اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

چهارمین محفل «دیدار آشنا» روایتی تازه از همدلی دیرین دو ملت ایران و افغانستان

چهارمین محفل دیدار آشنا به منظور تجلیل از معلمان فرهیخته افغانستانی با استقبال گسترده از جامعه مهاجرین در خبرگزاری فارس برگزار شد و در این برنامه تأکید شد که این محفل متعلق به گروه خاصی از مهاجرین نیست.

چهارمین محفل «دیدار آشنا» روایتی تازه از همدلی دیرین دو ملت ایران و افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، چهارمین محفل دیدار آشنا به منظور تجلیل از معلمان فرهیخته افغانستانی با استقبال گسترده از جامعه مهاجرین در خبرگزاری فارس برگزار شد و در این برنامه تأکید شد که این محفل متعلق به گروه خاصی از  مهاجرین نیست.

این محفل با استقبال گسترده جمعی از فرهیختگان افغانستانی برگزار شد، معلمان افغانستانی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود جهت بهبود وضعیت دانش‌آموزان افغانستانی گفت‌و‌گو کردند.

در این محفل که شاهد حضور گسترده جامعه فرهیخته مهاجر افغانستانی در خبرگزاری فارس بودیم، استقبال به حدی بود که جا برای  نشستن نبود و برخی از حاضرین در مراسم ایستاده نظاره‌گر برنامه‌های صمیمی و دوستانه این محفل بودند.

این مراسم همانند دیگر محفل‌های دیدار آشنا با قرائت آیاتی از کلام‌الله قرآن مجید توسط قاری افغانستانی و بین المللی قرآن «سید غضنفر حسینی» آغاز شد. جالب اینکه قاری قرآن دانش آموز، آقای سرور رضایی از منتخبان این دوره بود که در مسابقات بین المللی و همچنین مسابقات در 2 کشور ایران و افغانستان دارای رتبه برتر بود.

با پخش سرود ملی 2 کشور ایران و افغانستان، چهارمین محفل دیدار آشنا رسما آغاز شد و مجری برنامه «فریبا قلی زاده» ضمن خوش آمدگویی به میهمانان محفل آشنا برنامه‌های این محفل را معرفی کرد.

«روح‌الله قاسمیان» سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس، در ابتدای این محفل، ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت با سعادت پیامبر (ص) و هفته وحدت، بر ایجاد وحدت بین مسلمانان، فارسی زبانان و جلوگیری از تفرقه بین آنها تأکید کرد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در هر شرایطی، خاطرنشان کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند که علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد و این موضوع اهمیت سواد و علم آموزی را به ما یادآوری می‌کند، در بین مهاجرین افغانستانی هم معلمانی هستند که سالها با مشقت فراوان، ترک خانه و دیار خود، علم و سواد را برای کودکان افغانستانی آموزش دادند که قابل تقدیر است.

معلمان افغانستانی زنده نگهدارنده  چراغ آموزش

وی با اشاره به مشکلات معلمان افغانستانی مدارس خودگردان و نبود مجوز برای فعالیت‌های آنها در سال‌های گذشته، گفت: معلم‌های این مدارس، با وجود دشواری و سختی توانستند چراغ آموزش را زنده نگه دارند و دانش‌آموزانی را تربیت کنند که ثمره آنها را امروز در دانشگاه‌ها می‌بینیم که دارای جایگاه علمی و اجتماعی هستند.

قاسمیان گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که «هرکسی که یک کلمه به من بیامورد، مرا بنده خویش کرده است»، این معلم‌ها با سختی و دشواری بیش از 2 دهه به علم آموزی بین دانش آموزان پرداختند و سخت‌ترین مشکلات را در فضای مدارس خودگردان متحمل شدند و با جان خریدند تا نسل آینده کشورشان را تعلیم و تربیت کنند.

خدمات ایران در بحث آموزش به جامعه مهاجرین 

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات اقتصادی ایران و تحریم‌ها ظالمانه‌ای که در طول بیش از سه دهه از جانب غرب به ایران اسلامی تحمیل شد، گفت: کشور ایران بیش از سه دهه است که با وجود این فشارها و تحریم‌ها بیش از 33 میلیون مهاجر افغانستانی را پذیرفته و خدمات گسترده و در برخی موارد فراتر از قواعد بین‌المللی به مهاجرین ارائه می‌دهد.

وی گفت: با توجه به فرمایش رهبر انقلاب ایران به عنوان عالی‌ترین مقام کشور و تأکید ایشان بر تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی اعم از قانونی و غیر قانونی، امروز شاهد هستیم که دانش آموزان مهاجر در ایران همانند دانش آموزان ایرانی می‌توانند در مدارس ثبت‌نام و از تحصیل بهره‌مند شوند.

روحیه همدلی و هم زبانی بین ایران و مهاجرین

قاسمیان خاطرنشان کرد: دانش آموزان افغانستانی اعم از مجاز و غیر مجاز در ایران به تحصل مشغول هستند و جامعه ایران آن‌ها را پذیرفته است، خانواده‌های ایرانی هستند که دانش‌آموزان افغانستانی را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام  و مخارج آنها را پرداخت می‌کنند، معلمی را سراغ داریم که به دانش آموزان افغانستانی رایگان آموزش می‌دهد و این همان همدلی و همزبانی است که در جامعه وجود دارد.

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس با اشاره به برنامه و فعالیت‌های خبرگزاری فارس در راستای تجلیل از معلمان نمونه افزود:خبرگزاری فارس در سال گذشته به مناسبت روز معلم، از معلمان و مدیران نمونه جامعه مهاجر افغانستانی تجلیل به عمل آورد و به  بررسی مشکلات مدارس خودگردان پرداخت.

محفل دیدار آشنا متعلق به گروه خاصی از مهاجرین نیست 

وی با تأکید براینکه نگاه ما باید براساس همدلی و موثر بخش در این زمینه باشد، گفت: برنامه دیدار آشنا متعلق به قوم و قبیله خاصی نیست، از همه صنف‌ها در این برنامه تقدیر و تجلیل به عمل آمده و می‌آید و این برنامه مختص به همه جامعه مهاجر افغانستان در ایران است.

قاسمیان با اشاره به جایگاه خبرگزاری فارس در ایران و کشورهای منطقه اظهار داشت: خبرگزاری فارس از برترین خبرگزاری ایران و  منطقه است که در برخی کشورها قدرت جریان سازی و تاثیرگذاری بالایی دارد، در بحث افغانستان نیز هدف خبرگزاری بر پایه انعکاس واقعیات جامعه افغانستان است.

شیطنت رسانه‌های وابسته به غرب در بحث مهاجرین

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با اشاره به شیطنت برخی رسانه‌ها در افغانستان که وابسته به کشورهای غربی هستند، اظهار داشت: رسانه‌های غربی واقعیت‌های افغانستان را نمایش نمی‌دهند و از تمدن جامعه افغانستان غافل و همواره سعی دارند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، هدف آنها اختلاف افکنی در بین فارسی زبانان است.

وی با اشاره به نگاه منفی که به جامعه مهاجر ایران در افغانستان وجود دارد، گفت: متاسفانه با القائات رسانه‌های بیگانه در داخل افغانستان نیز نگاه صحیحی به نخبگان مهاجرین در ایران وجود ندارد، سعی داریم با معرفی چهره‌های نخبه مهاجر این فضا را بشکنیم و این افراد را به جامعه بین‌المللی معرفی کنیم چنانچه با تقدیر از نخبگان در برنامه دیدار آشنا از کشورهای دیگر با آنها تماس گرفته می‌شود و کارشان به درستی دیده می‌شود.

مهاجرین از  برنامه دیدار آشنا برای همدلی استفاده کنند

قاسمیان با بیان اینکه گرداندگان برنامه دیدار آشنا از خود جامعه مهاجر افغانستان در ایران هستند، عنوان کرد: مجری، فیلمبردار، عکاس و برنامه سازان دیدار آشنا همگی از اتباع افغانستان هستند و و باید از این فرصت برای کاهش اختلافات و همدلی بیشتر در بین مهاجرین استفاده کرد.

سردبیر سایت افغانستان خبرگزاری فارس، با انتقاد از برخی کانال‌ها و شبکه‌های مجازی که به انتشار اخبار دروغ از ایران می‌پردازند، گفت: چند وقت پیش فیلمی پخش شد که فردی خود را بجای رئیس پارلمان افغانستان معرفی و اظهارات سخیفی علیه ایران مطرح کرد، هرچند در داخل افغانستان نتیجه نداد اما در ایران برخی‌ها به دفعات بازنشر کردند دریغا که فرد مذکور رئیس پارلمان نبود و یک شبکه تلویزیونی جیره خوار غرب دست به چنین کاری زده بود، یا عکس‌هایی که از همایش گفتمان مشترک ایران و افغانستان در دانشگاه علامه مخابره شد و معلوم شد واقعیت ندارد، بنابراین باید دقت زیادی در انتشار مطالب شود و هر مطلبی از کانال‌ها و شبکه‌های مجازی برای مخاطبان بازنشر نشود.

سایت افغانستان پذیرای انتشار اخبار مهاجرین

قاسمیان در ادامه تأکید کرد که متاسفانه برخی‌ها از مهاجرین در ایران در دام عده‌ای افتاده‌اند که از خط فکری آنها از غرب گرفته می شود و تنها و تنها به سیاه نمایی از وضعیت مهاجرین در ایران می‌پردازند، این انصاف نیست و باید این نگاه اصلاح شود، جمهوری اسلامی خدمات بسیار ارزنده‌ای در بحث مهاجرین ارائه داده که باید آنها را به درستی منعکس کنیم.

وی با اینکه سایت افغانستان خبرگزاری فارس آماده است تا مطالب، اخبار، یاداشت‌ها و موارد مرتبط با جامعه مهاجرین افغانستانی را  منعکس کند، تأکید کرد هدف ما انعکاس واقعیات جامعه افغانستان و مهاجرین این کشور در تمام دنیاست، بنابراین سعی خواهیم کرد جامعه افغانستان را از واقعیاتی که نادیده گرفته شده‌اند، آگاه سازیم.

«فاطمه خاوری» معلم افغانستانی که در چهارمین محفل دیدار آشنا به عنوان معلم فرهیخته مدارس مهاجرین مورد تقدیر قرار گرفت، ضمن تشکر از دست اندرکاران محفل دیدار آشنا و خبرگزاری فارس که گام‌های اساسی در راستای همدلی 22 ملت برداشته‌اند، گفت:  امیدواریم شایسته این انتخاب و لطف و محبت باشم.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در عرصه ملی گفت: فعالیت‌‌های آموزشی و هنری من از سال 1372 با تاسیس مدرسه خودگردان هجرت در شهر قائم‌ قم شروع شده و بعد از آن در حین اینکه فعالیت‌های هنری، صنایع دستی هم داشتم به عنوان رابط افتخاری بهداشت هم مشغول خدمت رسانی به جامعه مهاجرین محل بودم که متوجه تعداد زیادی کودک بازمانده از تحصیل در محل زندگی‌ام شدم.

خاوری افزود: سال 76 آموزش این کودکان را تحت عنوان مدرسه جویندگان دانش در منزل شخصی خودم در شمال غرب تهران ادامه دادم و بعد از 2 سال آموزش 160 کودک در منزل خود چند سالی را هم با حمایت و همکاری خوب اهالی محل به سر بردیم.

فعالیت آموزشی به دانش آموزان در ملک استیجاری

معلم افغانستانی گفت: با اجاره ملکی جهت ادامه کار آموزش تا به امروز به لطف پروردگار متعال بدون وقفه ادامه داده‌ام و خدا را شاکرم که این توفیق خدمت را در اختیار و توان بنده قرار داد تا بتوانم خدمتگزار جامعه باشم و آن هم چقدر شیرین که جامعه هدف نونهالان، کودکان و نوجوانان معصوم باشد که آینده سازان و سرمایه‌های اجتماعی جامعه ما هستند.

وی خاطرنشان کرد: هر چقدر که از پاکی و خوبی بچه‌ها بگویم کم است واقعا کار برای آنها نیازمند عشق است و پشتکار و شهامت و قطعا یاری خداوند را در تمام مشقت‌ها و سختی‌های این کار بزرگ به همراه خواهد داشت و به جرات می‌توانم بگویم که بنده بارها و بارها این دستگیری و یاری پرورگار متعال را تجربه کرده‌ام.

خاوری گفت: خداوندا از تو می‌خواهم که توانایی عشق به انسان‌ها را آنقدر در وجودم بارور سازی تا بتوانم آنها را خالصانه دوست بدارم و بهترین لحظات زندگی‌ام لحظاتی باشد که بدون هیچ چشمداشتی به آنها خدمت کنم.

وی در این نشست شعری را با موضوع معلم به شرح زیر قرائت کرد.

از یک کلام جانفرا صد مرده احیا می‌کنی

هنگام تعلیم سخن کار مسیحا می‌کنی

هر دم که می‌گویی سخن جان می‌دهی ما را به تن

در جان دمیدن در بدن اعجاز عیسی می‌کنی

با دانش خود هر زمان بخشی حیات جاودان

خضری و آب زندگی، در ساغر ما می‌کنی

دستت چو از گچ شد سپید آید بیضا پدید

یعنی به هنگام عمل اعجاز موسی می‌کنی

موسی یدی عیسی دمی فرزندان پاک آدمی

در کار آدم پروری، پیغمبری‌ها می‌کنی

احمد معلم بوده است خود این سخن فرموده است

با پیروی از نقش او نقش خود ایفا می‌کنی

شغل تو شغل انبیا گفت تو گفتار خدا

اقرا به اسم، گویی و درس خود انشا می‌کنی

با مهر و لطف و صفا دل را تسلی می‌دهی

با دانش و دین و هنر جان را مصفا می‌کنی

انسان انسان پروری گرد در حقیقت بنگری

درنقش شاگردان خود خود را تماشا می‌کنی

تنها نه باعلم و عمل، اندیشه‌ها می‌پروری

از عشق در دلهایشان صدشور برپا می‌کنی

در پرتو خود ساختی از ذره‌ها خورشید

هر روز خورشیدی دگر تقدیم دنیا می‌کنی

«سرور رضایی» معلم افغانستانی نیز که در چهارمین محفل دیدار آشنا به عنوان معلم فرهیخته مدارس مهاجرین مورد تقدیر قرار گرفت، ضمن تشکر از خبرگزاری فارس و دست اندرکاران برنامه دیدار آشنا و همچنین خانواده خود در جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی  و اجتماعی، گفت: در طول این سال‌ها کمتر اتفاق افتاده من زودتر از ساعت دوازده شب به منزل برگشته باشم و از آن طرف صبح زود باید در مدرسه را باز می‌کردم و همسر فداکارم علاوه بر کارهای خانه همکارم نیز بوده است.

این معلم افغانستانی با اشاره به حضور در یک مجموعه عظیم فرهنگی در جهت آموزش کودکان مهاجر گفت: هدف من در جمع این جامعه فرهنگی که مانند یک خانواده مهربان بود آموزش و پرورش فرزندان مهاجر مخصوصاً کودکان بازمانده از تحصیل بود و تعداد اعضای این جامعه فرهنگی به بیش از 200 نفر می رسید.

فعالیت‌های مهاجرین برای انجام برنامه‌های فرهنگی

رضایی تصریح کرد: اگر در مدت هفت سال 5 تا 7 هزار دانش آموز را در یک مقطع در قالب بیش از 40 مدرسه داشتیم، اگر هزاران دانش‌آموز قرآنی و ده ها برنامه قرآنی و فرهنگی داشتیم و اگر ده ها فعالیت بی شمار دیگر داشتیم، ماحصل جمع عظیمی، به صورت یک تیم متحد است که ثمره آن را مشاهده می کنیم.

وی با انتقاد از انحلال فعالیت‌های فرهنگی مهاجرین در دهه 80 و ممانعت از بسیاری از فعالیت های فرهنگیان گفت: بعد از انحلال مجموعه در سال 82،مدرسه «هجرت امر آباد» را با بیش از 500 دانش آموز ادامه دادم که مدیران داخلی این مکان های سه گانه و 2 مکان دیگر به نام مکتب القرآن مهاجرین ورامین ومکانی به نام بخش ورزشی مکتب القرآن نیز به آنها اضافه شد.

فعالیت در رشته‌های متنوع ورزشی دانش‌آموزان مهاجر

این معلم افغانستانی بیان کرد: 90 درصد دانش آموزان من در این مدارس با شطرنج ،پینگ پنگ ،والیبال و فوتسال آشنایی داشتند که تیم فوتسال مدارس خودگردان بیش از ده بار مقام شهرستانی آوردند و بین 50 تیم ایرانی نایب قهرمان شدند.

رضایی با اشاره به فائق آمدن بر مشکلات جهت انجام فعالیت های فرهنگی و قانع کردن مدیران برای انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مهاجرین، تصریح کرد: اگر بیش از 30 هزار دانشجو و طلبه تحصیل نموده اند، اگر چندین میلیون دانش آموز باسواد شده اند، اگر میلیون ها نفر در شهرها در کنار برادران ایرانی زندگی کرده اند، بستر آن قطعا نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است.

الم شنگه کشورهای غربی برای حضور یک میلیون پناهنده

این معلم افغانستانی گفت: شما تصور کنید تمام اروپا با یک ملیون پناهنده چه الم شنگه‌ای راه انداخته است درحالی که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پذیرای بیش از سه ملیون نفر آن هم به مدت بیش از 30 سال است.

وی با اشاره به بستری را که جمهوری اسلامی ایران برای تکریم مهاجرین ایجاد کرده است، افزود: راس این بستر مقام معظم رهبری ایران است، ایشان  نشان دادند که در  مسأله تحصیل و طرح اکرام مهاجرین به آنها به چشم مجاز و غیر مجاز نگاه نمی‌کنند، این دستور اخیر ایشان مبنی بر این که حتی بچه های مهاجرین غیر مجاز نیز باید مانند یک ایرانی تحصیل نمایند، نشان‌دهنده نگاه اسلامی و انسانی رهبر انقلاب ایران در راس این هرم است.

معلم افغانستانی افزود: قاعده این هرم مردم شریف ایران اسلامی هستند، مردمی که با همه سختی ها و مشکلات شان مهاجرین را در کنار خود همانند اعضای یک خانواده حمایت کردند و از آنها از این بابت قدردانی می‌نمایم.

عملکرد ضعیف مدیران میانی در قبال جامعه مهاجرین

وی با انتقاد از مدیران مدیران میانی و رسانه ها که عملکرد آنها در قبال مهاجرین نیست، خاطرنشان کرد: از لحاظ دینی، انسانی و قوانین ملی و بین المللی این عمل صحیح نیست و نباید فرمانی را رهبر انقلاب ایران صادر می کنند چند سال بر زمین بماند.

معلم افغانستانی در بخشی از سخنان خود به مشکلات جامعه مهاجر افغانستان در ایران علی الخصوص مشکلات نسل سوم اتباع افغانستانی و مهاجرت این نسل به کشورهای اروپایی خواستار رسیدگی به مشکلات آنها شد .

دین اسلام کامل‌ترین قوانین حقوق بشر را دارد

رضایی خاطرنشان کرد: امروز اگر دنیای غرب مدعی دفاع از حقوق بشر است ما مدعی این هستیم که اسلام کامل‌ترین قوانین حقوق بشر را در داخل خود جای داده و به اخلاق و حاکمیت اخلاق در روابط انسانی و حقوق انسان ها احترام قائل است.

وی با اشاره به تکریم جامعه مهاجر افغانستان توسط رهبر انقلاب ایران، گفت: رهبر انقلاب ایران بینش عمیق انسانی و اسلامی  نسبت به جامعه مهاجرین دارند و به درستی ملت ایران و افغانستان را خویشاوند نامیده اند همان طور که حضرت امام خمینی (ره) دین اسلام را دین بدون مرز معرفی کردند.

وحدت و همدلی رمز موفقیت مسلمانان

وی وحدت و همدلی رمز موفقیت مسلمانان دانست و اظهار داشت: دنیای غرب دقیقا وحدت مسلمین را نشانه گرفته است، ما فرهیختگان نباید اجازه دهیم دشمن ازکاه کوه بسازد و با اغواگری و تبلیغات امید و نگاه مثبت به آینده را از جوانان ما بگیرد.

رضایی خواستار رسیدگی مسئولان جمهوری اسلامی ایران به مشکلات  نسل سوم جامعه مهاجر افغانستان شد و بیان کرد: مسئولان وضعیت نسل سوم مهاجرینی که در ایران متولد شده اند را تعیین تکلیف نماید تا شاهد هجرت فرزندانمان به دامن غرب نباشیم تا زمانی که کشورعزیزمان افغانستان عزیز ازچنگال استعمارگران غرب نجات داده شود.

«شهربانو جعفری» معلم افغانستانی که در زلزله بم حضور یافته بود،  طی سخنانی در چهارمین محفل دیدار آشنا با اشاره به خاطرات حضورش در بم، گقت: با دیدن تصاویر زلزله بم مثل اینکه که در یکی از ولایت‌های افغانستان زلزله آمده بود و باور این حادثه سهمگین برای ما سخت بود.

آمادگی 7 معلم افغانستانی برای کمک به زلزله‌زدگان بم

این معلم افغانستانی با اشاره به اعلام آمادگی خود به همراه 7 همکار دیگر برای حضور در بم و کمک به زلزله زدگان، افزود: با توجه به تجربه کاری که در مدارس خودگران داشتیم و با دانش‌آموزان ارتباط نزدیکی داشتیم، سعی کردیم نشان بدهیم که به زلزله‌زدگان کمک کنیم.

وی گفت: با نشان دادن وحدت و کمک کردن به آنها نشان دادیم که دیواری بین 2 ملت ایران و افغانستان وجود ندارد و با تمام وجود سعی کردیم نشان دهیم که به فرموده امام خمینی (ره) نشان دهیم که اسلام مرزی ندارد.

بستری که برای تکریم مهاجرین ایجاد شد

معلم افغانستانی با اشاره به بستری را که برای تکریم مهاجرین در ایران ایجاد شده است، گفت: در راس این بستر مقام معظم رهبری و قاعده این هرم مردم ایران هستند، که مهاجرین را همانند اعضای یک خانواده حمایت کردند.

جعفری ادامه داد: این کمک کردن را نه با شعار بلکه با عمل نشان دادیم، مهاجرین افغانستان با تمام وجود این فرمایش حضرت امام (ره) را درک کردند و با حضور در سال‌های دفاع مقدس ایران و الان به عنوان مدافعان حرم حضور دارند.

معلم افغانستانی افزود: مردم افغانستان مثل خورشید گرم هستند و دوستی آنها به معنی واقعی است، هنگام حضور در بم شعارهایی بر دیوارها نوشته شده بود از جمله اینکه «باید مثل نخل استوار بود» و این شعار برای مردم افغانستان نیز مصداق است.

سختی‌ها و مشکلات معلمان در مدارس خودگردان

جعفری با اشاره به سختی‌ها و مشکلات معلم‌ها در مدارس خودگردان افزود: زمانی که هیچ حمایتی از این مدارس نمی‌شد و معلم‌های این مدارس مثل شمع سوختند و در کنار این سوختن پرثمرترین اتفاقات رخ داد.

وی در رابطه با حضور معلم‌های مدارس افغانستانی در زلزله بم گفت: با حضور در بم دانش آموزان ما را به راحتی پذیرفتند و ما نیز به راحتی با آنها ارتباط برقرار کردیم، هیچ احساس غربتی بین ما وجود نداشت و به قدری با آنها صمیمی شده بودیم که کودکان بمی ما را به نام «خاله» صدا می‌زدند و این بار عاطفی به همراه داشت.

ترس کودکان بمی از زندگی در زیر سقف

سرپرست گروه اعزامی معلمان افغانستانی به بم با اشاره به ترس کودکان بم از دیوارها و زندگی کردن در زیر سقف اظهار داشت: با حضور در بم سعی می‌کردیم تا از نگرانی این کودکان کم کنیم و امیدواری را در دل‌های آنها زنده کنیم و هرآنچه در طول تدریس در مدارس خودگردان به دست آورده بودیم، سعی کردیم اجرا کنیم.

جعفری با تأکید اینکه انسان‌های شایسته معلم می‌شوند، خاطرنشان کرد: الان بهترین ثمره آن دوران سخت را مشاهده می‌کنیم و دچار عذاب وجدان نیستیم بلکه از این بابت که خجالت زده نیستیم خدا را شکر می‌کنیم.

وی در پایان با تأکید بر گسترش فعالیت‌های فرهنگی جامعه مهاجر عنوان کرد: باید اجازه فعالیت های فرهنگی از این قبیل به مهاجرین داده شود و همه دست به دست هم دهیم تا با تربیت نسل مهدوی زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) را فراهم کنیم.

تجلیل از معلمان افغانستانی امدادگر در حادثه زلزله بم

در چهارمین محفل دیدار آشنا از معلمان افغانستانی که در حادثه زلزله هولناک بم در سال 1382، به این شهر سفر و به کمک زلزله زدگان ایرانی شتافتند، تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در این محفل از 7 معلم افغانستانی که به سرپرستی «شهربانو جعفری» به نام‌های «معصومه حسینی»، «معصومه جعفری»،«سکینه موسوی»، «صبرا قاسمی»، «جواهر خدادادی» و «مریم طاهری» تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

 در متن تقدیر‌نامه از این معلمان که توسط خبرگزاری فارس به آنها اهدا شد‌، آمده است: چه زیبا فرمود امام خمینی(ره) که معلمی کار  انبیاء و تعلیم سرمشق همه انبیاست و شما چه زیبا با دل دریایی و ایمان راسخ خود، قدم سبز در مسیر رسالت پیامبران الهی نهادید.

سال‌های متمادی در سخت‌ترین شرایط در قبال هم وطنان و آینده کودکانشان نظاره‌گر نبودید و با  دلسوزی و تلاش‌های شبانه روزی عاشقانه به رویش آنها کمر بستید و حال نتیجه تعلیم اندیشه و تربیت متعهدانه شما، درختان تنومندی است که امروز و فرداهای بسیاری از سایه سارشان بهره مند شده‌اند.

خبرگزاری فارس ضمن تقدیر از همراهی‌تان در چهارمین محفل دیدار آشنا، خدمات صادقانه شما را ارج می‌نهد و به پاس سال‌ها سوختن  و ساختن برای سوادآموزی به دانش‌آموزان و کودکان مهاجرین، این لوح را به رسم یادبود تقدیم محضر پر فیض‌تان می‌کند.

تقدیر از مدیر انجمن حامی در خبرگزاری فارس

در این محفل همچنین  از خانم «فاطمه اشرفی» مدیر انجمن حامی به پاس فعالیت در زمینه کمک‌رسانی به کودکان و زنان پناهنده تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

«فاطمه اشرفی» از فعالان فرهنگی و اجتماعی ایرانی است که فعالیت‌های خود را در حین گذران ایام دانشجویی که همزمان با جنگ‌های بوسنی و هرزگوین بود آغاز کرد.

وی مسئولیت تیمی از دانشجویان دانشگاه‌های ایرانی را بعهده داشت که از ایران با هدف کمک به زنان و کودکان آسیب دیده در مناقشات مسلحانه و نسل‌کشی‌های صورت پذیرفته در منطقه بالکان عازم اردوگاه‌های زنان و کودکان پناهنده و پناهجوی بوسنیایی شدند.

اشرفی پس از بازگشت به ایران، تحت تاثیر مشاهدات و تجربیات به دست آمده و ملاحظه این نکته که جمهوری اسلامی ایران به دلیل همسایگی با کشورهای جنگ زده و درگیر در بحران‌های سیاسی داخلی، همزمان میزبان بیش از 3 میلیون پناهنده و مهاجر عراقی و افغانستان است و به فعالیت در این حوزه پرداخت.

این تلاش‌های مستمر و هدفمند منجر به تأسیس رسمی انجمن حامی در جهت حمایت از زنان و کودکان پناهنده  در سال ١٣٧٦ شد.

امروز حامی بعد از 20 سال تلاش و فعالیت موثر از یک نهاد کوچک غیر رسمی به سازمانی تبدیل شده که با داشتن مقام مشورتی از سازمان ملل و عضویت در شبکه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فعال در حوزه پناهندگان، نه تنها در ایران فعالیت دارد بلکه گستره فعالیت‌ها و ارائه خدمات بشردوستانه خود را به سایر کشورهای مسلمانِ نیازمند و درگیر در بحران‌های طبیعی، سیاسی و منازعات مسلحانه توسعه داده است.

این انجمن با نگاهی حق محور و عدالت طلبانه مبتنی بر حقوق انسانی الهام گرفته از قران کریم، سنت نبوی و اخلاق انسانی‌، هزاران زن و کودک پناهنده و مهاجر افغانستانی، عراقی و سوری را در ایران تحت خدمات مختلف آموزشی، بهداشتی و حمایتی خود قرار داده است.

توانمندسازی 10 هزار کودک و زن افغانستانی

علاوه بر ارائه خدمات مستقیم آموزشی و توانمندسازی به بیش از 10 هزار کودک و زن افغانستانی تحت پوشش و مقیم ایران در طول سال‌های گذشته، نسبت به اصلاح سیاست‌های تقنینی و اجرایی مرتبط با امور پناهندگان و مهاجران به منظور بهبود وضعیت پناهندگان، پناهجویان و مهاجران انجام داده است.

انجمن حامی همواره با تمرکز ویژه بر اهمیت آموزش کودکان مهاجر و پناهنده و دستیابی آنها به آموزشی با شرایط استاندارد و بدون تبعیض، این امر را سنگ بنای پیشرفت و استقلال جامعه مهاجر و پناهنده در هر جامعه‌ای از جمله ایران می‌داند.

 وی در کنار کلیه فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی خود در امور مربوط به زنان و کودکان پناهنده، پنج مرکز آموزش پایه برای کودکان بازمانده از تحصیل مهاجر و پناهنده در شهرهای تهران، مشهد، قم و سمنان دایر کرده و خدمات ارزنده و گسترده‌ای را در این مراکز ارائه می‌دهد.

تلاش برای فراهم آوردن زنان و دختران به آموزش

انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده همواره در تلاش برای فراهم آوردن دستیابی حداکثری زنان و دختران به آموزش بوده و تلاش داشته تا زنان و دختران افغانستانی مقیم ایران بتوانند با عبور از حصارهای سنتی کهنه، مشکلات اقتصادی و شکاف‌های اجتماعی به حداقل های آموزش و توانمندسازی دستیابی داشته باشند.

 در متن تقدیر‌نامه‌ای که توسط خبرگزاری فارس به فاطمه اشرفی مدیر انجمن حامی اهدا شد‌، آمده است: سال‌های زیادی است که در  کنار تخته سیاه کلاس برای شکستن قامت سیاهی جهل قد علم کردی و با حضور آگاهانه و انسان‌دوستانه در کنار کودکان همنوع افغانستانی‌ در سنگر علم و دانش حماسه‌های شکوهمند و جاویدی را رقم زدید.

در بخش دیگری از این تقدیرنامه آمده است که مدیریت، تدریس و فعالیت‌های متعهدانه شما یکی از شیرین‌ترین قصه‌های آموزش کودکان بازمانده از تحصیل افغانستانی‌هاست، از این روست که شمع وجود هدایت‌های پیامبرگونه شما از نیروی ایمان و انسانیت شعله ور است.

تقدیر دیدار آشنا در جهت آموزش به کودکان مهاجر

خبرگزاری فارس در این تقدیر نامه عنوان کرد که در چهارمین محفل دیدارآشنا تجلیل و سپاس خود را از سالها مجاهدت شما (انجمن  حامی) در سنگر علم و دانش و نقش پر رنگتان در زمینه آموزش کودکان و فرزندان مهاجرین ابراز داشته و به پاس سال‌ها خدمات و تلاش‌های شایسته این لوح را به پیشگاه بلندتان تقدیم می‌کند.

حاشیه‌های چهارمین محفل دیدار آشنا 

 حضور معلمان افغانستانی که در حادثه دلخراش زلزله بم به این شهر سفر کردنده بودند و به دانش آموزان این شهر در جهت برقرای آرامش از دست رفته‌شان کمک کردند، زینت بخش این محفل بود.

«علی محمد خان» نیز یکی از معلمان ایرانی که در مدرسه اتباع افغانستانی به تدریس مشغول بود با اینکه اسمش دربین سخنرانان محفل نبود، به روی سن آمد و ضمن گلایه از اینکه مانع از حضورش برای تدریس و آموزش به کودکان افغانستانی شده بود، از عشق و علاقه اش به دانش آموزان افغانستانی گفت و اینکه در کنار آنها بودن به وی درس زندگی آموخته است.

«دهقان پور» معلم ایرانی به نمایندگی از معلمان ایران از خدمات معلمان افغانستانی تجلیل کرد و خواستار  حضور و ارتباط بیشتر خود برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و ارتباط با فرهنگیان افغانستانی شد.

اما چهارمین محفل دیدار آشنا که در جهت تجلیل از معلمان افغانستانی برگزار شد، شاهد حضور گروه‌های سرود دانش آموزانی بودیم که در جهت سپاس و قدرانی از این معلمان سرودی را اجرا کردند که مورد استقبال حاضرین قرار گرفت.

«محمد بهرامی» خواننده افغانستانی در این محفل برنامه ای را اجرا کرد که به تشویق حاضرین روبه شد.

 «عارف جعفری» خواننده افغانستانی نیز در این محفل حضور یافت و به همراه معلمان فرهیخته افغانستانی از تمثال معلم فرهیخته افغانستانی رونمایی کردند.

حضور کودکان و دانش آموزان از نکات بارز محفل دیدار آشنا بود که رونق بخش این محفل شده بود.

چهارمین محفل دیدار آشنا در حالی به کار خود خاتمه داد که از تمثال 2 معلم فرهیخته افغانستان رونمایی به عمل آمد.

و در پایان نیز با شاخه‌های گل و اهدای هدایایی از معلمان فرهیخته افغانستانی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در چهارمین محفل دیدار آشنا که با حضور اصحاب رسانه، خبرنگاران ،نمایندگان صدا و سیمای ایران و افغانستان، جمعی از فرهیختگان و شخصیت‌های ادیب 2 کشور برگزاری شد، از فعالیت‌های معلمان فرهیخته مدارس ویژه مهاجران افغانستانی تقدیر به عمل آمد.

در این مراسم همچنین از خانم «فاطمه خاوری» معلم افغانستانی و آقای «سرور رضایی» معلم و مدیر مدارس آموزشی ویژه مهاجرین افغانستانی در ایران که خدمات شایانی در زمینه آموزشی و تحصیلی به دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی ارائه کرده‌اند، تقدیر بعمل آمد.

خبرگزاری فارس در سلسله برنامه‌های دیدار آشنا و طی سه مراسم قبلی، از 3 نخبه قرآنی، پیرغلام اهل بیت و خطاط و هنرمند افغانستانی تجلیل بعمل آورد که با استقبال گسترده فرهیختگان و نخبگان مواجه شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول