اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عفو بین‌الملل در انتقاد از قوانین ضدتروریستی فرانسه

هدف وضعیت فوق‌العاده حاکم بر فرانسه محدود کردن تظاهرات‌های مشروع مردمی است

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی ضمن انتقاد از وضعیت فوق‌العاده حاکم بر فرانسه را اقدامی سوءاستفاده گرایانه از جانب دولت فرانسه باهدف محدود کردن تظاهرات‌های مشروع مردم ارزیابی کرد.

هدف وضعیت فوق‌العاده حاکم بر فرانسه محدود کردن تظاهرات‌های مشروع مردمی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه طی گزارشی به انتقاد از وضعیت فوق‌العاده 18 ماه اخیر فرانسه به بهانه مبارزه با تروریسم پرداخت و آن را مانعی بر سر راه برگزاری تجمعات و تظاهرات‌های  مسالمت‌آمیز و آزاد در خاک این کشور ارزیابی کرد.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، سازمان عفو بین‌الملل طی این گزارش وضعیت فوق‌العاده حاکم بر فرانسه را که حکم آن در روز 13 نوامبر سال 2015 پس از حملات تروریستی مرگبار پاریس و سن دنی بمنظور مقابله با حملات تکفیری‌ها صادر شد، اقدامی در جهت افزایش قدرت و اختیارات نیروهای امنیتی ارزیابی اعلام کرد که دولت با سوءاستفاده از وضعیت فوق‌العاده حاکم بر فرانسه آن را در جهت محدود کردن تظاهرات‌های مشروع به کار گرفته است. 

طبق آمار و ارقام ارائه شده از سوی وزارت کشور فرانسه به سازمان عفو بین‌الملل، از زمان اعلام وضع فوق‌العاده در فرانسه، مقامات این کشور در فاصله زمانی 14 نوامبر 2015 تا 5 می 2017، حدود 155 مورد دستور ممنوعیت برگزاری نشست، تظاهرات و تجمعات عمومی صادر و در 639 مورد از حضور افراد خاص در تظاهرات‌ها به ویژه تظاهرات‌ها علیه قانون کار جلوگیری کرده‌اند.

«مارکو پرولینی» از پژوهشگران سازمان عفو بین‌الملل که در نگارش این گزارش سهیم بوده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «قوانین مربوط به اعمال وضعیت فوق‌العاده که هدف از آن حفاظت از مردم در برابر تهدیدهای تروریستی است بمنظور محدود کردن حقوق مردم در برگزاری تظاهرات‌ها و تجمعات مسالمت‌آمیز اتخاذ شده و به موجب آن حق مردم در زمینه برگزاری تظاهرات سلب شده است.»

دستگاه اجرایی فرانسه در پی حملات 13 نوامبر 2015 فرانسه که منجر به کشته شدن 130 نفر شد، طی حکمی اقدام به برقراری وضعیت فوق‌العاده در کشور کرد.

وضعیت فوق‌العاده در فرانسه در پی حملات مرگبار نوامبر گذشته پاریس بنا به درخواست دولت و با حکم پارلمان فرانسه برقرار شد.

در وضعیت اضطراری، نیروهای امنیتی قدرت و اختیارات بیشتری پیدا می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در این وضعیت پلیس و نیروهای امنیتی قادر خواهند بود افراد را برای مدت بیشتری در بازداشت نگه دارند و برخی از بازداشت‌ها می‌تواند با فرآیند قانونی کوتاه‌تری انجام شود.

انتقاد سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت فوق‌‌العاده جاری در فرانسه در حالیست که برخی کارشناسان نیز هشدار داده‌اند که تمدید وضعیت اضطراری می‌تواند به ضعف عملکرد نیروهای امنیتی منجر شود، چراکه آن‌ها از بعد حملات «شارلی ابدو» هم دائماً در آماده‌باش بوده‌اند.

انتقادها از ناکارآمدی و غیرمؤثر بودن برقراری وضعیت فو‌ق‌العاده در فرانسه در حالیست که وقوع حمله تروریستی اخیر در شهر نیس فرانسه نشان داد که به رغم برقراری وضعیت فوق‌العاده در کشور وقوع حملات تروریستی در این کشور همچنان اجتناب‌ناپذیر بوده و این تدابیر امنیتی نتوانسته مانع از فعالیت افراد و گروه‌های تروریستی و تأمین امنیت شهروندان شود.

این در حالیست که تاکنون چندین دور تظاهرات نیز در اعتراض به تداوم برقراری وضعیت فو‌ق‌العاده در فرانسه، در پاریس و دیگر شهرهای بزرگ این کشور برگزار شده و شرکت کنندگان در این تظاهرات‌ها تداوم برقراری وضعیت فوق‌العاده در کشور را ناقض آزادی و موجب افزایش ترس در جامعه ارزیابی کرده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول