اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

لاوروف: مسکو آماده گفت‌وگو با دولت ترامپ فرای موضوع سوریه است/احتمال دعوت از مصر برای شرکت در مذاکرات آستانه

وزیر خارجه روسیه ضمن استقبال از رویکرد ضدروسی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا تأکید کرد، مسکو برای انجام گفت‌وگوهای گسترده با دولت جدید آمریکا آمادگی دارد اما هیچ اجباری در کار نیست.

لاوروف: مسکو آماده گفت‌وگو با دولت ترامپ فرای موضوع سوریه است/احتمال دعوت از مصر برای شرکت در مذاکرات آستانه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرد، مسکو همواره آماده گفت‌وگوهای گسترده با دولت جدید آمریکا است اما اجباری برای برگزاری گفت‌وگوها ایجاد نمی‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد که مسکو آماده است تا فرای موضوع سوریه با آمریکا وارد گفت‌وگو و مذاکره شود.

وی همچنین درباره دیدار احتمالی میان «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آینده آمریکا گفت که تدارکات دقیقی برای انجام این دیدار لازم است.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهوری روسیه در کنفرانس سالانه خود که جمعه گذشته برگزار شد گفته بود که «غیرعاقلانه» است که بدون انجام آمادگی و تدارکات لازم با ترامپ دیدار شود. وی در این اظهارات تأکید کرده بود که بی صبرانه منتظر تشکیل کابینه رئیس‌جمهور منتخب آمریکا است.

بنا بر این گزارش، وزارت خارجه آمریکا در تاریخ 3 اکتبر اعلام کرد که واشنگتن مشارکت خود در کانال‌های ارتباطی دوجانبه با روسیه در خصوص حفظ توافق آتش‌بس در سوریه را متوقف می‌کند.

سرگئی لاوروف گفت، این بسیار ساده‌لوحانه است که انتظار داشته باشیم دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا رویکرد خود را در خصوص همکاری‌های ضدتروریستی در سوریه تغییر دهد.

وی به ریانووستی اعلام کرد که حمله هوایی 19 سپتامبر آمریکا که به کشته شدن 62 نظامی سوری در دیرالزور انجامید، توافق روسیه و آمریکا برای ایجاد کارگروه اجرایی مشترک برای هماهنگی حملات ضدتروریستی را نابود کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما توجه کردیم که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه 18 دسامبر خود با بوستون گلوب، صراحتا تأکید کرد که مسئولیت شکست توافق برعهده اعضای کابینه آمریکا است که به شدت مخالف تعامل با روسیه بوده‌اند».

بنا بر این گزارش، کری در این مصاحبه گفته بود که متأسف است و تصور می‌کند «این یک اشتباه بود» که توافق آمریکا و روسیه درباره پروازها نادیده گرفته شد. در مقاله بوستون گلوب در این رابطه آمده بود که «اشتون کارتر» مقامی بود که کری با وی در درون دولت آمریکا بر سر تعامل با روسیه مشکل داشت.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، «شما قطعا می‌دانید که منظور وزیر خارجه آمریکا چه شخصی بوده است. بنابراین بسیار ساده‌لوحانه است که انتظار رویکردی غیر از این را از دولت فعلی آمریکا در هفته‌های باقیمانده قبل از پایان این دوره داشته باشیم».

در کنار این مصاحبه با ریانووستی که امروز منتشر شد، وزیر خارجه روسیه در نشست با رئیس‌جمهور و وزیر دفاع روسیه نیز اظهاراتی را مطرح کرده است.

لاوروف امروز اعلام کرد، روسیه، ترکیه و ایران بیانیه مشترک درباره مسائل سوریه را که در تاریخ 20 دسامبر در مسکو به امضا رسید، تسلیم شورای امنیت خواهند کرد.

وی همچنین گفته است، در دور بعدی مذاکرات درباره سوریه که در آستانه برگزار می‌شود، احتمالا مصر نیز دعوت خواهد شد.

لاوروف علاوه براین تأکید کرد: «پوتین این مسئله را در مکالمه تلفنی با السیسی همتای مصری خود در میان گذاشته است.»

دیپلمات ارشد روسیه گفت: «با توجه به اهمیت افزایش تعداد کشورهای تضمین کننده صلح در سوریه، ما در این مرحله در نظر داریم از همکاران مصری خود نیز برای پیوستن به این توافقات دعوت به عمل آوریم».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، در دور بعدی گفت‌وگوها کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر، عراق و اردن و سازمان ملل نیز احتمالاً برای این مذاکرات دعوت خواهند شد.

لاوروف همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت آینده آمریکا در دوره «دونالد ترامپ» نیز به گفت‌وگوهای جهانی صلح سوریه ملحق شود.

وی گفت: «من مایلم ابراز امیدواری کنم که بعد از روی کار آمدن ترامپ، دولت آمریکا نیز به تلاش‌ها درباره بحران سوریه ملحق شود و به منظور هدایت همکاری‌ها در مسیری دوستانه و جمعی تلاش کند».

وزیر خارجه روسیه همچنین تأکید کرد: «مسکو به همراه تهران و آنکارا در حال انجام تدارکات لازم برای گفت‌وگو میان دولت سوریه و معارضان سوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان است».

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول