اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خوزستان

فارس گزارش می‌دهد

دریای طلایی گندم به ساحل آرامش نرسید/پرداخت مطالبات گندمکاران روی غلطک تاخیر

مطالبات گندم‌کاران شوشی با وجود مشکلات تولید و تحویل محصول خود به مراکز خرید تاکنون پرداخت نشده است.

دریای طلایی گندم به ساحل آرامش نرسید/پرداخت مطالبات گندمکاران روی غلطک تاخیر

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، پیش از درو به گندمزارهای دشت شوش بروید؛ یک پارچه طلایی روی یک زمین پهن و مسطح که با سه خط موازی آبی‌رنگ دز، کرخه و شاوور از هم جدا شده‌ است.

رقص این خوشه‌های مواج را می‌توان به دریایی از طلا تشبیه کرد؛ طلایی که وقت استخراج آن فرا رسیده است؛ این روزها کشاورز در کنار خورشید بر فراز گندمزار ایستاده است و مهربانانه دست نوازش را بر سر خوشه‌ها می‌کشد و با خود زمزمه می‌کند که «وقت دروست ...»

اما ناگهان یاد‌ گذشته‌ای سخت حالش را آشفته می‌سازد؛ یاد چانه‌زدن با کمباین‌داران، فاصله حمل تا مراکز خرید و افت کیفیت محصول، گرفتاری‌های تحویل گندم، حفظ امنیت محصول در زمان حمل، هزینه ناچیز دسترنج و دیر پرداخت شدن آن، دلال‌ها و البته دغدغه‌های دیگری که باعث می‌شوند نگرانی، لبخندش را به یغما ببرد.

 اما مسئولان مربوط شهرستان شوش تصمیم گرفتند که امسال کشاورزان این شهرستان دیگر آشفته نباشند؛ کارگروه برداشت گندم شوش در سال جاری چند نشست برپا کرد تا دغدغه‌های کشاورزان بررسی و برطرف شوند؛ دغدغه‌هایی که باید دید که با پایان فصل برداشت چقدر رفع شده است.

*کمباین‌ها معاینه فنی می‌شوند

کیفیت فنی کمباین‌ها یکی از دغدغه‌های کشاورزان است؛ برخی کشاورزان معتقدند مشکل فنی در کمباین‌ها باعث ریزش محصول و هدررفت دسترنج آنها می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی شوش در این ارتباط می‌گوید: معاینه فنی کمباین برای کاهش ضایعات در مرحله برداشت و حین برداشت ضرورت دارد.

«علیرضا ملک‌زاده» ادامه می‌دهد: توجه به نکات فنی در مرحله کاشت، داشت و برداشت و پس از برداشت می‌تواند در افزایش عملکرد محصول، کاهش ضایعات و رضایتمندی کشاورزان موثر باشد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی‌های فنی، برای کمباین‌ها کارت معاینه فنی صادر می‌شود، می‌افزاید: برای کمباین‌هایی که کارت معاینه فنی ندارند سوخت تعلق نمی‌گیرد.

مدیرجهاد کشاورزی شوش اضافه می‌کند: سوخت مورد نیاز کمباین‌هایی که کارت معاینه فنی دارند نیز با هماهنگی جهاد کشاورزی و همکاری شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین می‌شود.

*خطر بیماری قابل کنترل است

از نظر کشاورزان علاوه بر ضرورت معاینه فنی، باید به پیشگیری از خطر انتقال بیماری از کمباین‌های مهاجر به محصولات کشاورزی نیز توجه کرد.

«یوسف صرخه» از کشاورزان غرب کرخه است که به فارس می‌گوید: هر سال از استان‌های لرستان، کردستان، کرمانشاه و دیگر استان‌های کشور صدها دستگاه کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی وارد خوزستان می‌شوند. این کمباین‌های مهاجر خطر انتقال بیماری به محصولات کشاورزی را با خود به همراه دارند.

اما به گفته مدیر جهاد کشاورزی شوش، کمباین‌ها برای دروی گندم باید از پست‌های قرنطینه ضد عفونی استان عبور کنند.

ملک زاده می‌گوید: این پست‌ها برای جلوگیری از انتقال بیماری‌های‌ سیاهک هندی و سایر بیماری‌های بذر به اراضی کشاورزی دیگر برپا شده‌اند.

 *نرخ برداشت ثابت نیست

از فیلتر معاینه فنی و پست‌های ضدعفونی کمباین‌ها که بگذریم نوبت به تعیین نرخ برداشت می‌رسد که از نظر کشاورزان نرخ ثابتی نیست؛ این یکی از دغدغه‌های رئیس انجمن صنفی کشاورزان نیز هست که در میزگرد شوشی‌ها مطرح شد.

«عظیم» از کشاورزان بخش شاوور شوش در این ارتباط می‌گوید: قیمت‌های کمباین در سال‌جاری در طول فصل برداشت به شکل قطعی مشخص نشده، اما آنچه که روشن است قیمت بالا و غیر ثابت برداشت محصول است که کارشناسانه به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به میزان تولید در هکتار، مشکلات و هزینه‌های تولید، در شرایط کنونی کشاورزان با مشکل مواجه می‌شوند.

*هزینه حمل و یک دغدغه دیگر

پس از عملیات دروی کمباین‌ها مرحله حمل گندم فرا می‌رسد؛ از نظر کشاورزان هزینه حمل گندم به مراکز تحویل خرید تضمینی تفاهمی است و قیمت مشخصی وجود ندارد.

برخی‌ از کشاورزان شوش در گفت‌وگو با فارس از قیمت بالای حمل گندم خبر می‌دهند و برخی دیگر از کمبود وسایل حمل‌و‌نقل این محصول به مراکز خرید گلایه می‌کنند.

این در حالی است که در کنار گندم، فصل برداشت چغندر نیز فرا رسیده و در ماه‌های اخیر رئیس انجمن کشاورزی شوش در زمینه حمل این محصول کشاورزی با توجه به میزان کشت هشدار داده بود.

* قطب تولید گندم

براساس گزارش انجمن صنفی کشاورزان شوش، 230 هزار تن گندم خوراکی مازاد بر مصرف و نزدیک به 25 هزار تن گندم بذری به مراکز خرید این شهرستان تحویل شده است.

به گفته رئیس تعاون روستایی شوش 10 مرکز خرید در شهرستان شوش عملیات خرید گندم از کشاورزان را در فصل برداشت انجام می‌دادند که از این تعداد، 7 مرکز متعلق به تعاون روستایی هستند.

«هومن سپهوند» می‌افزاید: مراکز خدمات دهخدا، سید عباس، غرب کرخه، شهید رجایی، حقیقت، اتحاد و دانیال متعلق به تعاون روستایی هستند و 3 مرکز خرید دیگر متعلق به شرکت غله و خدمات بازرگانی. این3 مرکز خرید شامل مرکز گلدشت چنانه، رحیم خانی و سیلوی مرکزی است.

*تحویل گرفتن گندم از کشاورزان

رئیس تعاون روستایی شوش با بیان اینکه شهرستان شوش در زمینه خرید گندم یکی از بزرگ‌ترین شهرستان‌های خوزستان با توجه به حجم بالای برداشت است، می‌گوید: برای ارائه خدمت به کشاورزان برای اولین بار در منطقه آهودشت بخش شاوور و برای کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل در سال جاری مرکز خرید آهودشت را فعال کردیم تا نتایج مثبتی را برای خرید گندم شاهد باشیم.

سپهوند اضافه می‌کند: همزمان با شروع برداشت گندم، مراکز خرید این اداره در مراکز اتحاد (سیدعباس)، شهیدرجایی (رداده)، غرب کرخه ( سرخه)، دهخدا ( میثم تمار)، دانیال ( چنانه) و حقیقت (آهودشت) در حال تحویل گرفتن گندم از کشاورزان هستند.

رئیس اداره تعاون روستایی شوش در ادامه به تلاش کارگروه برداشت گندم شوش برای رفع دغدغه‌های کشاورزان اشاره می‌کند و می‌افزاید: بی شک با تلاش همه، چند موضوع مهم به نتیجه رسیده که از این دسته می‌توان به کاهش ضایعات و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل و ترافیک جاده‌ای اشاره کرد.

*پرداخت نشدن مطالبات یعنی هیچ

در این میان غول دغدغه‌های گندم‌کاران را باید پرداخت نشدن مطالبات عنوان کرد؛ اکنون با گذشت بیش از بیست روز از تحویل گندم به مراکز خرید اما مطالبات اغلب کشاورزان تاکنون به حساب آنها واریز نشده است.

این مسئله حتی صدای نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورد؛ سید راضی نوری اخیرا در تذکری شفاهی به وزیر جهاد کشاورزی خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندم‌کاران شوشی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شوش را می‌توان پایتخت کشاورزی کشور در تولید گندم عنوان کرد؛ منطقه‌ای که در سال‌های اخیر با وجود طغیان رودخانه و حوادث طبیعی، روند صعودی در تولید گندم را به نام خود ثبت می‌کرد.

 این در حالی است که دغدغه‌های کشاورزان این محصول استراتژیک برای افزایش بهره‌وری باید به صورت ریشه‌ای برطرف شوند، در غیر این صورت ممکن است که امواج این دریای طلایی ضعیف و آرام شده و از تلاطم، ماجراجویی و ثبت ارتفاع فاصله بگیرد.

------------------------------------

گزارش از عارف شریفی صرخه

-----------------------------------

انتهای پیام/72031/د40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول