اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تهیه‌کننده «هیچ‌کجا، هیچ‌کس» درگفت‌وگو با فارس

در سال‌های اخیر قدرت صنوف سینمایی به دفترچه بیمه ختم شد

حسن کلامی تهیه‌کننده سینما گفت: شرایط اقتصادی سینما را باید تغییر بدهیم. در اکثر اوقات منابع مالی وجود دارد متاسفانه تنها به یک سلیقه خاص توزیع می‌شود و همه سلایق را در بر نمی‌گیرد.

در سال‌های اخیر قدرت صنوف سینمایی به دفترچه بیمه ختم شد

حسن کلامی تهیه‌کننده سینمای ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس درباره فضای فرهنگی و تغییراتی که منجر به رونق در سینما می‌شود گفت: یکی از نکات مهم امروز سینما، بیکاری عوامل سینما است . تا وقتی که کار نباشد و محصول تولید نشود اتفاق فرهنگی در کشور رخ نمی‌دهد. تلویزیون در سال 250 تله فیلم تولید می کرد و تعداد زیادی سریال را در برنامه تولید داشت  عوامل سینما هم در کار ها مشغول بودند. امروز تلویزیون تولید تله فیلم ندارد و  سریال هم محدود تولید می‌کند و به دلیل نداشتن  منابع مالی میزان تولید طولانی می‌شود این باعث شده که  همه عوامل به سمت سینما می آیند. 

وی ادامه داد: سینما تولیدات خودرا  حفظ کرده است اما  یک بخش خاصی از عوامل سینما مشغول به کار هستند. تعداد افرادی که ارتباط با اسپانسر و  منابع مالی دارند فعال هستند و بیشتر سینما به سمت کار‌های با بودجه های پایین گرایش پیدا کرده است و  این باعث شده که سینما تهی شود. بیشتر آثار  آپارتمانی و با شخصیت‌های محدود جلوی دوربین می‌رود. اما در گذشته در سینما فیلم هایی داشتیم که بیگ پروداکنش و در مفهوم درست کلمه «سینما» بودند. 

تهیه‌کننده فیلم «هیچ کجا هیچ کس» در ادامه گفت: این شرایط اقتصادی تهیه‌کننده را وادار می‌کند به سمت  فیلم های کم هزینه، کم پرسوناژ برود و  در دراز مدت مخاطب این نوع سینما را پس می‌زندذائقه مخاطب به دیدن این دسته از فیلم عادت کرده و در مدت کوتاهی خسته می شود. 

وی درباره راهکار برون رفت از این شرایط گفت:  شرایط اقتصادی سینما را باید تغییر بدهیم. در اکثر اوقات منابع مالی وجود داشت و از آثار حمایت می شد و بودجه تزریق می شد در حال حاضر این بودجه به مراتب کم و محدود شده و متاسفانه تنها به یک سلیقه خاص توزیع می شود . همه سلایق را در بر نمی گیرد بنابراین فیلم‌ها همه یک شکل و یک دست می شوند و در سال چهار پنج فیلم هست که فروش خوبی دارد اما بقیه فیلم‌ها هزینه خود را تامین نمی‌کند. 

تهیه‌کننده «کودک و فرشته» گفت: اگر پول باشد فیلمنامه از این محددیت ها خارج می‌شود و داستان ها گسترده تر شده و در نهایت تغییر حاصل می‌شود. 

وی درباره ارائه حمایت از طریق بنیاد سینمایی فارابی به فیلم‌ها گفت: در فارابی فیلمنامه باید مورد تصویب قرار گیرد و در یک سطح به آثار کمک نمی‌شودفیلمنامه بایدسلیقه شورای فارابی را تامین کند . از سوی دیگر پولی که فارابی می دهد با هزینه‌های تولید بیشتر یک  شوخی است. یک فیلم معمولی را نمی‌توان زیر یک میلیارد تولید کرد. 

کلامی در ادامه تاکید کرد: مدیران و مسئولین فرهنگی، صنوف و فارابی نباید می گذاشتند قیمت سینماها بالا برود. رقم های دستمزد بازیگران سرسام آور است. باید هزینه های یک فیلم کنترل شده باشد. هر سال 20 تا 30 درصد دستمزدها بالا می رود اما باید دید  خروجی فیلم با این نوع دستمزدها جواب می‌دهد با این دستمزدها و  خروجی فیلم‌‌ها کار بعدی محقق نخواهد شد. 

وی در خاتمه تاکید کرد: صنوف هم باید همکاری کنند اما متاسفانه صنوف قدرت ندارند تنها فعالیت صنوف به یک  دفترچه بیمه و بلیت جشنواره محدود شده هیچ قدرتی ندارند. صنف در ایران معنی ندارد. چقدر قوانین و مقررات را تغییر دادند و  چقدر کارآمد بودند؟

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول