اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران ۳ و پایانی

برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام طی روزهای آینده/ تحول خاصی در روابط با کانادا اتفاق نیفتاده

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه تحول خاصی در روابط با کانادا اتفاق نیفتاده گفت: ارتباطات وجود دارد ولی تا الزامات مورد نیاز صورت نگیرد فرآیند را کوتاه مدت نمی‌بینیم و خوشبین نیستیم.

برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام طی روزهای آینده/ تحول خاصی در روابط با کانادا اتفاق نیفتاده

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به سؤالات آنها پاسخ داد.

* تحول خاصی در روابط با کانادا اتفاق نیفتاده

قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و اتاوا با بیان اینکه تحول خاصی در مورد کانادا اتفاق نیفتاده، گفت: روابط الزاماتی دارد و باز شدن بخش‌های کنسولی در دو کشور تا الزامات و تعهدات که بخشی حقوقی است، انجام نشود فرآیند را کوتاه مدت نمی‌بینیم و خوشبین نیستیم.

وی افزود: منتظر هستیم اتفاقات و روندهایی که باید صورت می‌گرفته، اتفاق بیفتد و به انجام برسد تا بتوانیم مسیر را دنبال کنیم. ولی به هر حال ارتباطات وجود دارد ولی تحول ویژه‌ای که بتوانم از آن به عنوان خبر و گام ویژه‌ای نام ببرم، وجود نداشته است.

* استقبال از ابراز تمایل ترکیه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ابراز تمایل ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ایران عنوان کرد: اینکه بتوانیم با پول ملی کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردارند، معامله و تجارت انجام دهیم نه از امروز بلکه از گذشته نیز علاقه‌مند به این موضوع بودیم و این مباحث با برخی کشورها در چند سال گذشته مطرح بوده است.

وی افزود: آنچه امروز ترکیه مطرح می‌کند اگر بحث جدی و درازمدت باشد، ایده قابل استقبالی است و می‌توانیم از آن استقبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر حلقه‌ای در این زمینه شکل گیرد و توسعه یابد، نقطه عطفی جدید تلقی می‌شود.

قاسمی در عین حال یادآور شد: البته این کار ساده‌ای نیست و نیازمند جدیت و اراده بالایی است و به همراهی و همکاری نیاز دارد و اگر بتوان این ایده را شدنی کرد، می‌توانیم به آن بپیوندیم.

* اجرای تحریم‌ها نقض برجام

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره ISA عنوان کرد: امیدوارم مسیری که تا الان طی شده و مسیر تحریمی کارشکنانه و یکی از بدعهدی‌های درشت دولت آمریکا، تغییر یابد.

وی تصریح کرد: اگر این تحریم‌ها اجرایی شود قطعا نقض کامل برجام است و ما از حقوق خود برخورداریم که در مقابل آن واکنش لازم را داشته باشیم. البته مقام معظم رهبری و دیگر مقامات کشور در این زمینه موضع‌گیری داشته‌اند.

قاسمی با بیان اینکه بخشی که از بحث ایسا و داماتو که با برجام تداخل پیدا می‌کرد، غیر فعال بوده و باید غیرفعال بشود، گفت: اگر وضعیت کنونی به اجرایی شدن بخش‌های غیرفعال منجر شود، سنگ قبری است که می‌شود گفت آمریکایی‌ها روی برجام خواهند گذاشت.

این دیپلمات کشورمان ادامه داد: هنوز می‌خواهم خوشبین باشم و فکر کنم این اشتباهی است که کسانی پیدا می‌شوند و آن را تصحیح کرده و مسیر را به جای اصلی خود برمی‌گردانند.

*هیچ اقدام منفی آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت

وی نفس تحریم را قابل سرزنش و محکوم و غیرقابل پذیرش خواند و افزود: از طرق مختلف اعم از حقوقی و غیرحقوقی در جهت احقاق حقوق ملت ایران تلاش خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد منافع ما توسط یک کشور به دلخواه و تحت شرایط خاص در نوسان قرار گیرد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان آمریکا را در این زمینه مسئول خواند و گفت: هر خسارتی که تا این لحظه به خاطر مصوبات کنگره و سنا از جانب دیگران به ما تحمیل شود، آمریکا را مقصر می‌دانیم و از این پس این آمریکا است که باید در مجامع بین‌المللی و در پیشگاه ملت و دولت ایران پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: هیچ اقدام منفی آمریکا را بی پاسخ نخواهیم گذاشت و هرگونه خسارتی به ما تحمیل شود را متوجه دولت آمریکا می‌دانیم و باید پاسخگوی قطعی این خسارت‌ها باشد.

* تلاش‌ها برای اینکه ایران در نقض برجام پیشقدم شود

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: چیزی که نگران هستیم و هشدار می‌دهیم این است که گروه‌های تندرو و جنگ طلب در درون آمریکا و یا در کنارشان مثل رژیم صهیونیستی و برخی گروه‌ها و کشورهای مرتجع و تندرو منطقه می‌توانند تلاشی را در عرصه کنونی که وارد مرحله انتقالی در آمریکا شده‌ایم، انجام دهند که دولت آمریکا را در یک وضعیت مشخص در مقابل ایران قرار دهند و شاید تصور کنند با برخی اهرم‌ها، ایران را به سمتی هدایت کنند که ایران در نقض برجام پیشقدم شود و آن را در گوشه‌ای قرار داده و در جامعه جهانی مقصر جلوه دهند و تلاش بیشتری را برای انزوا و تحریم ایران صورت دهند.

وی گفت: باید اجازه ندهیم دیگران از اختلاف نظر و بیان اختلاف سلیقه‌های ما سوء استفاده کرده و بخواهند برای خودشان امتیازی را فراهم کنند.

قاسمی ادامه داد: امروز 10 سال گذشته نیست و جهان دچار تغییر و دگرگونی است و شدنی نیست که آمریکا اجماعی که در گذشته علیه ایران ایجاد کرد، ایجاد کند و بعید است کشورها با تجربه 10 سال گذشته بپذیرند تحریم ظالمانه‌ای را علیه ایران اعمال کنند.

وی افزود: گروه‌های جنگ طلب و افراطی و رژیم صهیونیستی می‌توانند تلاش‌های مذبوحانه‌ای را در این زمینه داشته باشند که مردم و رسانه‌ها می‌توانند به این موضوع توجه کنند و سعی کنیم همانگونه که با وحدت و اجماع ملی موفقیت‌هایی را به دست آوریم در شرایط فعلی از این وضعیت به خوبی عبور کرده و دشمنانمان را بیش از پیش روسیاه کنیم.

* جز در بحث هسته‌ای و برجام مذاکره و ارتباطی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با تیم ترامپ رایزنی داشته‌اید؟ گفت: دولت جدید آمریکا هنوز تشکیل نشده است ضمنا ما جز در بحث برجام و هسته‌ای هیچ مذاکره و ارتباطی با آمریکا نداشته و نخواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری تصریح کرد که هیچ ارتباطی با ترامپ نداشته‌ایم. مسئولیت با دولت قبلی است.

* تماسی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس با اتحادیه اروپا در پی موافقت سنا با تمدید تحریم‌ها گفت: طی روزهای گذشته تماسی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نداشتیم و تماس‌های ما به قبل از مصوبه اخیر سنا برمی‌گردد.

* برگزاری نشست کمیته نظارت بر برجام در روزهای آینده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت که در روزهای آینده نشست کمیته نظارت بر برجام برگزار خواهد شد و موضوع تحریم‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا تصمیم گیری شود و بعد از آن یکی از راهکارهایی که می‌تواند مطرح باشد بردن موضوع به کمیسیون مشترک برجام است.

* موفقیت بزرگ در اوپک

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره توافق اخیر در اوپک و اینکه گفته می‌شود این توافق حاصل دیپلماسی ایران بوده و بدون همراهی تهران و ریاض ممکن نبوده و اینکه آیا این همراهی ایران و عربستان به سایر حوزه‌ها نیز سوق داده خواهد شد؟ گفت: بحثی که در اوپک اتفاق افتاد نتیجه مقاومت مردم ایران و مقاومت همکاران در وزارت نفت و دولت بود که با استقامت بر موضع خود نهایتا به جایی رسیدند که بتوانند احقاق حق کنند.

قاسمی به درایت، هوشمندی و مدیریت در این زمینه اشاره کرد و افزود: پیروزی دیپلماتیک انرژی نقطه مثبت و عطفی برای ایران بعد از سالیان متمادی بود و ایران توانست سقف قبلی خود را حفظ کند و تن به کاهش ندهد که این موفقیت بزرگی است و این نشان می‌دهد که اگر از استقامت و اعتماد به نفس استفاده کنیم، می‌توانیم موفقیت‌های لازم را برای مردم و کشور به دست بیاوریم.

سخنگوی وزارت خارجه این پیروزی را تبریک گفت و افزود: من به تعابیر زیادی در مورد اینکه این موفقیت در حوزه سیاسی رخ داد و آیا ایران با عربستان و کشور دیگری مشورت‌هایی را انجام داد، ورود پیدا نمی‌کنم. می‌توانیم در کنار خردمندی و مقاومتی که داریم و با حضور جدی در عرصه بین‌المللی و دیپلماتیک، الگوهایی را ایجاد و آنها را در مقاطع و موضوعات دیگر به آزمایش بگذاریم و در آن حوزه‌ها نتایج خوبی بگیریم.

وی گفت: آنچه در رسانه‌ها به عنوان همکاری ایران و عربستان تعبیر شده را می‌توان دومین گام تلقی کرد و انتخاب رئیس جمهور لبنان هم می‌تواند به عنوان گام اول تلقی شود.

به باور قاسمی این همکاری و همراهی در منطقه و جهان به ویژه در منطقه‌ای که با بحران‌های عدیده مواجه است، می‌تواند گره‌گشا باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: امیدوارم کشورهای منطقه به این نتیجه برسند که راهی جز این وجود ندارد و در گذشته نیز نشان داده و ثابت کردیم که دست گرم هر همسایه و کشور پیرامون خود را در صورتی که حسن نیت داشته باشند و بخواهند در راستای توسعه ثبات در منطقه اقدام کنند، می‌فشاریم.

* تغییر دولت‌ها در معاهدات بین دولت‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند

یکی از خبرنگاران درباره تغییرات در دولت فرانسه و کره جنوبی و تاثیر آن بر قراردادهای این کشورها با ایران سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: تغییرات دولت‌ها و روسای جمهور تغییری در معاهدات، قراردادها و تفاهمات بین دولت‌ها ایجاد نمی‌کند و دولت بعدی مسئول است آنها را اجرا کند.

وی گفت: هر تغییری در دولت‌های اروپایی و سایر دولت‌ها نباید علی الصول تاثیری بر روابط دوجانبه ما داشته باشد.

* تعیین سفیر برای عمان و سوریه/یک کشور قطعی و یک کشور در شرف قطعی شدن

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره تعیین سفیر ایران در سوریه گفت: برای چند کشور (سوریه و عمان) که در جلسات قبلی مطرح شد اقدامات اولی انجام شده و برای یک کشور قطعی شده و برای کشور دوم در شرف قطعی شدن است و با پروسه‌ای که آغاز شده در اسرع وقت مشخص خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول