اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

چالشی جدیدی برای مصر؛ وزیر خارجه قطر وارد اتیوپی شد

پس از سفر مشاور پادشاه عربستان سعودی به اتیوپی، این بار وزیر خارجه قطر در اقدامی که چالشی جدید برای مصر محسوب می­شود به اتیوپی سفر کرد.

چالشی جدیدی برای مصر؛ وزیر خارجه قطر وارد اتیوپی شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک منبع اتیوپیایی آگاه اعلام کرد که «محمد بن عبدالرحمن» وزیر خارجه قطر امروز سه­شنبه وارد آدیس آبابا پایتخت اتیوپی شد و این نخستین سفر وی به اتیوپی از زمان تصدی منصب وزیر خارجه در 27 ژانویه گذشته است.

پایگاه الیوم السابع مصر گزارش داد که وزیر خارجه قطر امروز سه­‌شنبه پس از مشارکت در اجلاس اتحادیه عرب برای بررسی تحولات حلب، به اتیوپی رفت.

بن عبدالرحمن در جریان سفر به اتیوپی با «ملاتو تشومی» رئیس­‌جمهور اتیوپی و «هیلی ماریام دیسالین» نخست وزیر و همچنین «ورقنی جبیوه» وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره اوضاع منطقه­‌ای و بین­‌المللی و تحولات یمن، سومالی، سودان و سودان جنوبی بحث و گفت وگو خواهد کرد.

روز جمعه گذشته نیز «احمد الخطیب» مشاور پادشاه عربستان در دربار پادشاهی در جریان سفر به اتیوپی از سد النهضه بازید کرد و چند روز پیش نیز «عبدالرحمن بن عبدالمحسن الفضلی» وزیر کشاورزی عربستان به آدیس آبابا سفر کرد و این در حالی است که اخیرا تنش بین مصر با اتیوپی و عربستان به دلیل خطرات سد النهضه برای سهم آبی مصر و نیز اختلاف دیدگاه عربستان و مصر در پرونده سوریه، تشدید شده است.

قاهره از تأثیر سد اتیوپی بر سهم سالانه مصر از آبهای رود نیل نگران است در حالیکه طرف اتیوپی این سد را به نفع تولید انرژی خود می داند و معتقد است که این سد هرگز ضرری برای سودان و مصر نخواهد داشت.

پیش از این روزنامه الفجر مصر با اشاره به خشم قاهره از رفتارهای عربستان سعودی نوشت که تصمیم عربستان برای ایجاد پایگاه نظامی در جیبوتی برای دولت مصر غافلگیرکننده نبود زیرا مقامات این کشور از جزئیات دیدارهای مسئولان سعودی و مقامات چند کشور آفریقایی در پشت درهای بسته اطلاع داشتند.

بر اساس این گزارش، تعدادی از مسئولان چند کشور آفریقایی اعم از اریتره،‌ اتیوپی، سومالی و اوگانادا بارها برای مذاکره با ریاض درباره پاره ای از مسائل از جمله هماهنگی نظامی و سیاسی به عربستان سفر کرده اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول