اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هادی محمدی در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

وضعیت داعش در منطقه پس از عملیات موصل

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به خروج داعش از عراق و ورود عناصر این گروه تروریستی به سوریه گفت: اولویت اول داعش پس از شکست در عراق، سوریه است.

وضعیت داعش در منطقه پس از عملیات موصل

هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس، در خصوص آینده حضور داعش در منطقه پس از نبرد موصل اظهار داشت: عملیات‌های در حال اجرا در بخش غربی موصل دارای ابعاد و پیامدهای مختلفی است. با توجه به بعد نظامی و روند پاکسازی مناطق، تاکتیک‌های ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی موجب بهبود سرعت عملیات در بخش شرقی موصل شده است. از طرفی این شرایط انگیزه و امید داعش را برای پایداری در این شهر از بین برده است.

وی افزود: داعش نگران آینده و شرایط پیش رویش است به همین دلیل نیروهای داعش در تلاش هستند تا مسیر فرار خود را مهیا کنند. ممکن است سفر بارزانی به ترکیه نیز در این راستا باشد زیرا مسیرهای عقب‌نشینی داعش یا از سمت اقلیم کردستان (تحت حاکمیت بارزانی) و یا از مناطقی در نزدیکی استان «دهوک» صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شکست داعش در عراق و امکان حضور این گروه در سوریه بیان کرد: ممکن است نیروهای داعش یا به سمت مناطق بیابانی که امکان پایداری در آنجا وجود ندارد و یا به سوریه عقب‌نشینی کنند که به نظر می‌رسد اولویت اول داعش سوریه است تا بتواند در این مناطق مستقر شوند.

محمدی در ادامه گفت: طبق گزارش‌های اخیر منطقه‌ای، نیروهای داعشی در بعضی مناطق یمن فعال شده‌اند آن هم به این دلیل که آمریکایی‌ها با استقرار داعش در این مناطق سعی در صدمه زدن به نیروهای القاعده دارند تا با خروج داعش از عراق این گروه را به سمت یمن هدایت کنند، تا با استقرار در آنجا اهداف و منافع آمریکایی و سعودی را تامین کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های داعش در استان الانبار و مناطق عشایری اظهار داشت: نیروهای داعش به جز موصل، در شهر تلعفر و بعضی از روستاهای استان الانبار در کوه‌های «مکحول» و در رشته‌کوه‌های «حمرین» مستقر شدند که به سمت چاه‌های نفت کرکوک و حویجه و مناطق پیرامونی این رشته‌ کوه‌ها حمله می‌کنند. در نتیجه پس از موصل و تلعفر نوبت به پاکسازی این مناطق از نظر نظامی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه در خصوص احتمال حضور این گروه تروریستی در اروپا، گفت: می‌توان انتظار داشت با شکست داعش در منطقه موج اقدامات تخریبی و تروریستی به سمت اروپا و غرب سرازیر شود. به همین دلیل سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای غربی سعی دارند تا با مدیریت خروج داعش از عراق و شکست در سوریه از ورود این گروه‌ به کشورهای غربی جلوگیری کرده و درعوض آنها را به سمت یمن و لیبی سوق دهند.

محمدی در پایان با اشاره به چشم‌انداز خروج رقه از کنترل داعش، خاطرنشان کرد: عملیات رقه دارای پیچیدگی‌هایی است لذا پیش‌بینی اینکه عملیات رقه به چه سمتی پیش خواهد رفت زودهنگام است. از طرفی نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت مدیریت آمریکایی‌ها هستند تا مناطق قابل توجهی پیشروی کرده‌اند و در انتظار پیمودن کیلومترهای پایانی تا شهر رقه هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول