به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدحسین میرشفیع اظهار داشت: از مجموع 200 هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور تاکنون حدود 105 هزار کیلومتر از رویه آسفالتی برخوردار است و طبق چشمانداز «برخورداری 95 درصد جمعیت روستایی کشور از راههای آسفالته در طول سالهای 95 و 96» فقط با اجرای رویه آسفالتی در 15 هزار کیلومتر دیگر سطح برخورداری به 120 هزار کیلومتر خواهد رسید.
وی افزود: سال گذشته با بودجه دولتی و همراهی خیرین راه و ترابری 7 هزار کیلومتر راههای روستایی آسفالت شد، اما همچنان شاخص برخورداری جمعیت روستایی در برخی مناطق استانهایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حتی کمتر از 10 درصد است.
میرشفیع با اشاره به تحول در صنعت قیر و آسفالت بیان کرد: تولید قیر تحت نظارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام میشود و کارخانههای تولید آسفالت نیز باید گواهینامه فنی اخذ کنند.
وی با توجه به اجباری شدن استاندارد IRI در سال جاری تصریح کرد: با اجباری شدن این استاندارد باید علاوه بر رعایت میزان ناهمواریها، ضخامت آسفالت نیز کاهش یابد و برای حفظ رویه آسفالت کیفیت قیر و سنگدانه باید افزایش یابد.
مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با وجود تنگناهای بسیار جدی برای حفاظت جادههای موجود حجم کار قابل توجه بود، از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب جذب 2 میلیون تن قیر در سال گذشته قدردانی میکنیم، در صورت تصویب لایحه مد نظر وزارت راه و شهرسازی امسال نیز 3 میلیون تن قیر قابل جذب خواهد بود.
میرشفیع با اشاره به انتزاع راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و تشکیل ادارات کل راهداری و حملونقل جادهای تصریح کرد: تفکیک وظایف راهداری شاید در ابتدا با سختیهایی مواجه باشد اما جادهها در بلند مدت به صورت فنیتر و با دقت بیشتری حفظ خواهد شد.
عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل بیان کرد: برای نگهداری شبکه راههای کشور با ارزشی بیش از 200 هزار میلیارد تومان باید حداقل 8 هزار میلیارد تومان در سال هزینه کرد بنابراین باید در خصوص تخصیص منابع در مجلس فکری شود.
وی یادآور شد: امسال بیش از 500 کیلومتر از آزادراههای کشور که بنابر مشکلات قراردادی چندین سال روکش آسفالت نشده بود با ریسک مدیریتی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ساخت توسط بخش خصوصی انجام شد.
انتهای پیام/