اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مشاور ارشد اردوغان:

اگر ترور سفیر روسیه در زمان تنش روابط آنکارا-مسکو رخ می‌داد به جنگ ختم می‌شد

مشاور ارشد رییس جمهور ترکیه در سخنانی ضمن دفاع از مواضع کشورش در امور خاورمیانه، آمریکا را متهم به سهل‌انگاری در امور سوریه نمود.

اگر ترور سفیر روسیه در زمان تنش روابط آنکارا-مسکو رخ می‌داد به جنگ ختم می‌شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خانم «سعادت اوروچ» مشاور ارشد «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه در گفت‌‌وگو با خبرگزاری «بالکان» شرکت نمود.

وی درباره تبعات قتل سفیر روسیه در ترکیه بر روابط دو کشور گفت:«معتقدم که این حادثه تنها یک قتل نبوده بلکه چون بمب‌ است. حملات تروریستی در ‌آنکارا، استانبول و کودتا همگی به هم مرتبط هستند. ما اینک در برهه‌ای زندگی می کنیم که برخی سازمان‌های تروریستی با عوامل داخلی و با مشارکت رابط‌های بین‌المللی در حال هدف گرفتن ترکیه هستند. قتل سفیر روسیه ابعاد مختلفی دارند. اگر این واقعه در زمانی رخ می‌داد  که روابط دو کشور با هم بد بود، این حادثه منتهی به جنگ می‌شد. فراموش نشود که در هنگام وقوع این قتل «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه برای گفت‌و‌گو درباره تحولات حلب سوریه به مسکو رفته بود.»

وی در ادامه درباره گزارش‌ رسانه‌ها پیرامون غرق شدن ترکیه در باتلاق سوریه و ایجاد تروریسم در این کشور ناشی از اتخاذ سیاست‌های غلط در امور سوریه، گفت: «آیا فرانسه و آمریکا رویکرد ثابتی درامور سوریه داشتند؟ سازمان ملل چه طور ؟ ترکیه میزبان آوارگان بود. این درست است که ترکیه حامی مخالفان دولت سوریه بود اما دیگر کشوها نیز در این زمینه کمک کردند. درباره بودن یا نبودن بشار اسد رییس جمهور سوریه در قدرت سردرگمی وجود داشت. بنابراین نمی توان ترکیه را به وقوع هر چیزی متهم نماییم. مداخله ایران، روسیه و  انتخابات آمریکا و عوامل بسیاری در این مسئله نقش داشتند. نباید فراموش کنیم که برخی مردم خواهان تغییر مرزهای ترکیه و در مخمصه  انداختن آن دارند. آن‌ها ما را به خاطر عدم نبرد با داعش مقصر می‌نامند. اما  زمانی‌که علیه داعش پیش می‌رویم به ما می‌گویند که از موصل یا مکان دیگر فاصله بگیرید.»

مشاور اردوغان درباره شکل گیری ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه و روابط با آمریکا گفت: «خیر . در جایی‌که در مسیر تلاش‌های دیپلماتیک موانع وجود دارند، پیدا کردن جایگزین برای برخی کشورها منطقی است. در ژنو گفت‌و‌گوهایی وجود داشت که حالا شکل دیگری گرفتند. اما مشکل همچنان باقی است. آمریکا تاکنون موفق به انجام چه کاری شده است؟ اینک تلاش دیگری وجود دارد. آن‌ها در آن بخش اقیانوس در حالی‌که سرگرم بازی ویدیویی هستند  سیاست گذاری می‌کنند. کشورهایی چون ایران و ترکیه هستند که واقعا  با بحران سوریه زندگی می‌کنند. البته روسیه نیز وجود دارد. آمریکا باید در وهله نخست به مواضع خود در شب کودتا در ترکیه بنگرد.»

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول