اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

روزنامه مصری: چرا مصر روابط با ایران و سوریه را از سرنگیرد؟

سردبیر یکی از روزنامه‌های پرتیراژ مصر این سوال را مطرح کرد که تا چه زمانی مصر باید به دلیل خشم کشورهای عربی، روابط خود با ایران را قطع کند.

روزنامه مصری: چرا مصر روابط با ایران و سوریه را از سرنگیرد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محمد مرسی رئیس‌جمهور عزل شده مصر شنبه 25 خرداد 2012 در راهپیمایی شهر قاهره موسوم به «یاری سوریه» گفت: مصر امروز تصمیم گرفت که روابط دیپلماتیک خود با دولت کنونی بشار اسد را قطع کند و سفارت سوریه در قاهره تعطیل می‌شود. علاوه بر آن وی از کشورهای غربی خواست تا در سوریه منطقه پرواز ممنوع اجرا کند و از جنبش حزب‌الله نیز خواست تا نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

این تصمیم مُرسی مخالفان و موافقانی به همراه داشت. شورای همکاری خلیج فارس، رژیم صهیونیستی و آمریکا از این تصمیم ابراز خوشحالی نموده و در داخل نیز گروه‌های سلفی و برخی جریان‌های اسلامی از این تصمیم حمایت کردند. بسیاری از تحلیلگران در پی قطع روابط دیلپماتیک مصر با سوریه اعلام کردند که این مساله نه تنها کمکی به منافع ملی کشور مصر نمی‌کند، بلکه به نقش پیشگامانه این کشور در منطقه و جایگاه منطقه‌ای آن آسیب‌های فراوانی وارد کرد.

«سعید شحات» سردبیر وبگاه روزنامه الیوم السابع در یادداشتی با عنوان «چرا نباید روابط قاهره با تهران و دمشق از سر گرفته شود»، نوشت: طبیعتا بازگشت روابط مصر با ایران و سوریه به تحولات کنونی منطقه که در قلب آن بحران سوریه قرار دارد، بستگی دارد؛ بحرانی که مصر ثابت کرد که امنیت آن با امنیت سوریه گره خورده است.

وی در ادامه نوشت: مصر در طول تاریخ نشان داد که امنیت مصر در امنیت سوریه است و نمی تواند سوریه را به حال خود رها کند تا شکار تروریست‌هایی که از هر نقطه‎ای از جهان وارد این کشور شدند، شود.

شحات افزود: مصر در مواضع تاریخی خود بدون توجه به معیارهای آمریکا و همپیمانان آن علیه «دولت اسد» اثبات کرد که تن دادن به مواضع آمریکا علیه سوریه بدین معناست که قاهره خود به خود در خندق تروریست ها قرار گرفته است.

سردبیر الیوم السابع در ادامه یادداشت خود گفت: مصر معتقد است که توقف طرح تقسیم سوریه و حمایت از دولت و حاکمیت ملی این کشور در مدیریت این بحران بسیار مهم است، زیرا محمد مرسی در زمان حکومتش در مصر دقیقا عکس این مساله را انجام داد و تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک قاهره با دمشق را قطع کند. سوالی که در اینجا پیش می آید این است که پس چرا باید مواضع مرسی را تکرار کرد؟

وی افزود: درست است که بازگشت روابط مصر با ایران و سوریه خشم شورای همکاری و کشورهای حاشیه خلیج فارس را به دنبال خواهد داشت، ولی آیا مصر در روابط این کشورها با ترکیه که رئیس جمهور آن پس از براندازی دولت مرسی در 30 ژوئن 2013 به شدت علیه قاهره موضع‌گیری کرده است و همچنان می‎کند، دخالت کرده است؟ آیا السیسی و دولت وی خواستار قطع روابط شورای همکاری خلیج فارس با آنکارا شده است؟

سعید شحات درباره پرونده روابط مصر با ایران نوشت: ایران تمایل به ازسرگیری روابط با قاهره را دارد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که مصر با جدیت آن را دنبال کند و اگر قاهره بخواهد درباره روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس که تمایلی به نزدیکی روابط مصر و ایران ندارند، حساب و کتاب کند، پس این حق هر شهروند مصری است که خود سوال کند که تا کی خشم این کشورها باید ادامه داشته باشد، در حالی که روابط گرم اقتصادی و سیاسی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران به استثنای عربستان و بحرین وجود دارد.

وی در پایان این یادداشت تاکید کرد که پرونده‌های مبهمی در منطقه وجود دارد که سوالات زیادی را درباره نقش ایران در کشورهای منطقه از جمله عراق و یمن ایجاد می کند، اما در حال حاضر باید این سوال‌ها از طریق روابط مستقیم و بدون واسطه مطرح شود و این اطمینان وجود داشته باشد که مصر در زمین سفت و سختی ایستاده است که منافع ملی آن را محقق می کند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول