اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

استقبال گروه‌های فلسطینی از قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی

گروه‌های مختلف فلسطینی از تصویب قطعنامه ضد اسرائیلی در شورای امنیتی مبنی بر توقف شهرک‌سازی استقبال کردند.

استقبال گروه‌های فلسطینی از قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک‌سازی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، جمعه شب (دیشب) شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی چهار کشور مالزی، ونزوئلا، نیوزلند و سنگال در محکومیت شهرک سازی رژیم صهیونیستی و درخواست برای توقف سریع آن را تصویب کرد.

دولت باراک اوباما برای نخستین بار به این قطعنامه که پیشتر بارها شبیه به آن ارائه شده بود، به جای رأی منفی و وتو کردن، رأی ممتنع داد.

تصویب این قطعنامه قدردانی گروه‌های فلسطینی را در پی داشت.

جهاد اسلامی: قطعنامه به‌تنهایی کافی نیست

جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به تصویب قطعنامه ضد شهرک سازی اسرائیلی در شورای امنیت ضمن قدردانی، اعلام کرد این اقدام محکومیتی واضح برای سیاست‌های رژیم اشغالگر و یک پیروزی برای ملت فلسطین است.

بر اساس گزارش وبگاه «فلسطین‌الیوم»، «داوود شهاب» رئیس دفتر رسانه‌ای جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد: بخشی از افکار عمومی جهان علیه اسرائیل و سیاست‌هایش شکل گرفته و امکان انزوای اسرائیل و تحریم آن و نیز تحت پیگرد قرار دادنش در تمامی محافل به خاطر جنایاتش فراهم شد است.

وی تصریح کرد: می‌دانیم که این قطعنامه به تنهایی مانعی در برابر اسرائیل نخواهد بود بلکه دو عامل برای این موضوع نیاز است: ادامه مقاومت و تحت پیگرد قرار دادن اسرائیل و تحریم و انزوای آن.

سران عرب باید از مانع ترس، ذلت و وابستگی، آزاد شوند و هروله برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را مقاومت کنند و در ادامه با چشم‌اندازی‌های ملت‌هایشان برای پاسخگویی به اسرائیل هماهنگ شوند.

حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نیز قطعنامه شورای امنیت علیه شهرک سازی را یک پیروزی برای ملت فلسطین خواند.

بر اساس سایت رسمی این جنبش، «فوزی برهوم» سخنگوی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضع کشورهایی که در شورای امنیت به نفع حق ملت فلسطین مبنی بر مالکیت بر سرزمین رأی دادن و سیاست رژیم اشغالگر اسرائیل در ساخت شهرک‌سازی را محکوم کردند ، ارج می‌نهیم.

وی تصریح کرد: هم‌چنین از این تحول مهم تاریخی در مواضع بین‌المللی و در راستای حمایت از حق ملت فلسطین استقبال می‌کنیم و خواستار افزایش اینگونه مواضع حمایتی از آرمان فلسطین و تلاش برای پایان اشغالگری هستیم.

فتح

«اسامه القواسمی» سخنگوی جنبش فتح هم گفت: این قطعنامه یک پیروزی برای ملت فلسطین و تمام آزادگان جهان و نیز آغاز مرحله‌ای جدید از نبرد است.

وی در ادامه گفت: 14 رأی مثبت و یک رأی ممتنع ، دستاوردی تاریخی و تغییری اساسی در موضع شورای امنیت است و بر درک عمیق از خطرناک‌بودن شهرک‌سازی اسرائیلی که راه‌حل دو ولتی را تهدید می‌کند، دلالت دارد.

ساف

«صائب عریقات» دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین نیز اعلام کرد این قعطنامه بر ضرورت توقف فوری شهرک‌سازی تأکید می‌کند تا راه‌حل دو دولتی نجات یابد و هم‌چنین این قطعنامه تأکید می‌کند شهرک‌سازی در اراضی اشغالی 1967 غیرقانونی و نامشروع است.

وی در ادامه قطعنامه مذکور را یک پیروزی برای «صلح و امید » و نیز یک اتفاق تاریخی مهم خواند و افزود: این از مهم‌ترین قطعنامه‌های صادر شده شورای امنیت است و تأکید می‌کند صلح، جز با راه‌حل دودولتی و ایجاد دولت مستقل فلسطین با مرزهای 1967 و با مرکزیت قدس تحقق نخواهد یافت.

تشکیلات خودگردان

«نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیل خودگردان فلسطین نیز گفت تصویب این قطعنامه به مثابه یک سیلی محکم به سیاست‌های رژیم صهیونیستی بود.

نماینده فلسطین در سازمان ملل

ریاض منصور نماینده فلسطنی در سازمان ملل از چهار کشور «سنگال، مالزی، ونزوئلا و نیوزلند» که پیش‌نویس این قطعنامه را پس از عقب‌کشیدن مصر، به شورای امنیت ارائه دادند، قدردانی کرد.

وی افزود: تمام جهان در کنار آرمان فلسطین ایستاده است و ملت فلسطین «یتیم» نیست. وی ضمن اشاره به اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، راهکار «دو دولتی» را تنها راه برای حل تنش میان اسرائیل و فلسطین خواند. 

نماینده فلسطین همچنین این قطعنامه را «گامی ضروری برای درمان زخم باز 70 ساله» ناشی از اشعالگری رژیم صهیونیستی خواند. 

این برای اولین بار از 36 سال قبل است که شورای امنیت درباره شهرک سازی غیرقانونی رژیم صهیونیستی قطعنامه ای صادر می‌کند و آمریکا آن را وتو نمی‌کند.

14 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها آمریکا رای ممتنع داد. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می خواهد که سریعا به شهرک سازی در اراضی اشغالی 1967 پایان دهد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول