اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

خبرنگار فارس در سوریه گزارش می‌دهد

تحرکات نظامی ترکیه در شمال سوریه و نگرانی کُردها از بدعهدی آمریکا

کُردهای سوری بیش از آن که نگران تحرکات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه باشند، نگران بدعهدی آمریکایی‌ها و پشت کردن واشنگتن به آنها هستند.

تحرکات نظامی ترکیه در شمال سوریه و نگرانی کُردها از بدعهدی آمریکا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در سوریه، در جدیدترین تحولات میدانی شمال سوریه، ارتش ترکیه شب گذشته (پنج‌شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، در پاسخ به حمله توپخانه‌ای نیروهای کُرد سوریه موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) علیه مواضع گروه تروریستی «الجیش الحر» (ارتش آزاد)، مورد حمایت آنکارا، مواضع کُردها در شمال سوریه را با توپخانه گلوله باران کرده است.

بیانیه ارتش ترکیه توضیح می‌دهد که نیروهای کُرد مواضع الجیش الحر را در منطقه «مرعناز»، در جنوب شهرک مرزی «اعزاز» در شمال سوریه گلوله باران کرده و آنکارا به تجاوز آنها پاسخ داده است.

در زمانی‌ که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به پیشروی خود در حومه جنوبی استان «دیر الزور» ادامه می‌دهند و فاصله چندانی با شهر مرزی «البو کمال» ندارند، ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا با محاصره شهر «رقه» توسط گروه مسلح موسوم به «نیروهای سوریه دموکراتیک» شمارش معکوس برای آغاز عملیات بیرون راندن داعش از این شهر و تصرف آن را شروع کرده‌اند.

نگرانی آمریکایی‌ها از تحرکات ترکیه

عدم تعرض آمریکا به عملیات ارتش سوریه در استان دیر الزور و دیگر شهرها و مناطق «وادی فرات» به دو نکته اشاره می‌کند:

- درک این موضوع که نیروهای ائتلاف توان و قدرت حضور موفق در این جبهه عملیاتی را ندارند

- افزایش نگرانی‌های ائتلاف از تحرکات نظامی ترکیه در شمال سوریه و اقدام نظامی این کشور علیه کُردها

در این بین نکته دوم بیش از مورد اول ذهن واشنگتن و متحدانش در ائتلاف بین المللی را به خود مشغول کرده است، موضوعی که «ریان دیلون»، سخنگوی ائتلاف در کنفرانس خبری هفتگی‌اش در بغداد نیز به آن اشاره و در پاسخ سوالات خبرنگاران که از وی درباره تحرکات جدید ترکیه در شمال سوریه سوال کرده بودند، این تحرکات را چه در شرق رودخانه فرات و چه در منطقه عفرین نگران کننده توصیف کرده بود، به حدی‌که تمرکز ائتلاف بر عملیات رقه، به عنوان اولویت اول این نیرو در سوریه را از بین خواهد برد.

نگاه آنکارا به عفرین

در این راستا، منابع کُرد سوری تاکید می‌کنند که ترکیه به عفرین چشم دوخته و خواهان آن است. به گفته این منابع آنکارا از ماه مه گذشته درحال تدارک برای اقدام نظامی در عفرین به بهانه مبارزه با تروریسم و در پوشش نیروهای «سپر فرات» است.

منابع مذکور تشدید فعالیت نظامی ترکیه در شمال سوریه و در مناطقی مانند مرعناز، الشیخ عیسى، دارة عزة، قلعة سمعان، أطمة، باب الهوى، جندیرس و غیره طی روزهای اخیر و بمباران مواضع کُردها در این مناطق و رسیدن مهمات جدید به استان مرزی کلس ترکیه و شهر اعزاز سوریه را در راستای این هدف ترکیه ارزیابی می‌کنند.

کُردها اگرچه تاکید کرده‌اند که با تجاوزات نظامی ترکیه قاطعانه برخورد خواهند کرد، اما نیم نگاهی به روس‌ها و توافق مسکو دارند که تاکید می‌کند، در قبال موافقت کُردها با حضور نظامی روسیه در مناطق کُردنشین شمال سوریه از جمله عفرین، مسکو موظف به مقابله با تحرکات نظامی ترکیه در این شهر و مناطق کردنشین شمال سوریه است.

به همین دلیل نیروهای کُرد بر این باورند، عدم اقدام روسیه جهت مقابله با تحرکات نظامی ترکیه در عفرین معنای همراهی مسکو با آنکارا در شمال سوریه را خواهد داد.

بیم از بدعهدی آمریکا

اما نیروهای کُرد سوریه بیش از آنکه نگران روسیه باشند، نگران بد عهدی‌ آمریکایی‌ها و پشت کردن واشنگتن به آنها هستند، به ویژه آنکه آنها تاکید می‌کنند، کاخ سفید تاکنون حمایت جدی از کُردهای سوریه در برابر ترکیه به عمل نیاورده است.

به همین دلیل یگان‌های مدافع خلق تاکید می‌کنند، نمی‌توانند به اطمینان بخشی‌های کاخ سفید مبنی بر در امان بودن عفرین از چشم داشت‌های ترکیه اعتماد کنند. این نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها زمانی افزایش می‌یابد که برخی از رسانه‌ها خبرهایی منتشر کرده‌اند که از نقشه آنکارا برای اعزام نظامیان خود به استان ادلب در چارچوب تفاهم‌های به دست آمده درباره طرح «مناطق کاهش تنش» پرده برمی‌دارد.

سناریو ورود ترکیه به ادلب

به گفته معارضان سوری ارتش ترکیه درحال برنامه ریزی برای اعزام نیروی نظامی به استان ادلب طی هفته آینده است و پس از ورود به ادلب کار احداث سه پایگاه نظامی برای نظامیانش در شهر ادلب و حومه آن را آغاز خواهد کرد.

کُردها این اقدام ترکیه را بخشی از طرح آنکارا جهت محاصره عفرین که دارای مرزهای مشترک با حومه شرقی ادلب می‌باشد، ارزیابی کرده و حتی از وجود نقشه‌های گسترده‌تر و چشم‌داشت‌های بزرگ‌تر نزد ترک‌ها سخن می‌گویند.

به اعتقاد آنها دست‌اندازی ترکیه به شمال سوریه به عفرین ختم نمی‌شود، بلکه نگاه آنکارا به مناطق و شهرک‌های واقع در حومه شمالی و غربی حلب از جمله شهرک‌های شیعه نشین «نبل» و «الزهراء» دوخته شده است، سناریویی که به شدت کُردهای شمال سوریه را نگران می‌کند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول