اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس گزارش می‌دهد

اعتراض به برخورد قانونی با فسادهای اثبات‌شده در دانشگاه آزاد به دلیل لج‌بازی سیاسی

هیأت امنای دانشگاه آزاد در جلسه‌ای قانونی، رئیس سابق این دانشگاه را عزل و سرپرست جدید را منصوب کرد اما مشخص نیست با وجود مدارک لازم دال بر حجم بالای فساد مدیریتی، برخی به چه دلیل و با چه استنادی سعی دارند به اقدام قانونی این هیأت خدشه وارد کنند.

اعتراض به برخورد قانونی با فسادهای اثبات‌شده در دانشگاه آزاد به دلیل لج‌بازی سیاسی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، پس از مرگ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، دانشگاه آزاد که به نوعی به میراث خاندان هاشمی تبدیل شده بود پدر معنوی خود را از دست داد و هر کس درباره تعیین رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای این دانشگاه چیزی می‌گفت.

* از انتصاب ولایتی تا جلسه عزل میرزاده

اما رهبر معظم انقلاب شخصا حکم علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد صادر کردند و از آن زمان دانشگاه آزاد مسیر خود را یافت.

ولایتی بر ساماندهی دانشگاه آزاد در امور مختلف تأکید کرد و پس از آن با برگزاری جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد، علی اکبر ولایتی با اکثریت آرای اعضای هیأت علمی به عنوان رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد هم تعیین شد.

حالا نوبت به آن رسیده بود که وضعیت ریاست دانشگاه آزاد نیز تعیین شود، برای این امر آنچه در اساسنامه دانشگاه آزاد بود مدنظر قرار گرفت.

جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنای دانشگاه آزاد بر اساس تبصره یک ماده 11 دانشگاه آزاد و به‌ درخواست چهار نفر از اعضای هیأت امنا تشکیل شد.

براساس ماده 11 اساسنامه دانشگاه آزاد «هیأت امناء حداقل هر دو ماه یک‌ بار به‌دعوت رئیس هیأت امنا تشکیل جلسه می‌دهد، جلسات با حضور اکثریت کل اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.»

همچنین تبصره یک ماده 11 اساسنامه دانشگاه آزاد آمده است «در صورت لزوم به‌پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا 3 نفر از اعضاء، جلسه فوق‌العاده هیئت امناء تشکیل می‌شود.»

سوم اردیبهشت‌ماه امسال بود که جلسه در ابتدا با حضور 9 نفر از اعضای هیأت امنا تشکیل شد و مسأله مدیریت دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر علوم و وزیر بهداشت که اعضای حقوقی هیأت امنای دانشگاه آزاد هستند برای شرکت در جلسه هیأت دولت از جلسه خارج شدند ولی همچنان جلسه دارای حدنصاب بود.

در ادامه جلسه موضوع استعفای میرزاده رئیس وقت دانشگاه آزاد مطرح شد که وقتی برای استعفای میرزاده رای گیری شد، هفت نفر از 9 نفر اعضای هیات امنا حضور داشتند و سید حسن خمینی و حمید میرزاده رای ندادند و پنج نفر دیگر رای دادند.

سید حسن خمینی اعتراض کرد که شما فقط برای استفعاء رای گیری کردید ولی برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا نداد رای گیری به عمل نیامد!

بلافاصله علی‌اکبر ولایتی به عنوان رئیس جلسه برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا ندهد درخواست رای کرد که آن هم با پنج رای به تصویب رسید.

در این زمان سید حسن خمینی با حالت قهر جلسه را ترک کرد و میرزاده نیز با گفتن این سخن که از فردا در دانشگاه حاضر نخواهم شد، جلسه را ترک کرد.

با رفتن این دو نفر هنوز جلسه رسمیت خود را داشت زیرا 5 نفر از اعضاء هیات امنا حضور داشتند که طبق اساسنامه اکثریت به شمار می روند و به همین دلیل برای سرپرستی علی‌محمد نوریان نیز رای گیری شد که به اتفاق آراء تصویب شد.

* نامه سیدحسن خمینی به رئیس جمهور و اعتراض به عزل میرزاده

بر اساس اساسنامه دانشگاه آزاد این مسائل در شرایط کاملا قانونی اتفاق افتاده و وزیر علوم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دیگر اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد نیز قانونی بودن عزل و نصب رئیس دانشگاه آزاد را تائید کرده‌اند ولی اینکه پس از گذشت بیش از یک ماه از این مسأله حالا سیدحسن خمینی درباره غیرقانونی بودن عزل میرزاده به رئیس جمهور نامه نوشته است جای سوال دارد.

خود میرزاده نیز عزلش را غیرقانونی دانسته و گفته است: آقایان محمدیان، ولایتى و جاسبى موافق عزل بنده بودند و آقایان صمدى یزدى و فریدون عزیزی به دلیل اینکه دوره چهار ساله‌شان تمام شده بوده حق رأى نداشتند و با وجود تذکر برخى از اعضا و تنها با اصرار دکتر ولایتى اقدام به رأى دادن کردند. آقاى فرهاد دانشجو هم که همانند عزیزى و صمدى یزدى دوره عضویتش به پایان رسیده، از همان سال در جلسات شرکت نمى کرده و لذا در جلسه نبوده است.

میرزاده بر نبودن دو وزیر علوم و بهداشت هم تاکید کرده در حالیکه علی اکبر ولایتی گفته است که در جلسه اکثریت هیئت امنا(5نفر) حاضر بودند و اساسنامه هم می‌گوید که اگر اکثریت حاضر رای دهند رای آنها قانونی است.

حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز بر قانونی بودن عزل میرزاده تأکید کرده و با بیان اینکه ای کاش آقای سید حسن خمینی حداقل یکبار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کرد، از رفتار سیدحسن خمینی تعجب کرده و گفته است: جای تعجب است که آقای سید حسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای وی انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید!

* فسادهای مالی علت اصلی عزل میرزاده

اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد، علت اصلی برکناری میرزاده را در فسادهای مالی این دانشگاه دانسته‌اند به طوریکه ولایتی بر وجود تخلفات مالی در دوره مدیریت میرزاده و دخالت فرزندان وی در امور دانشگاه و انعقاد قراردادهای مالی کلان اشاره کرده و گفته است: این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود وبنا به شهادت برخی از اعضای هیئت موسس و امنا در همان زمان هم قرار بوده که میرزاده عزل شود.

افراد دیگر حاضر در دانشگاه آزاد هم بر وجود فسادهای مالی در دوره مدیریت میرزاده در این دانشگاه صحه گذاشته‌اند.

غلامرضا آباد مدیرکل سابق صندوق رفاه و بیمه دانشجویان دانشگاه آزاد از شنیده‌هایش درباره تصمیم گیری پیرامون عزل میرزاده در زمان حیات آیت‌الله هاشمی خبر داده و گفته است: بحث‌های مربوط به میرزاده در چند شاخه مطرح است، یکی از این بحث‌ها این بود که حلقه‌ای با عنوان حلقه مسکو در دانشگاه آزاد ایجاد شده بود به طوری که برخی افراد که حتی یک روز کاری سابقه کار نداشتند در برخی پست‌های حساس به کار گرفته شدند به این دلیل که این افراد از نزدیکان پسر میرزاده بودند. این افراد عقبه‌ای از زمان تحصیل پسر میرزاده در مسکو داشتند، مثلاً 3 نفر از اینها دندان‌پزشک بود که دندان‌پزشک معادل کارشناسی ارشد در بحث هیأت علمی محسوب می‌شود و این افراد با این مدرک به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد تأیید و حتی دو نفر از اینها بورسیه شدند.

وی گفته است: ولایتی مدارک کاملی از فساد مالی میرزاده در دست دارد ولی می‌توانیم این گونه هم مطرح کنیم که اگر فرزندی یک ماشین تویوتای 20 میلیون تومانی داشته باشد و پس از پست گرفتن پدر، ماشین‌های آن‌ها به لندکروز 400 میلیونی و هیوندای IX35 صد و هفتاد میلیونی و تویوتا یاریس 110 میلیونی ارتقا یابد آیا پدر نباید به این مسأله ورود کند که پول خرید ماشین از کجا آمده است؟ در این زمان چه مسأله‌ای به ذهن می‌رسد جز اینکه همه با هم هماهنگ بودند.

اما فساد مالی در دانشگاه آزاد به همین‌جا ختم نمی‌شود به طوریکه آباد از حقوق‌های نجومی مدیران و پشت پرده چگونگی تامین غذای واحدهای دانشگاه نیز پرده برداشته و گفته است: شما ببینید منشأ تأمین غذاهای رستوران واحدهای دانشگاهی تهران کجاست، با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که سود غیرقانونی این مسأله حدود روزانه 15 میلیون تومان است. 

وی گفته است: برخی مدیران نیز حقوق‌های بسیار بالایی دریافت می‌کردند و من شنیدم که حقوق‌های مدیران ارشد در دانشگاه آزاد 24 و 25 میلیونی بود، آیا درست است دانشجویانی که شهریه یک میلیونی خود را با فشار به خانواده پرداخت می‌کنند این هزینه صرف حقوق‌های نجومی مدیران شود؟

دخالت‌های پسر میرزاده در طرح‌های کلان دانشگاه آزاد تا حدی پیش رفته بود که فروغی رئیس اسبق واحد اصفهان دانشگاه آزاد نیز گفته است: احسان میرزاده فرزند رئیس سابق دانشگاه آزاد سعی می‌کرد طرح‌های دانش‌بنیان و پژوهشی با درآمدهای بسیار خوب و اشتغال‌های بسیار زیاد را از دانشگاه خارج کرده و آن را تصاحب کند.

* در خواست تشکل‌های دانشجویی برای برخورد با فساد در دانشگاه آزاد

بر این اساس، تشکل‌های دانشجویی نیز بر لزوم برخورد با فساد در دانشگاه آزاد تأکید کرده‌اند و از ولایتی و همچنین قوه قضاییه درخواست برخورد با فسادها را دارند.

انجمن‌های اسلامی دانشجویان 10 دانشگاه کشور در نامه‌ای خطاب به سیدحسن خمینی آورده‌اند: بیت صالحه امام(ره) را با حمایت از کسانی که به تعبیر ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد انواع فسادهای مالی و رانت خواری‌ها را انجام داده‌اند، بیش از این آلوده نسازید.

همچنین متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به مفاسد مطرح‌شده مربوط به رئیس سابق و فرزندانش در جریان مدیریت دانشگاه آزاد گفته است: در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد نیز مواردی این‌چنین مطرح شده بود، عدم برخورد قاطع با فسادهای گذشته این دانشگاه باعث بروز رانت‌ها و فسادهای گسترده اخیر در این دانشگاه شده است، از دستگاه قضا می‌خواهیم با ورود به پرونده‌های فساد دانشگاه آزاد به اتهامات میرزاده و فرزندانش رسیدگی کند و برای همیشه به موضوع فساد و رانت در دانشگاه آزاد که با شهریه دانشجویان و خانواده‌های آنها اداره می‌شود، خاتمه دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول