اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آموزشی دانشگاه کردستان مطرح کرد

تدریس مقطع دکتری ادبیات عرب در دانشگاه کردستان

معاون آموزشی دانشگاه کردستان از برنامه‌ریزی برای ایجاد رشته ادبیات عرب در مقطع دکتری در دانشگاه کردستان خبر داد.

تدریس مقطع دکتری ادبیات عرب در دانشگاه کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، عادل سی‌وسه‌مرده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سنندج اظهار کرد: برای آوردن مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات کردی باید حداقل سه دوره دانشجو کارشناسی پذیرفته شود.

وی با بیان اینکه تعریف سرفصل یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در دادن تقاضا برای مقطع کارشناسی ارشد در رشته ادبیات کردی است، گفت: برای به‌روزرسانی سرفصل‌های مقطع کارشناسی که حدود 10 سال از تدوین آن می‌گذرد کمیته‌ای در دانشگاه کردستان تشکیل شده است.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان در مورد تأیید مدرک دکتری و یا سایر مدارک دانشگاه‌های عراق گفت: دانشگاه کردستان اجازه این کار را ندارد و نمی‌تواند مدرک دانشگاهی را رد یا تأیید کند این مهم طی فرآیندی و از طریق وزارتخانه انجام می‌شود.

سی‌وسه‌مرده اظهار کرد: در مورد سطح کیفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های عراق با فارغ‌التحصیلان دانشگاه کردستان قابل قیاس نیست و زمانی که دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های عراق تقاضای مقاطع بالا را می‌دهند به سختی می‌توانیم آن را قبول کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد بومی‌گزینی دانشگاه‌ها و مشکلاتی که با اجرای این طرح در مسیر تحصیل دانش‌آموزان استان‌های کم برخوردار مانند کردستان قرار می‌گیرد، گفت: متأسفانه بومی‌گزینی دانشگاه‌ها که در گام اول برای کاهش مخارج آمد و رفت و همچنین تأمین خوابگاه و غیره به دانشجویان متحمل شود مورد تصویب مجلس قرار گرفت به ضرر دانش‌آموزان استان‌هایی مانند کردستان به دلیل نبود دانشگاه‌های مناسب خواهد بود.

به گفته معاون آموزشی دانشگاه کردستان، دانش‌آموزان استان‌هایی مانند کردستان دیگر نمی‌توانند از ظرفیت دانشگاه‌های مطرحی که در سطح کشور وجود دارد بهره‌مند شوند و این کار موجب شد اهداف اصلی که در این طرح دنبال می‌شد تحقق پیدا نکرده و بررسی دوباره آن در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گیرد.

سی‌وسه‌مرده در ادامه به آمار 4 میلیون 800 هزار دانشجوی فارغ‌التحصیل بیکار در سطح کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 13 درصد از این دانشجویان در دانشگاه‌های دولتی و 87 درصد آن در دانشگاه‌های غیردولتی تحصیل کرده‌اند، البته کیفیت دانشگاه‌های دولتی به مراتب بالاتر از دانشگاه‌های غیردولتی است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش ظرفیت دانشگاه‌ها برای جلوگیری از رشد آمار فارغ‌التحصیلان بیکار شاید ایده‌ای بسیار خوب باشد اما باید به صورت ملی به این قضیه توجه شود وگرنه اگر ما ظرفیت را در دانشگاه کردستان کاهش دهیم قطعاً سایر دانشگاه‌ها از این ظرفیت به نفع خود استفاده خواهند کرد.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه کردستان دو درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد و باید دو  درصد از جمعیت دانشجویی را نیز داشته باشد، تصریح کرد: برای تحقق این سهم باید بیش از 90 هزار دانشجو در دانشگاه‌های استان اشتغال به تحصیل داشته باشند که در حال حاضر کمتر از این میزان یعنی جمعیت 61 هزار نفری هستند.

به گفته سی‌وسه‌مرده، نصف کردن ظرفیت دانشگاه‌های استان بودجه دانشگاه را به نصف وضعیت کنونی کاهش می‌دهد که این به نفع گردش پولی استان نیست.

وی از برنامه‌ریزی برای آوردن مقطع دکتری ادبیات عربی در دانشگاه کردستان خبر داد و گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته احتمال آوردن این رشته در مهر ماه سال 96 برابر با 50 درصد و در سال 97 به صورت 100 درصد خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان در ادامه در مورد احتمال جعل مدرک دکتری یا در مقاطع دیگر به اسم دانشگاه کردستان نیز اظهار کرد: تاکنون موردی مبنی بر جعل مدرک این دانشگاه در سطح استان مشاهده نشد، البته کلاس‌ها و دوره‌هایی به اسم دکتری برگزار می‌شود که مدرکی به شرکت‌کنندگان داده نمی‌شود.

سی‌وسه‌مرده از رشد 7 تا 8 درصدی دانشگاه کردستان در جذب هیأت علمی طی سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودی 23 نفر به جمعیت 350 نفری هیأت‌های علمی دانشگاه کردستان افزوده خواهد شد.

انتهای پیام/79002/ی40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول