اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سمنان

معاون وزیر آموزش‌وپرورش:

سرمایه‌گذاری در آموزش ابتدایی از ضروری‌ترین کارهاست/پژوهش باید به یک محصول کاربردی تبدیل شود

معاون وزیر آموزش‌وپرورش طی درخواستی از استاندار سمنان، سرمایه‌گذاری در آموزش ابتدایی را یکی از ضروری‌ترین کارها دانست و گفت: پژوهش باید از یک کالای تزیینی به یک محصول کاربردی تبدیل شود.

سرمایه‌گذاری در آموزش ابتدایی از ضروری‌ترین کارهاست/پژوهش باید به یک محصول کاربردی تبدیل شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری فارس استان سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان بعد از ظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش پژوهش در آموزش‌وپرورش استان سمنان که در سالن شهید مطهری برگزار شد، اظهار کرد: تعلیم و تربیت و انجام کارهای بنیادین از جمله اقدامات اثربخشی است که بدون انجام پژوهش سامان نمی‌‏گیرد.

وی با تأکید بر سرمایه‌‏گذاری در امر پژوهش برای تضمین کیفیت و صیانت از اثربخشی تعلیم و تربیت افزود: دو مأموریت مهم که مستقل از یکدیگر ولی موازی همدیگرند را در دستور کار داریم که یکی از آن‌ها در عرصه پژوهش و ناظر به فعالیت‏‌های جاری وزارت آموزش‌وپرورش است و دیگر اولویت ما آموزش مبتنی بر پژوهش است که باید این امر به‌عنوان یک فرهنگ برای دانش‌‏آموزان نهادینه شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: برای تحقق اهداف طرح سند تحول بنیادین نیازمند فعالیت‏‌های پژوهشی و تدوین سناریوی آینده دستگاه تعلیم و تربیت هستیم که باید مبتنی بر آینده‌نگری و پژوهش باشد.

محمدیان افزود: فضای تعلیم و تربیت یک فضای سیار است و فریز شده نیست و مخاطبان ما در این فضا انسان‌های دارای اختیار و حق انتخاب هستند و باید گفت ویژگی تعلیم و تربیت این است که با انسانی منفعل مواجه است.

وی ادامه داد: می‌بینیم که معلم با متربی در یک مسیر طولانی با یکدیگر همراه هستند؛ اما یک‌دفعه بر سر یک بزنگاه متربی از مسیر منحرف می‎‌شود و یا برعکس این قضیه که یک متربی که در صراط اصلی نبوده با یک مربی و معلم همراه می‏‌شود و مسیر سره را از ناسره تشخیص می‌دهد و از این موارد در نصوص دینی و شواهد تاریخی فراوان دیده و شنیده‌ایم.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: پژوهش و تحقیق درمان کاستی‏‌ها، پیشگیری‌کننده از خطاها و پیشران برای اهداف دوردستی است که در پژوهش مورد شناسایی قرار گرفته است.

محمدیان با بیان اینکه در سازمان پژوهش وزارت آموزش‌وپرورش هر سال عناوین متعددی از پژوهش‏‌ها انجام می‏‌شود، گفت: ما خود را نیازمند ادامه این مسیر می‌‏دانیم.

وی تأکید کرد: باید امر پژوهش با وجود توجه فراوان به آن، از یک کالای تزیینی به یک محصول عملیاتی و کاربردی تبدیل شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سنت ما ایرانیان این بود که بدون تحقیق و مطالعه حرف نزنیم؛ اما متأسفانه در دوران حاکمیت مدرک این سنت مخدوش شد و قبل از سیطره مدرک هیچ‌کس حرفش مسموم نبود؛ اما امروز می‌بینیم که اشخاص حرف می‌زنند تا حرفی زده باشند و باید گفت آدم اگر بدون علم حرف بزند، عدالت ندارد.

محمدیان به اظهارنظرهای فراوان امروز در هر مسأله و موضوعی اشاره و بیان کرد: قرآن می‏‌گوید در چیزی که علم ندارید، متوقف نباشید؛ یعنی اظهارنظر نکنید، حال شاهدیم همه در کتاب درسی، عالم سیاست، رفع مشکلات اقتصادی و پروژه‌های عمرانی در حال اظهارنظر هستند، بدون اینکه علمش را داشته باشند.

وی افزود: اینکه چرا این اتفاق افتاده است؛ پاسخش این است که فرهنگ مطالعه و پژوهش در میان ما نهادینه نشده است و باید این امر در کلاس درس اتفاق بیفتد، آن‌هم به‌واسطه معلمان و باید تحقیق و پژوهش در نظام تعلیم و تربیت نهادینه شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: در برنامه درسی ملی، دانش‎‏آموزان ما باید بتوانند پاسخگوی سه گذاره چه، چرا و چگونه باشند و داده‌‏های آموزشی باید مبتنی بر پژوهش باشد.

محمدیان خطاب به استاندار سمنان طی درخواستی گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش ابتدایی یکی از ضروری‌ترین کارهاست.

انتهای پیام/74007/س40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول