اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

یک استاد اقتصاد در گفت‌وگو با فارس:

ضعف اجرایی دولت عامل بدتر شدن فضای کسب و کار است/ 80 درصد کسب و کار به برجام ارتباطی ندارد

یک اقتصاددان با بیان اینکه عامل بدتر شدن فضای کسب و کار طبق گزارش بانک مرکزی ضعف اجرایی دولت است و از نظر قوانین چیزی کم نداریم، گفت: 80 درصد فضای کسب و کار به برجام ارتباطی ندارد.

ضعف اجرایی دولت عامل بدتر شدن فضای کسب و کار است/ 80 درصد کسب و کار به برجام ارتباطی ندارد

علی‌نقی مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چرا با وجود صعود رتبه ایران در جایگاه فضای کسب و کار جهانی طی سال‌های اخیر در آخرین گزارش بانک جهانی جایگاه ایران سه پله سقوط کرده است، اظهار داشت: کشور از لحاظ قانون و مقررات چیزی کم نداشته و قوانینی از جمله رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، بهبود مستمر فضای کسب و کار، هیأت مقررات‌زدایی و ضوابط مربوط به این موضوع وجود دارد و گیر و اشکال اصلی اصلاح نشدن این فضا در مدیریت اجرایی دولت است.

این اقتصاددان تأکید کرد: به نظر می‌رسد مدیریت و قدرت اجرایی که باید امور مربوط به فضای کسب و کار را پیگیری کند وجود ندارد و یا ضعیف است. 

این استاد دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود آنکه فضای کسب و کار مربوط به مسائل داخلی می‌شود، وزیر اقتصاد آن را به رفع تحریم‌ها و برجام پیوند می‌زند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیش از 80 درصد فضای کسب و کار کشور مربوط به مسائل درونی است و به طور تخمینی کمتر از 20 تا 30 درصد آن به مسائل بیرونی و اقتصاد دنیا بازمی‌گردد. هر آنچه که در این زمینه باید رخ دهد، مربوط به مسائل داخلی بوده و باید ساماندهی شود. 

مشایخی یادآور شد: از برنامه، قانون، هدف‌گذاری، مصوبات، هیأت دارای اختیار مقررات‌زدایی و نظایر آن در کشور به منظور حل مشکلات فضای کسب و کار کم نداریم، اما معلوم نیست، چرا اهداف این بخش محقق نمی‌شود، به نظر می‌رسد باید مسائل با جدیت پیگیری و راهنمایی بیشتری اتفاق بیفتد که اکنون این موضوع رخ نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: توان اجرایی دولت را باید تقویت کرد، زیرا ضعف در این بخش مشهود است. 

این اقتصاددان در مورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز تصریح کرد: در این زمینه نیز مدیریت اجرایی قوی احساس می‌شود و باید از دستگاه‌ها و مسئولان پیگیری و مطالبه صورت بگیرد، تا پشتیبانی‌های لازم برای تحقق اهداف انجام شده و برنامه‌ریزی و کنترل قوی‌تری اعمال شود و مانند فضای کسب و کار باقی نماند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول