اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مشاور وزیر راه:

شاخص برخورداری برخی استان‌‌ها از راه روستایی آسفالته کمتر از ۱۰ درصد‌ است

مشاور وزیر راه در امور راه روستایی با اشاره به برخورداری ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالته تا پایان سال ۹۶ گفت: شاخص برخورداری جمعیت روستایی از راه آسفالته در برخی مناطق نظیر آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان کمتر از ۱۰ درصد است.

شاخص برخورداری برخی استان‌‌ها از راه روستایی آسفالته کمتر از ۱۰ درصد‌ است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سیدحسین میرشفیع‌ اظهار داشت: از مجموع 200 هزار کیلومتر راه روستایی موجود در کشور تا‌کنون حدود 105 هزار کیلومتر از رویه آسفالتی برخوردار است و طبق چشم‌انداز «برخورداری 95 درصد جمعیت روستایی کشور از راه‌های آسفالته در طول سال‌های 95 و 96» فقط با اجرای رویه آسفالتی در 15 هزار کیلومتر دیگر سطح برخورداری به 120 هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: سال گذشته با بودجه دولتی و همراهی خیرین راه و ترابری 7 هزار کیلومتر راه‌های روستایی آسفالت شد، اما همچنان شاخص برخورداری جمعیت روستایی در برخی مناطق استان‌هایی مانند آذربایجان غربی، کردستان، خراسان شمالی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حتی کمتر از 10 درصد است.

میرشفیع با اشاره به تحول‌ در صنعت قیر و آسفالت بیان کرد: ‌‌تولید قیر تحت نظارت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام می‌شود و کارخانه‌های تولید آسفالت نیز باید گواهینامه فنی اخذ کنند.

وی با توجه به اجباری شدن استاندارد IRI در سال جاری تصریح کرد: با اجباری شدن این استاندارد باید علاوه بر رعایت میزان ناهمواری‌ها، ضخامت آسفالت نیز کاهش یابد و برای حفظ رویه آسفالت کیفیت قیر و سنگدانه باید افزایش‌ یابد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: با وجود تنگناهای بسیار جدی برای حفاظت جاده‌های موجود حجم کار قابل توجه بود، از مجلس شورای اسلامی بابت تصویب جذب 2 میلیون تن قیر در سال گذشته قدردانی می‌کنیم، در صورت تصویب لایحه مد نظر وزارت راه و شهرسازی امسال نیز 3 میلیون تن قیر قابل جذب خواهد بود.

میرشفیع با اشاره به انتزاع راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی و تشکیل ادارات کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تصریح کرد: تفکیک وظایف راهداری شاید در ابتدا با سختی‌هایی مواجه باشد اما جاده‌ها در بلند مدت به صورت فنی‌تر و با دقت بیشتری حفظ خواهد شد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بیان کرد: برای نگهداری شبکه راه‌های کشور با ارزشی بیش از 200 هزار میلیارد تومان باید حد‌اقل 8 هزار میلیارد تومان در سال هزینه کرد بنابراین باید در خصوص تخصیص منابع در مجلس فکری شود.

وی یادآور شد: امسال بیش از 500 کیلومتر از آزادراه‌های کشور که بنابر مشکلات قراردادی چندین سال روکش آسفالت نشده بود با ریسک مدیریتی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت توسط بخش خصوصی انجام شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول