اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

حسینی در گفت‌وگو با فارس خبر داد

سومین تامین مالی صنعت برق در بازار مشتقه بورس انرژی/ تامین مالی نیروگاه‌ها در دستور کار

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به جذابیت اختیار فروش و خرید تبعی برای شرکت‌های تولید نیروی برق گفت: علاوه بر به زودی شاهد تامین مالی چندین نیروگاه از طریق این ابزار تامین مالی در بورس انرژی ایران خواهیم بود.

سومین تامین مالی صنعت برق در بازار مشتقه بورس انرژی/ تامین مالی نیروگاه‌ها در دستور کار

سیدعلی حسینی در گفت‌وگو  با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با اشاره به تجربه موفق تامین مالی در جریان معاملات روز جاری گفت: در تابلو سلف موازی استاندارد بورس انرژی ایران، دومین عرضه اولیه قرارداد‌های سلف موازی استاندارد کالای برق شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر در نماد «سماه 961» با موفقیت صورت پذیرفت و در مجموع 318,134 قرارداد با قیمت ثابت 3,772,000 ریال به ارزش 1200 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.

مدیرعامل بورس انرژی ایران افزود: این سومین تجربه صنعت برق در زمینه تامین مالی از طریق انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد است و پیش از این در اسفندماه سال گذشته نیز این شرکت اقدام به تامین مالی از طریق این اوراق با ارزش 200 میلیارد ریال نموده بود که عملیات تسویه آن در یکم اسفندماه سال جاری (تاریخ سررسید) با موفقیت انجام پذیرفت.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که این اوراق با هدف تامین بخشی از منابع مالی به منظور بازپرداخت تسهیلات و سرمایه‌گذاری بلندمدت توسط شرکت آرین ماهتاب گستر منتشر شده به جزئیات تامین مالی 1200 میلیاردی ریالی این شرکت اشاره کرد و افزود: دارایی پایه هر قرارداد بسته برق (انرژی الکتریکی) معادل یک "کیلووات" در هر ساعت از "دوره مصرف" در "دوره تحویل" می‌باشد و خریداران در صورت داشتن شرایط تحویل و اعلام آمادگی جهت تحویل، قادر خواهند بود، دارایی پایه قرارداد را در نقطه مرجع داد و ستد (هاب) انرژی الکتریکی در شبکه سراسری برق کشور تحویل بگیرند.

به گفته این مقام مسئول با توجه به قابلیت تسویه نقدی قراردادها، خریداران می‎توانند در طول دوره معاملاتی یا در تاریخ سررسید قرارداد نسبت به تسویه نقدی این قراردادها اقدام نمایند.

حسینی افزود: این قراردادها منضم به اختیار فروش تبعی و اختیار خرید تبعی به ترتیب با قیمت 121درصد و 122درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید می‎باشند و بازارگردان این قرارداد در سقف تعهد روزانه خود ملزم به بازخرید قراردادهای مذکور با نرخ قیمت عرضه اولیه به علاوه سود معادل 20.5 درصد سالانه به صورت روز شمار می‎باشد.

مدیرعامل بورس انرژی ایران با اشاره به جذابیت این اوراق برای شرکت‌های تولید نیروی برق گفت: علاوه بر اوراق منتشره مذکور به زودی شاهد تامین مالی چندین نیروگاه به منظور پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای خود از طریق این ابزار تامین مالی در بورس انرژی ایران خواهیم بود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول