اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

کارشناس سیاسی قرقیز در گفت‌وگو با فارس:

سازمان افراطی «تبلیغ جماعت» از حمایت برخی سیاستمداران قرقیز برخوردار است

کارشناس مسائل سیاسی قرقیز گفت: برخی از سیاستمداران قرقیزستان از سازمان افراطی «تبلیغ جماعت» حمایت می‌کنند و حتی تعدادی از رهبران این گروه در سازمان مفتیات این کشور مشغول به کار هستند.

سازمان افراطی «تبلیغ جماعت» از حمایت برخی سیاستمداران قرقیز برخوردار است

«جامی اشیراف» کارشناس مسائل سیاسی قرقیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک در خصوص بازداشت تعدادی از شهروندان قرقیزستان پیرو گروه افراطی «تبلیغ جماعت» گفت: از گذشته تاکنون یکی از مشکلات مردم در آسیای مرکزی و روسیه حضور گروههای افراطی از جمله «تبلیغ جماعت» بوده است.

وی افزود: مشکل عمده در قرقیزستان این است که این کشور نظیر دیگر کشورهای آسیای مرکزی سازمان تبلیغ جماعت ممنوعیت نداشته و حتی تعداد زیادی از نمایندگان این گروه تحت حمایت برخی سیاستمداران قرقیزستان قرار دارند و به طور رسمی در سازمان مفتیات این کشور نیز مشغول کار هستند.

اشیراف ادامه داد: در کشورهای اطراف قرقیزستان فعالیت تبلیغ جماعت به عنوان سازمانی افراطی ممنوع شده است اما این سازمان همچنان از عدم آگاهی مردم از اسلام واقعی سوءاستفاده کرده و شهروندان این کشورها را نیز به سمت افراط گرایی سوق می‌دهند.

این کارشناس در پاسخ به سؤالی مبنی بر میزان خطر ناشی از فعالیت این گروه تصریح کرد: بسیاری از متخصصان حوزه مذهبی تأثیر عقائد تبلیغ جماعت را خطرناک می‌دانند زیرا فعالیت آنها با افکار مذهب حنفی در آسیای مرکزی در تضاد قرار دارد.

اشیراف با اشاره به اینکه قرقیزستان هم‌مرز با منطقه خودمختار «سین‌کیانگ» چین است و از لحاظ مقابله با تهدیدات افراطی از ظرفیت مقابله کمی برخودار است، عنوان کرد: با تکیه بر منافع امنیتی قرقیزستان باید هر گونه فعالیت تبلیغ جماعت را در این کشور ممنوع کرد زیرا بسیاری از جوانان قرقیز که برای کار کردن به کشورهای همسایه مهاجرت می‌کنند توسط نیروهای امنیتی بازداشت می‌شوند ضمن آنکه رفتار و اقدامات آنها در قزاقستان، روسیه و غیره به عنوان فعالیت افراطی محسوب می‌گردد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول