستیم شرکت‌های حفاری را کنترل کنیم و 362 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم، ضمن اینکه دستگاه‌های حفر چاه عمیق در استان مجهز به «جی‌پی‌اس» هستند و به هیچ عنوان امکان حفر چاه عمیق بدون اطلاع ما وجود ندارد، چراکه در صورت حرکت از پارکینگ، ردیابی می‌شوند.

وی تصریح کرد: امروز در چاه‌های غیرمجاز با چاه‌های سطحی که معمولا به وسیله مقنی‌ها یا دستگاه‌های غیرمجاز تراکتوری حفر می‌شوند مواجه هستیم، بنابراین  آب از آبخوان‌های سطحی استان برداشت شده است و آبخوان‌های عمیق تقریبا فاقد چاه‌های غیرمجاز هستند، با همکاری دستگاه قضایی استان برخورد با حفر چاه‌ها و پر کردن آنها به خوبی در جریان است،  اکنون پرونده 638 حلقه چاه در دادگاه برای صدور حکم حاضر است.

حسینی بیان کرد: دلایل متعددی برای حفر چاه‌های غیرمجاز در استان وجود دارد که از جمله می‌توان به آسانی حفر چاه غیرمجاز کم عمق اعم از دهانه گشاد و لوله‌ای توسط کارگر و مقنی و ابزار ساده‌ای چون اوگر، چرخ چاه و دستگاه‌های حفاری تراکتوری اشاره کرد، کوچک شدن قطعات اراضی کشاورزی و تجمیع نشدن کشاورزان برای  پیگیری چاه‌های با عمق بیشتر و مجاز، محصور کردن  اراضی باغی و حفاری غیرمجاز با توجه به پوشش ایجاد شده و ایجاد اشکال در شناسایی و نیز جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز از جمله این دلایل است.

گلستان فاقد دشت‌های بحرانی است

حسینی گفت: با توجه به مراقبت‌های انجام شده با وجود همه کاستی‌ها و تنگناها و همچنین عوامل محیطی موثر در استان، بر خلاف نیمی از دشت‌های کشور که آبدهی آنها بحرانی شده و به مناطق ممنوعه بحرانی تبدیل شده‌اند، خوشبختانه گلستان فاقد کاهش معنادار سفره‌های آب زیرزمینی و دشت ممنوعه بحرانی است، ولی برای مراقبت‌های بیشتر و تضمین آب شرب استان مناطقی از استان به عنوان منطقه ممنوعه آب شرب تعیین شد که در آن حفر چاه کشاورزی ممنوع است و محدودیت‌های زیادی اعمال شده است.

به عبارت دیگر آن چه در استان گلستان تحت عنوان چاه غیرمجاز در حال استفاده است چاه‌هایی در آبخوان سطحی با عمق کمتر از 40 متر است که این موضوع نیز مورد پیگیری این شرکت برای کاهش و پایان دادن به این روند نامطلوب است.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول