اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

شریعتی‌نیاسر در نشست خبری:

طبق قانون تایید مجوز هر واحد آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی به عهده وزارت علوم است

معاون آموزشی وزارت علوم در رابطه با حذف کدرشته‌های دانشگاه آزاد گفت: قانون صراحتا اشاره می‌کند که تایید مجوز هر واحد آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ب عهده وزارت علوم است.

طبق قانون تایید مجوز هر واحد آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی به عهده وزارت علوم است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست خبری بعدازظهر امروز در زمینه حذف کدرشته‌های دانشگاه آزاد گفت: ولایتی از وقتی سکان امور دانشگاه آزاد را دست گرفت نکات خوبی را مطرح کرد که کلیدواژه اصلی آن کیفیت بود، کیفیت خیلی خوب است و ما هم طالب همین هستیم.

شریعتی‌نیاسر تاکید کرد: طرح آمایش آموزش عالی هم 8 بند مهم داشت که یکی از آن کیفیت بود و ایجاب می‌کنند که ما به کیفیت توجه کنیم، ولی اینکه مرجع رسیدگی به کیفیت کجاست را قانون تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: قانون صراحتا اشاره می‌کند که تایید مجوز هرگونه واحد آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی به عهده وزارت علوم است و همچنین تعیین ارزشیابی مدارک فارغ التحصیلان باستثنای علوم پزشکی و همچنین گواهینامه‌های آموزش عالی و تعیین ارزش مدارک بر عهده وزارت علوم است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: این قانون سال 83 مجلس است که توسط، شورای نگهبان تنفیذ شد و در این قانون آمده که این قانون لازم الاجراست و قوانین دیگر بلااثر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نحوه تایید رشته های دانشگاه ازاد قانون خود را دارد، خاطرنشان کرد: کمیته سه نفره ای در سال 67 تحت عنوان ارزیابی رشته های دانشگاه ازاد متشکل از یک نماینده از وزارت علوم، دانشگاه ازاد و شورایعالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. ولایتی اشاره داشت که کمیته تشکیل شده و نیازی به مجوز از جای دیگری نداریم ولی قانونی که از مجلس هست صراحتا می‌گوید کمیته سه نفره با حضور هر سه عضو رسمیت می یابد.

شریعتی نیاسر ادامه داد: کمیته ارزیابی هم باید در دبیرخانه شورای گسترش آموزش عالی تشکیل شود. در صورتیکه رشته ای به دلیل فقدان آموزشی دارای نقص باشد کمبودها به اطلاع مقامات می‌رسد، اما کمیته سه نفره با شرایطی که نص صریح قانون بوده تشکیل جلسه نداده است.

وی گفت: گفتند،244 صفحه از ارزیابی کمیته ها دارند که من تکذیب می کنم، دفتر گسترش هیچ جلسه ای تشکیل نداده است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: قانون مربوط به سال 67 است در حالیکه پس از ان قانون سنجش و پذیرش مجلس گفته که مرجع تصمیم گیری و نظارت، دفتر گسترش اموزش عالی است، اساسنامه اصلاحی دانشگاه ازاد مصوب سال 89 نیز صراحتا می گوید از حیث ایجاد واحدهای وابسته و تعیین رشته با مجوز وزارت علوم یا بهداشت صورت می‌گیرد، در بند دیگر اساسنامه دانشگاه ازاد ایجاد دانشکده ها نیز حسب مورد توسط شوراهای گسترش وزارتین بیان شده است، بنابراین تمام قوانین بالادستی تایید می‌کند که دانشگاه ازاد یکی از زیرنظام های،وزارت علوم و حسب مورد وزارت بهداشت است و اینکه یک مرجعی بگوید ما اینها را جای دیگری بررسی می‌کنیم اصلا موضوعیت ندارد.

وی گفت: من از ولایتی استاد عزیز و بزرگوار که سرمایه این کشور هستند انتظار داشتم با توجه به سوابق درخشانشان با اشراف کامل در مورد ضوابط،صحبت کنند.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، در همه کشورها مرجع تایید مدارک تحصیلی وزارت علوم است چگونه می‌توانیم بگوییم که وزارت علوم هیچ حقی در تعیین شاخص ها ندارد و یک زیر نظام بگوید ما خودمان کار را پیش می‌بریم؟

وی ادامه داد: دانشگاه ازاد در سال 92 تعداد 875 رشته محل داشته که در سال 95 به 5 هزار و 609 مورد رسیده ولی دانشگاه های غیردولتی در سال 92 تعداد 1182 رشته محل داشتند که در سال 95 به 1379 مورد رسیده است. برای دانشگاه ازاد فقط در سال 95 در مقطع کارشناسی ارشد 3171 مجوز رشته محل صادر شده ولی برای غیرانتفاعی ها این تعداد 503 مورد بوده است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: برای مقطع دکتری دانشگاه ازاد نیز در سال گذشته 1401 مورد رشته محل مجوز داده شده که برای غیرانتفاعی ها فقط هشت مورد بوده است. در مقطع کارشناسی ارشد باید تعداد رشته محل‌ها ضربدر 20 و در مقطع دکتری ضربدر 7 شود ظرفیت ها مشخص می شود ولی بعضی واحدهای دانشگاه ازاد به مراتب بیشتر از ظرفیت پذیرش دانشجو داشتند.

وی تاکید کرد که ما هیچ ملاحظه سیاسی نداریم و هیچ پارامتری در ارزیابی ها دخالت ندارد مگر نص صریح قانون و گفت: اگر لازم باشد تعدیلی هم صورت گیرد برای همه است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه ازاد سرمایه ملی ماست و ما از این دانشگاه حمایت می‌کنیم، گفت: ما از دانشگاه آزاد حمایت می‌کنیم اما رویکرد ما به اموزش عالی نباید مثل بنگاه اقتصادی باشد، گر تگاه به درامد هست هم نباید فقط شهریه باشد بلکه باید راه های دیگری برای کسب درامد داشته باشیم.

وی گفت: دانشگاه آزاد 65 درصد رشته ها در آموزش عالی را دارد 76 درصد کارشناسی ارشد در دانشگاه ازاد است
آیا ما نباید از این دانشگاه بزرگ بخواهیم که مستنداتش را هم اعلام کند؟ اعتراض یک امر طبیعی و قابل رسیدگی است، اعتراضات دانشگاه ازاد هم در دست رسیدگی است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: در همین چند روز صد رشته محل ارشد به دلیل اینکه مجوز دکتری داده شده بازگردانده شد، اما نمی‌شود فراقانونی عمل کرد، مرجع رسیدگی فقط دفتر گسترش است و بس.

به گفته وی، مجوزهایی که برای دکتری دادیم با رعایت ملاحظاتی بود که فقط برای کمک به دانشگاه ازاد بود که در خیلی از موارد هم به نظر من شاخص های لازم را نداشتند و به جای اینکه بگویند چرا دکتری را مجوز دادید پس ارشد هم بدهید باید می‌گفتند چرا این ۱۴۰۰ مجوز دکتری را دادید؟

شریعتی‌نیاسر گفت: آقای ولایتی شخصیت ارزنده کشورمان که به کیفی سازی معتقدند ببینند ایا این رشته های مجوز داده شده هم کیغیت لازم را داشتند؟ البته ما رشته های ارشد که دکترای ان را مجوز داده بودیم بررسی،کردیم و برخی از انها برگردانده شد، ما انتظار داریم مسوولان دانشگاه ازاد همکاری کنند، ما امروز صبح از معاون اموزشی دانشگاه خواستیم در جلسه رسیدگی رشته ها در دفتر گسترش حضور یابند ولی نیامدند.

وی تاکید کرد که طی امروز و فردا رسیدگی‌ها درباره رشته‌های دانشگاه آزاد تمام می‌شود، صد رشته محل که دکترای آن داده شده ولی در ارشد مجوز نداشته بازمی‌گردد.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: تمام رشته محل های مصوب در نهایت در سایت وزارت علوم مشخص می شود، سایت دانشگاه ازاد فقط برای انتخاب رشته فعال شده است و داوطلبان می‌توانند انتخاب رشته کنند ولی باید بدانند که در نهایت وزارت علوم نظر نهایی را اعلام می‌کند، دانشجویانی که وارد رشته ای شدند که مجوز وزارت علوم را دارد تا پایان تحصیل مشکلی ندارند.

وی تاکید کرد: من هیچ رویکرد سیاسی در تصمیم گیری‌های اموزش عالی ندارم و ارتباط این قضیه با انتخابات اصلا در قاموس ما معنا ندارد، هر زیرنظامی در شرایط خودش اقتضائات و مشکلاتی را مطرح می کند مثلا اعضای هیات علمی در حال جذب است که ما همه برادریم و این ها را توجه می‌کنیم و همکاری لازم را داریم.

شریعتی نیاسر در پاسخ به این سوال که آیا عبدالحسین فریدون به عنوان نماینده وزارت علوم در جلسه کمیته ۳نفره حضور داشته یا خیر، گفت: در بررسی رشته محل‌های دانشگاه آزاد هیچ نماینده ای از وزارت علوم نبوده، اگر امضای نماینده وزارت علوم را دارند نشان دهند.
فریدون فقط در جلسه رسیدگی به نحوه برنامه ریزی‌ها بوده است که به رشته محل ها مرتبط نیست.

وی ادامه داد: کمیته سه نفره باید مرتبا با حضور هر سه نفر و در دفتر گسترش اموزش عالی باشد که اینگونه نبوده است، اصلا ما به کمیته سه نفره کاری نداریم زیرا مصوبه مجلس را داریم و آن قانون سال ۶۷ منسوخ است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: هنوز اعتراض و انتقادی از نمایندگان مجلس درباره حذف رشته های دانشگاه آزاد به ما نرسیده ولی انتقاد و اعتراض حق قانونی نماینده‌هاست و ما هم در صورتیکه به ما اعلام شود، رسیدگی می‌کنیم.

وی گفت: من فکر می‌کنم حتما به تفاهم می‌رسیم، دانشگاه ازاد هم بخشی از زیرنظام های اموزش عالی است. این انتقادها وجود،دارد ما از دانشگاه دولتی ها هم گاهی انتقاد داشتیم. من نگرانی ندارم و حتما در فضای تعامل مشکلات حل می‌شود.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: مسائل در فضای گفتگو قابل حل است اگر مسوولان دانشگاه ازاد هم مسائلی را مطرح کردند شاید از برخی قوانین غافل بودند ولی ما باید کمک کنیم از رسانه فقط برای تنویر افکار عمومی استفاده شود و تشویش صورت نگیرد.

وی با تاکید بر اینکه یک مورد مجوز خارج از اصول نداده ام و تا وقتی هستم نمی دهم هر کس خودش میداند و خدای خودش، گفت: خود نوریان کسی است که در عرصه دانشگاه غیرانتفاعی فعال است و این بسیار خوب است بنابراین ما مشکلی در مورد افرادی که دانشگاه غیرانتفاعی دارند، نداریم.

براساس این گزارش، خبرنگاری به شریعتی نیاسر گفت شما سه سال پیش هم گفته بودید که مخلص دانشگاه هستید و همکاری می‌کنید که شریعتی نیاسر در پاسخ گفت: همچنان همان حرف را می‌گوییم و چیزی از اخلاص ما کم نشده است.

وی افزود: ما مرتبا در حال گفتگو با همه زیرنظام ها هستیم اما گاهی برخی زیرنظام ها به شاخص های قانونی رضایت نمی دهند که این مساله را رسیدگی می‌کنیم و جای نگرانی نیست، رشته های دانشگاه ازاد که مجوز داشتند هیچ منعی ندارند و جای نگرانی نیست بلکه بحث بر سر رشته های جدید است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: تا ۱۷ تیر که مهلت انتخاب رشته هست داوطلبان در جریان تمام مجوزها قرار می‌گیرند و مشکلی هم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: در دولت یازدهم چه زمانی که من بودم چه قبل از آن نظارت کامل صورت می‌گرفت و بررسی ها انجام شده است.

شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: همه زیرنظام ها باید ماموریتشان را دنبال کنند و از ریل ماموریتشان خارج نشوند، ماموریت دانشگاه پیام نور هم اموزش غیرحضوری است و مشروط به اینکه در این ریل ماموریت باشد مورد حمایت است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خود شما دارای دانشگاه غیر انتفاعی هستید شائبه سیاسی‌کاری در این مورد است، گفت: من نمی‌خوام اسامی شخصیت‌های مختلف در کشور را ببرم که در این مساله فعال هستند و دنبال مراکز غیر انتفاعی بوده و هستند که کار درستی هم هست. در دورانی که بنده حضور دارم یک مورد مجوز خارج از اصولی به احد الناسی نداده و نخواهم داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول