اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

حسین صدری نیا

ارزیابی قانون ممنوعیّت شبکه‌های ماهواره‌ای؛انتظارات و واقعیّت‌ها

در این مقاله با استناد به نتایج یک پژوهش دانشگاهی با عنوان «عوامل مؤثر جذب‌کنندة نوجوانان و جوانان تهرانی به اخبار تلویزیون فارسی بی.بی.سی» راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیّت کنونی پیشنهاد شده‌اند.

ارزیابی قانون ممنوعیّت شبکه‌های ماهواره‌ای؛انتظارات و واقعیّت‌ها

چکیده

درحال حاضر بر فراز محدودة جغرافیایی ایران حدود 100 ماهواره فعالیّت و برنامه‌های قریب به سه هزار شبکه تلویزیونی را پخش می‌کنند که از میان آن ها دستکم 30 شبکه فارسی‌ زبانند و عمدتاً مردم ایران، افغانستان، تاجیکستان و دیگر فارسی‌زبانان ساکن در اقصی‌نقاط جهان را مخاطب برنامه‌های خود قرار داده‌اند. در داخل کشور نیز علاوه‌بر شبکه‌های اختصاصی مراکز استان‌ها، بیش از 20 شبکه تلویزیونی از تهران برنامه پخش می‌کنند که به‌رغم فعالیت آن ها، میزان تمایل به اخبار و دیگر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای طی سالیان اخیر نه‌تنها کم نشده، بلکه به‌طور مداوم افزایش یافته و این درحالی است که بیش از دو دهه از زمان تصویب قانون ممنوعیّت به‌کارگیرى تجهیزات دریافت از ماهواره در سال 1373 گذشته و به‌رغم بروز مسائل و مشکلاتی در روند اجرای مفاد این قانون، مع‌الوصف تاکنون اقدام مؤثری برای بازنگری یا تجدیدنظر در آن به عمل نیامده است. در این مقاله ضمن بررسی علل گرایش روزافزون شهروندان و بالاخص قشر جوان به شبکه‌های ماهواره‌ای، با استناد به نتایج یک پژوهش دانشگاهی با عنوان «عوامل مؤثر جذب‌کنندة نوجوانان و جوانان تهرانی به اخبار تلویزیون فارسی بی.بی.سی» راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیّت کنونی پیشنهاد شده‌اند.

کلیدواژه ها: ممنوعیّت قانونی؛ خبر؛ شبکه‌های ماهواره‌ای؛ صداوسیما؛ انحصار و فناوری؛ جوانان

نویسنده:

حسین صدری نیا: کارشناس ارشد ارتباطات اجتماعی

فصلنامه مجلس و راهبرد - دوره 22، شماره 83، پاییز 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول