اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

در پاسخ به فارس مطرح شد

مشکل دریافت اوراق خزانه به جای مطالبات نقدی/ مسیر چهار خطه ریلی تهران-کرج تا اردیبهشت‌ تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن (بالاست) با بیان اینکه بابت اجرای پروژه‌ها حدود 120 میلیارد تومان از راه‌آهن طلب داریم،‌ گفت: اجرای چهار خطه ریلی تهران - کرج در قالب قطار حومه‌ای تا اردیبهشت 96 به پایان می‌رسد.

مشکل دریافت اوراق خزانه به جای مطالبات نقدی/ مسیر چهار خطه ریلی تهران-کرج تا اردیبهشت‌ تکمیل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیروس جعفری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن (بالاست)، شرکتی روسی است و 25 درصد سهام آن در فرابورس دادوستد می‌شود،‌ گفت: جزو معدود شرکت‌های چندوجهی در خاورمیانه هستیم که به اندازه قدمت راه‌آهن سابقه داریم.

وی ادامه داد: با توجه به توسعه خطوط ریلی کشور برنامه بهره‌برداری 11 معدن در اختیار شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن (بالاست) است. در مرور زمان نوسازی خطوط ریلی، پل‌ها و ابنیه‌ها و پس از آن نگهداری ساختمان‌ها و تأسیسات راه‌آهن به وظایف این شرکت اضافه شد.

جعفری ادامه داد: امروز 430 دستگاه واگن داریم و در 5 بخش معدنی، ساختمانی، راه‌آهن و ریل فعال هستیم.

وی با بیان اینکه 850 کیلومتر پروژه ریلی در دست اجرا و نگهداری داریم، بیان کرد: مجموعه پروژه‌های ما حدود 800 میلیارد تومان است که بابت اجرای آن حدود 120 میلیارد تومان از راه‌آهن طلب داریم.

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن با اشاره به اجرای بخش ایران خط آهن خواف- هراز توسط این شرکت، گفت: سهم ایران در این سطح ریلی تکمیل شده و ریل را از نقطه صفر مرزی عبور داده‌ایم. 

وی با اشاره به اجرای پروژه خط آهن چهار خطه تهران - کرج در قالب قطارهای حومه‌ای بیان کرد: چهار خطه کردن محور ریلی تهران - کرج 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا ابتدای اردیبهشت 96 تکمیل می‌شود.

جعفری درباره نحوه تأمین ریل برای پروژه‌ها گفت: به دو طریق تأمین توسط کارفرما و خریداری از کشورهای خارجی ریل را تأمین می‌کنیم. 

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن بیان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم 15 درصد واگن نو خریداری کنیم که البته این برنامه‌ریزی 2 ساله و به شرط تأمین مالی و فاینانس است. 

وی به اجرای خط آهن میانه - تبریز، اشاره کرد و گفت: در این پروژه که به تازگی شروع شده است زیرسازی مسیر در قطعه 6 در دست اجرا است. 

جعفری همچنین از اجرای اتوبان کمربندی شهر ایلخچی به طول 9 کیلومتر به صورت 4 باند خبر داد.

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن همچنین با اشاره به برنده شدن مناقصه از نظر عددی در دو کشور ازبکستان و افغانستان، گفت: این پروژه‌های بین‌المللی شامل دو پروژه راهسازی در ازبکستان و یک پروژه در افغانستان است که هنوز در مراحل اداری هستیم و تأمین مالی آن از طریق بانک جهانی خواهد بود.

وی افزود: بخش عمده بالاست مورد نیاز کشور را از طریق همین 11 معدنی که پروانه بهره‌برداری آن را داریم تأمین می‌کنیم. در آینده تعداد معادن افزایش می‌یابد و صادرات بالاست از ایران در دستور کار قرار می‌گیرد.

جعفری به مشکلات اسناد خزانه بابت دریافت مطالبات اشاره کرد و گفت: به علت عدم امکان دریافت مطالبات به صورت نقدی دچار چالش‌هایی شده‌ایم، چرا که به جای پول نقد از اسناد خزانه استفاده می‌کنیم. 

مدیرعامل شرکت ساختمان و تأسیسات راه‌آهن گفت: این اوراق مدت‌دار است. در مدت چند سال تأمین نقدینگی می‌شود و یا اینکه دارای سود ماهانه یا 3 ماه یکبار است اما کفاف هزینه پیمانکار را نمی‌دهد. همین عامل موجب می‌شود اوراق در بازار نقد شود و این نقدشوندگی در بازار موجب کاهش درصدی از رقم آن خواهد شد. این کاهش بسته به نوع اوراق و اسناد از 15 تا 25 درصد است و هزینه بالایی را به شرکت‌های پیمانکار تحمیل می‌‌کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول