اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

محمدی مطرح کرد

عدم پی‌گیری دستگاه‌های قرآنی یکی از دلایل محقق نشدن بودجه است/ هزینه در بخش فرهنگ سرمایه‌گذاری است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه هزینه کردن در بخش فرهنگ سرمایه‌گذاری است گفت: دستگاه‌های قرآنی برای تحقق بودجه پی‌گیر نیستند و شاید یکی از دلایل عدم تحقق بودجه همین پی‌گیر نبودن نهاد‌ها است.

عدم پی‌گیری دستگاه‌های قرآنی یکی از دلایل محقق نشدن بودجه است/ هزینه در بخش فرهنگ سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرنگار  قعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهگ قرآنی با حضور در برنامه تلویزیونی رصد شبکه قرآن به بیان توضیحاتی در خصوص بودجه تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی پرداخت. 

وی از دریافت حدود 300 میلیارد تومان بودجه طی پنج سال خبر داد و گفت: از ابتدا تلاش این بوده که جایگاهی برای بودجه در حوزه قرآن در کشور به وجود بیاید و طی پنج سال حدود 300 میلیارد تومان بودجه از سوی دولت به این امر اختصاص پیدا کرده است، البته ما فقط سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان و تعیین مسیر را انجام می‌دهیم و در واقع، مصرف‌کننده بودجه، دستگاه‌ها هستند.

محمدی با اشاره به محدودیت‌های بودجه در سال‌های اخیر گفت: متأسفانه طی سال‌های اخیر موضوع محدودیت بودجه در حوزه قرآن واضح است، اما آنچه مسلم است این است که نباید قرآن را در کنار سایر امور قرار داد، زیرا جمهوری اسلامی براساس قرآن شکل گرفته و نقطه ثقل همه چیز در کشور قرآن است، اما متأسفانه هنوز نگاه‌ها به قرآن آنگونه که باید نیست، یعنی بودجه همه موضوعات درنظر گرفته شده و پرداخت می‌شود، حال اگر در انتها چیزی ماند به قرآن می‌دهند که ین خطرناک و غیرقابل قبول است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تصویب منشور را سبب ایجاد نگاهی جدید به حوزه قرآن دانست و گفت: پس از تصویب منشور، نگاه به بودجه قرآنی و فعالیت‌های قرآنی تغییر کرد، اما با این حال، مشکلات مختلفی هنوز در سر راه بودجه وجود دارد. متأسفانه سال 95 با وجود تصویب مبلغ 200 میلیارد بودجه برای منشور و ابلاغ پرداخت 50 میلیارد به خزانه، هنوز ریالی به این امر اختصاص پیدا نکرده است. این در حالی است که همه مراحل تشکیل صندوق توسعه فرهنگ قرآنی انجام شده و هیچ مانعی برای پرداخت بودجه وجود ندارد.

محمدی ضمن ابراز امیدواری به پرداخت برخی از بودجه سال 95 تا پایان سال گفت: به هر حال، گیر کار محدودیت‌های بودجه‌ای است و ما امیدواریم تا پایان سال 2 یا 3 قسط را دریافت کنیم، البته یکی از محاسن صندوق توسعه این است که بودجه در آن قابلیت انتقال سنواتی دارد و می‌شود بودجه را در سال آینده هم هزینه کرد، البته این را هم بگویم که همه زیرساخت‌ها برای هزینه‌کرد بودجه و پرداخت به دستگاه‌ها آماده است و ما اگر بودجه بیاید می‌توانیم کمتر از 48 ساعت قسط اول دستگاه‌ها را پرداخت کنیم. 

محمدی از کاهش 50 درصدی بودجه سال 96 خبر داد و گفت: سال آینده بودجه از 200 به 100 میلیارد کاهش یافته و این یکی از مشکلات بزرگ در این حوزه است. انتظار ما این بود که این مبلغ افزایش پیدا کند، اما با کاهش آن روبه‌رو هستیم. مسئولان باید توجه داشته باشند که هزینه در بخش فرهنگ نوعی سرمایه‌گذاری است و در نسل‌های آینده و حتی نسل فعلی، این سرمایه را می‌توان برداشت کرد. 

وی با بیان اینکه باید دستگاه‌ها هم برای تحقق بودجه تلاش کنند، گفت: شاید یکی از مشکلات عدم پرداخت بودجه، عدم پیگیری خود دستگاه‌های قرآنی باشد، شاید اگر از روز اول همه دستگاه‌ها سینه سپر می‌کردند و پیگیر بودجه بودند، امروز این مشکلات را نداشتیم، اما متأسفانه امروز با کاهش بودجه منشور، بسیاری از فعالیت‌های قرآنی تا 50 درصد کاهش یافته است. 

وی ضمن ابراز امیدواری به رفع موانع بودجه و افزایش بودجه سال آینده گفت: پیشنهاد ما این بود که 300 میلیارد تومان برای موضوع حفظ قرآن و 300 میلیارد تومان برای فعالیت‌های منشور اختصاص پیدا کند و با توجه به تلاش نمایندگان مجلس امیدواریم که بودجه سال 96 با کاهش روبه‌رو نشود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول