اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

نمایشگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد افتتاح شد+تصاویر

نمایشگاه بزرگ فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران ساعتی پیش در محل نگارخانه آکادمی هنرهای تجسمی ترکمنستان در عشق‌آباد افتتاح شد.

نمایشگاه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد افتتاح شد+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد، «آتاگلدی عاشیراف» قائم مقام وزیر فرهنگ ترکمنستان در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران که در آن علاوه بر مقامات سیاسی و فرهنگی 2 کشور، سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم عشق‌آباد و چهره‌های مختلف فرهنگی، هنری، دانشگاهی، رسانه‌ای و فرهنگ دوست ترکمنستان حضور داشتند بر اهمیت برگزاری برنامه‌های فرهنگی تأکید کرد.

آتاگلدی عاشیراف تصریح کرد: روابط و همکاری‌های بین ترکمنستان و ایران که از اشتراکات فراوان تاریخی برخوردار هستند، در حال گسترش است و در قالب هفته فرهنگی، مردم با فرهنگ و هنر متنوع و غنی یکدیگر و اشتراکات سنتی و فرهنگی هم آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که سران 2 کشور گسترش مناسبات همه جانبه را مورد توجه خاصی قرار می‌دهند.

«ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در سخنانی، از رئیس جمهور، وزارت فرهنگ ترکمنستان و رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، جهت برگزاری هفته فرهنگی ایران در این شهر قدردانی کرد.

ترکمان گفت: فرهنگیان و هنرمندان ایران با برگزاری نمایشگاه بزرگ فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در واقع محبت و علاقه خود نسبت به مردم ترکمنستان را بیان می‌کنند زیرا مردم 2 کشور از اشتراکات فراوان تاریخی و فرهنگی برخوردار هستند و همدیگر را دوست دارند.

«سید محمد احمدی» سفیر ایران در عشق‌آباد نیز ضمن استقبال از افتتاح نمایشگاه فرهنگی و هنری این کشور در عشق آباد، از دست اندرکاران به خصوص دولت و شخص رئیس جمهور ترکمنستان تشکر کرد.

وی افزود: رویدادهای بزرگ فرهنگی همچون برگزاری هفته فرهنگی متقابل در پایتخت‌های 2 کشور همواره به عنوان یک اقدام حسنه فرهنگی و هنری همیشه زنده خواهد بود.

در نمایشگاه فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، انواع صنایع دستی از جمله آثار معرق‌کاری، میناکاری، خاتم‌کاری، مجسمه‌سازی، زیورآلات، شیشه و بلور، لباس‌های محلی و ملی و آثار خوشنویسی، نقاشی، نگارگری، عکس و پوسترهای ایران‌شناسی و همچنین جشنواره غذاهای ایرانی و ترکمنی در معرض دید عموم علاقمندان قرار گرفت.

همچنین گروه موسیقی «نوای ایلیا» از استان فارس و گروه فولکلور «آراز» از استان آذربایجان شرقی در قالب هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان حضور دارند و ضمن هنرنمایی در برنامه‌های جنبی نمایشگاه به اجرای کنسرت موسیقی مشترک با هنرمندان موسیقی ترکمنستان می‌پردازند.

بخش پایانی اولین روز نمایشگاه مذکور با نمایش غذاهای متنوع ایرانی و ترکمنی و نیز پذیرایی از میهمانان همراه بود که مورد استقبال گرم حضار قرار گرفت.

حضور تعدادی از هنرمندان برجسته ایران در رشته‌های گوناگون و برپایی کارگاه‌های هنری، زینت بخش این نمایشگاه است.

در قالب هفته فرهنگی جمهوری اسلامی در عشق‌آباد که از امروز آغاز به کار کرده و تا 20 بهمن ادامه خواهد داشت، اجرای ویژه برنامه‌ای برای کودکان ترکمنستان در محل تالار تئار عروسک عشق‌آباد و نیز نمایش فیلم سینمایی ایرانی با دوبله روسی و ترکمنی در سینماهای پایتخت ترکمنستان نیز پیش‌بینی شده‌است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول